جلسه مشترک برای حل مشکلات ترخیص کالاهای دپوشده در گمرک

 جلسه مشترکی بین رزم حسینی وزیر صنعت ، معدن وتجارت ، میر اشرفی رئیس کل گمرک و  نماینده ای بانک مرکزی در حال برگزاری است.

این جلسه در پی دستور رئیس جمهور مبنی بر ترخیص کالاهای دپو شده در گمرک برگزار شده و بنابراین دستور، هیچ یک از ارگان‌های مرتبط با این حوزه یعنی وزارت صمت، بانک مرکزی و گمرک جمهوری اسلامی ایران حق سنگ اندازی در فرایند ترخیص کالا‌ها را ندارند.

کاهش رسوب کالاها در گمرکات با اجرای مصوبه جدید دولت

میر اشرفی رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی در حاشیه  جلسه مشترک با مسئولان وزارت صمت و بانک مرکزی برای حل مشکلات ترخیص کالاهای دپوشده در گمرک اظهار کرد: ۴ میلیون تن کالای اساسی تخلیه شده و ۸۰۰ هزار تن کالا در بندرگاه‌ها در انتظار تخلیه هستند. تاخیر در ترخیص کالا اغلب مربوط به تاخیر در ارسال و تامین ارز است و مابقی با مشکلات تاخیر در اخذ اسناد مالکیت دست و پنجه نرم می‌کنند.

او ادامه داد: با سازوکاری که امروز دولت مصوب کرد، گمرک مکلف شد کالا‌های اساسی و غیر اساسی مثل مواد اولیه تولید را بدون کد رهگیری و با ارز متقاضی یا واردات در مقابل صادرات ترخیص کند. قسمت اعظم مواد اولیه مربوط به تولید و ماشین‌آلاتی که تا به امروز باقی مانده بود، می‌تواند به سرعت ترخیص شود. بسیاری از این کالا‌ها با ارز ناشی از صادرات وارد شده و با ترخیص رفع تعهد ارزی هم صورت خواهد پذیرفت.

میر اشرفی ادامه داد: از زمانی که کالا به گمرک اظهار می‌شود در کمتر از ۳ روز ترخیص خواهد شد به شرطی که این مصوبه مانند برخی مصوبات گرفتار بروکراسی نشود تا همان چیزی را که به تصویب رسیده عمل کنیم. تا زمانی که مصوبه اجرایی نشده نمی‌توان اظهار نظر کرد. بسیاری از این کالا‌ها  که چندین بار مجوز مقرراتی بهداشتشان منقضی شده یا به دلایلی مجوز مقرراتی را دریافت نکرده اند وارد کشور نخواهد شد. بسیاری از این کالاها، تا حدود ۸۰ درصد، پیش از ایجاد مشکل و با اختیارات گمرک ترخیص شده اند.

رئیس کل گمرک بیان کرد: مواردی هم با تغییر گروه یا اولویت کالایی مواجه بوده و واردکنندگان، متقاضی ترخیص با ارز متقاضی بودند که امروز این امکان فراهم شد. کشمکش‌های چند روز اخیر به کد رهگیری برای ترخیص مربوط می شد که مشکل کالا‌هایی از جمله برنج حل شده و این کالا‌ها ترخیص خواهند شد.