صندوق بین‌المللی پول خواستار محرک‌های مالی بیشتر برای تقویت اقتصاد جهان شد

گیتا گوپینات، اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول از سیاست‌گذاران خواست محرک‌های مالی بیشتری را برای تقویت اقتصاد جهانی که با بحران کرونا دست و پنجه نرم می‌کند ارائه دهند، زیرا اقتصاد جهانی در دام نقدینگی است.

گوپینات در مقاله‌ای که در روزنامه فایننشال تایمز منتشر شد، نوشت: برای اولین بار در 60 درصد کشورهای جهان که شامل 97 درصد اقتصادهای پیشرفته می‌شود، بانک‌های مرکزی نرخ بهره را به زیر 1 درصد رسانده‌اند، در یک‌پنجم جهان نیز نرخ بهره منفی است.

وی افزود: در صورت بروز یک شوک دیگر، بانکهای مرکزی فضای کمی برای کاهش بیشتر نرخ بهره دارند.

اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول با بیان اینکه سیاست‌های مالی باید یک نقشی اساسی در بهبود وضعیت اقتصاد جهانی داشته باشند، تأکید کرد: جهان در دام نقدینگی افتاده است و باید در مورد سیاست‌های مناسب برای بیرون آمدن از این بحران به توافق برسیم.

گوپینات پیشنهاد کرد که مقامات مالی می‌توانند از طریق انتقال وجه نقد برای حمایت از مصرف و سرمایه‌گذاری گسترده در تأسیسات پزشکی، زیرساخت‌های دیجیتال و حفاظت از محیط زیست، به‌طور فعال از تقاضا حمایت کنند.

وی گفت: این هزینه‌ها باعث ایجاد اشتغال، ترغیب سرمایه‌گذاری خصوصی و ایجاد زیربنایی برای بهبود اقتصادی بهتر و سبزتر می‌شود.

گوپینات همچنین خاطرنشان کرد که "اهمیت محرک‌های مالی احتمالاً هرگز بیشتر از اکنون نبوده است" چرا که چند برابر شدن هزینه‌ها و رشد اقتصادی ناشی از افزایش سرمایه‌گذاری بخش دولتی در دام نقدینگی طولانی‌مدت افتاده است.