تجهیزات و مشخصات فنی رنو ساندرو اتوماتیک و پژو 207 اتوماتیک

یکی از مقایسه‌های خودرویی پر مخاطب بازار، رنو ساندرو اتوماتیک با پژو 207 اتوماتیک است. تا چندین سال پیش خرید خودرو کاری آسان به‌شمار می‌آمد، اما پیشرفت این صنعت که با آمدن مدل‌های گوناگون در سگمنت‌های مختلف همراه شد، کار خرید و انتخاب را برای خریداران کمی دشوار کرد. امکانات رفاهی فراوان، طراحی‌های متفاوت و مشخصات فنی گوناگون، پارامتر‌هایی است که ممکن است علاقه‌مندان را دچار تردید کند.

خودروهای هاچبک، سال‌ها است که در لیست خودروهای محبوب بازار جهانی جای دارند. البته تنوع هاچبک‌ها در بازار کشور ما در مقایسه با بازار جهانی، بسیار پایین است اما محبوبیت زیاد خودروهای مذکور، باعث شده است تا اکثر خودروسازان و واردکنندگان وطنی، از این بخش بازار غافل نباشند و حداقل یک هاچبک را در سبد محصولات خود عرضه کنند. به همین بهانه در نوشتار پیش‌رو، به سراغ بررسی و مقایسه دو خودرو هاچبک محبوب بازار کشورمان رفته‌ایم. پس لطفا با مقایسه رنو ساندرو اتوماتیک و  پژو ۲۰۷ اتوماتیک با ما همراه باشید.

معرفی رنو ساندرو اتوماتیک 

پس از موفقیت رنو لوگان (تندر 90 ) در بازارهای جهانی، شرکت رنو تصمیم گرفت تا محصولات اقتصادی جدیدتری را بر مبنای پلت‌فرم لوگان وارد بازار کند. ازاین‌رو، رنو ساندرو در سال 2008 معرفی و در بازارهای جهانی عرضه شد.

این هاچبک اقتصادی، از اواخر سال 1394 روی خط مونتاژ پارس خودرو رفت و در دو تیپ گیربکس دستی و اتوماتیک در بازار کشور ما عرضه شد که در این میان، نسخه گیربکس اتوماتیک آن، در بین خریداران ایرانی بسیار محبوب و پرفروش شد.

معرفی رنو ساندرو اتوماتیک

معرفی  پژو 207 اتوماتیک

در سوی دیگر، پژو ۲۰۷ را داریم که لازم است در ابتدای کار این نکته را یادآوری کنیم که آن‌چه که ما در بازار ایران با نام پژو 207 می‌شناسیم، در واقع پژو 206+ (206 Plus) است که شرکت ایران خودرو در سال 1389 به سراغ آن رفت و این نسخه فیس‌لیفت شده از پژو 206 را با نام پژو 207 به خریداران ایرانی معرفی کرد.

پژو 207 تا سال 1391 در ایران خودرو تولید شد اما پس از آن به دلیل تشدید تحریم‌ها، با بازار کشور ما خداحافظی کرد. تا این‌که در سال 1395، ایران خودرو این هاچبک محبوب را با اعمال یک فیس‌لیفت مختصر و اضافه‌کردن یکسری آپشن‌ها، مجددا در دو تیپ گیربکس دستی و اتوماتیک به مدار تولید بازگرداند.

معرفی پژو 207 اتوماتیک

مقایسه طراحی رنو ساندرو اتوماتیک با  پژو 207 اتوماتیک

در نمای جلو رنو ساندرو ، کاسه‌چراغ‌های بزرگی را می‌بینیم که توسط یک جلو پنجره عریض به یکدیگر متصل شده‌اند. این مورد در کنار سپر عضلانی، جلوه‌ای ساده اما دوست‌داشتنی را به این هاچ‌بک اقتصادی می‌بخشد. با نگاه‌کردن به نمای جانبی رنو ساندرو، ابعاد بزرگ درب‌ها و سطح زیاد شیشه نسبت به بدنه، به سرعت ما را به یاد تندر 90 می‌اندازد. البته طراحان این خودرو با ایجاد یک خط کمانی شکل روی درب‌ها، سعی داشته‌اند تا این نما را از یکنوختی بیرون بیاورند. نمای عقب رنو ساندرو نیز با وجود درب صندوق‌بار بزرگ و ‌چراغ‌های عمودی با گرافیک ساده، جلوه‌ای کاملا اقتصادی و معمولی دارد و شاید تنها نکته قابل توجه در این نما، سپر عقب باشد که سعی شده است تا به صورت قرینه سپر جلو طراحی شود.

