75 هزارخانواده محروم صاحب مسکن ملی می شوند

حمیدرضا سهرابی مدیر کل مسکن روستایی بنیاد مسکن با بیان اینکه اساساً رسیدگی به وضعیت مسکن محرومان یکی از اهداف اصلی بنیاد مسکن به شمار می‌رود، گفت: با توجه به شرایطی که ایجاد شده و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سال ۸۴ تسهیلات مسکن روستایی را پیوسته به متقاضیان پرداخت کرده‌ایم و البته این تسهیلات در کنار آورده متقاضیان برای بازسازی و مقاوم سازی واحد‌ها پرداخت می‌شد.

او ادامه داد: به مرور متوجه شدیم که آورده خود متقاضیان کفاف ساخت و یا نوسازی واحد مسکونی را نمی‌دهد، بنابراین در کنار پرداخت تسهیلات کمک‌های بلاعوض ۲ تا ۵ میلیون تومانی را نیز در نظر گرفتیم.

سهرابی بیان کرد: با افزایش نرخ تورم و ایجاد نوسانات اقتصادی از محل حساب ۱۰۰ امام تسهیلات و کمک‌های بلاعوض را افزایش دادیم و تا سقف ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان به متقاضیان تسهیلات پرداخت کردیم.

مدیر کل مسکن روستایی بنیاد مسکن با بیان اینکه در سال گذشته همزمان با سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه به مناطق محروم ساخت مسکن محرومان در قالب ۵ هزار واحد در استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی را در دستور کار خود قرار دادیم، گفت: از ابتدای سال ۹۸ با امضای تفاهم نامه بنیاد مسکن و سازمان برنامه و بودجه ساخت مسکن محرومان را آغاز کرده‌ایم و طبق این قرارداد به ۷۵ هزار و ۴۴۰ نفر تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی قرض الحسنه با بازپرداخت ۱۵ ساله و همچنین ۳۰ میلیون تومان کمک بلاعوض از محل حساب ۱۰۰ امام پرداخت شد.

او اظهار کرد: این میزان تسهیلات در کنار آورده متقاضیان امکان ساخت یک واحد ۵۵ تا ۶۰ متری را فراهم می‌کند.

مدیر کل مسکن روستایی بنیاد مسکن اظهار کرد: در بازسازی و نوسازی رویکرد ما آن است که متقاضیان در قالب انعقاد قرار داد با پیمانکار ساخت و ساز‌ را انجام دهند و البته بنیاد مسکن در این شرایط تمامی حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد.

سهرابی افزود: تا امروز از ۷۵ هزار و ۴۴۰ واحد تعداد ۲۶ هزار و ۳۰۰ واحد به اتمام رسیده و بیشتر این واحد‌ها هم مربوط به  استان‌های کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان بوده است. در مجموع تا امروز ساخت ۱۶ هزار و ۳۴۰ واحد مسکونی از ابتدای سال گذشته آغاز شده است.

او عنوان کرد: برنامه ریزی برای ساخت این واحد‌ها صورت گرفته و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم ساخت کل این واحد‌ها را به اتمام برسانیم.

سهرابی در پایان بیان کرد: بنیاد مسکن در ساخت این واحد‌ها هزینه‌های نقشه، طراحی ساخت و پروانه ساختمانی را پرداخت کرده و در استان‌هایی هم که مشکل تأمین مصالح ساختمانی داشته‌اند از جمله استان‌های سیستان و بلوچستان اسکلت و تریچه و بلوک را با قیمت مناسب عرضه می‌کند.