قیمت جهانی نفت امروز در 22 آبان 99

به دنبال افزایش امیدها نسبت به عدم اجرای افزایش تولید برنامه ریزی شده توسط کشورهای تولیدکننده نفت به دلیل بالا رفتن موارد ابتلا به ویروس کرونا قیمت نفت روز پنجشنبه افزایش داشت و رشد قیمت های هفته جاری را به بیش از 12 درصد رساند.

وزیر انرژی الجزایر دیروز گفت، گروه کشورهای اوپک پلاس ممکن است توافق کاهش تولید روزانه 7.7 میلیون بشکه ای خود را برای سال 2021 هم تمدید کند یا حتی در صورت ضرورت آن را تقویت کند.

به گفته تحلیلگران، تضعیف چشم انداز تقاضا برای نفت به دلیل بالا رفتن آمار مبتلایان به کرونا اوپک پلاس را تحت فشار قرار داده تا افزایش برنامه ریزی شده 2 میلیون بشکه ای تولید خود برای ماه ژانویه را به تعویق بیاندازد.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز برای تحویل در ماه ژانویه سال آینده با 17 سنت معادل 0.39 درصد رشد به 43 دلار و 97 سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم برای تحویل در ماه دسامبر با 20 سنت معادل 0.48 درصد رشد به 41 دلار و 65 سنت رسید.

امیدواری نسبت به مهار ویروس کرونا پس از انتشار خبرهایی مثبت از مراحل نهایی تولید واکسن کرونا سبب شده تا قیمت نفت برنت و نفت خام آمریکا طی هفته جاری افزایش قابل ملاحظه ای را تجربه کند.

لاچلان شاو، تحلیلگر نشنال بانک استرالیا در زمینه تحقیقات کالاهای خام گفت: «این یک خبر عالی بود و شکی در آن نیست... اما توزیع واکسن زمان خواهد برد و بنابراین تاثیرپذیری مثبت تقاضای انرژی از این تحول چند ماهی طول خواهد کشید.»

همزمان رشد آمار مبتلایان به ویروس کووید19 در اروپا، آمریکا و آمریکای لاتین سبب تضعیف تقاضا برای انرژی شده است. این وضعیت سبب شده تا اوپک اعلام کرد تقاضا در سال 2021 کندتر از آنچه پیش بینی می شد ترمیم خواهد شد.