طراحی ظاهری رنو ساندرو اتوماتیک

طراحی داخلی رنو ساندرو بسیار شبیه به تندر 90 است؛ با این تفاوت که با تغییر برخی جزئیات، سعی شده است تا طرح داشبورد کمی به‌روزتر شود. از جمله این تغییرات می‌توان به استفاده از غربیلک فرمان جدید، صفحه نشان‌دهنده‌ها با زمینه سفید رنگ و طراحی مجدد رودری‌ها اشاره کرد. هرچند که با وجود این موارد، می‌توان طراحی داخلی رنو ساندرو را یک گام روبه‌جلو نسبت به تندر 90 توصیف کرد؛ اما این طرح کماکان با استانداردهای روز دنیا فاصله قابل توجهی دارد و به‌هیچ‌عنوان زیبا و به‌روز محسوب نمی‌شود.

طراحی داخلی رنو ساندرو اتوماتیک

به بررسی طراحی پژو 207 اتوماتیک می‌رسیم. در نمای جلو پژو 207، شاهد یک سپر با ورودی هوای بزرگتر نسبت به پژو 206 هستیم که در ترکیب با چراغ‌های محدب و لوگوی بزرگ پژو روی پیشانی کاپوت، چهره‌ای خشن و اسپرت را به این هاچبک فرانسوی-ایرانی بخشیده است.

با نگاه ‌کردن به نمای جانبی پژو 207، همان چهره آشنا پژو 206 را می‌بینیم که تنها وجود جزئیاتی همچون هم‌رنگ‌بودن دستگیره‌های درب و زه‌های جانبی با بدنه، باعث تمایز این خودرو از پدر کهنه‌کار خود شده است. در نمای عقب پژو 207 نیز گرافیک زیبای چراغ‌ها جلب توجه می‌کند اما طرح سپر کمی ناهمگون به نظر می‌رسد.  

طراحی ظاهری پژو 207 اتوماتیک

طراحی کابین پژو 207 نیز بسیار خوب انجام شده است و وجود مواردی همچون جانمایی مانیتور در قسمت بالایی داشبورد، طرح جدید صفحه نشان‌دهنده‌ها و غربیلک فرمان مجهز به کلیدهای کنترلی، باعث شده است تا این کابین، به میزان قابل‌توجهی مدرن‌تر و دوست‌داشتنی‌تر از کابین رنو ساندرو اتوماتیک به نظر برسد.  

طراحی داخلی پژو 207 اتوماتیک

به عنوان جمع‌‌بندی مقایسه طراحی رنو ساندرو اتوماتیک و پژو 207 اتوماتیک می‌توان گفت که هرچند رنو ساندرو در رعایت تناسب‌های طراحی، نمره بالایی کسب می‌کند اما به‌کارگیری برخی المان‌های به‌روز و با زرق‌وبرق بیشتر در طراحی پژو 207، باعث شده است تا این خودرو جذابیت بالاتری برای عموم داشته باشد.

مقایسه فنی رنو ساندرو اتوماتیک با پژو 207 اتوماتیک

  رنو ساندرو اتوماتیک از همان پیشرانه K4M تندر 90 بهره می‌گیرد. این پیشرانه 1/6 لیتری، حداکثر قدرت 105 اسب بخار و حداکثر گشتاور 140 نیوتن‌متر را تولید می‌کند و به یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک متصل می‌شود. این هاچبک اقتصادی با این مجموعه فنی، شتاب صفرتاصد 11/5 ثانیه و حداکثر سرعت 170 کیلومتر بر ساعت را ثبت می‌کند.

برای طی‌کردن هر صد کیلومتر مسافت در سیکل ترکیبی با رنو ساندرو اتوماتیک نیز احتیاج به 8/3 لیتر سوخت داریم.

موتور رنو ساندرو اتوماتیک

در مقابل، پژو 207 اتوماتیک نیروی خود را از پیشرانه TU5 می‌گیرد. این پیشرانه 1/6 لیتری، حداکثر قدرت 105 اسب بخار و حداکثر گشتاور 142 نیوتن‌متر را تولید می‌کند و به یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک متصل می‌شود. پژو 207 اتوماتیک با این مجموعه فنی، به ازای طی هر صد کیلومتر مسافت در سیکل ترکیبی، 7/1 لیتر سوخت مصرف می‌کند. شتاب صفرتاصد و حداکثر سرعت رسمی این هاچبک جوان‌پسند نیز به ترتیب برابر با 12/6 ثانیه و 190 کیلومتر بر ساعت است.

موتور پژو 207 اتوماتیک

مدل خودرو

رنو ساندرو اتوماتیک

پژو 207 اتوماتیک

پیشرانه

4 سیلندر تنفس طبیعی

4 سیلندر تنفس طبیعی

حجم موتور(لیتر)

1/6

1/6

حداکثر قدرت

105 اسب‌ بخار در 5750 دور

105 اسب بخار در 5800 دور

حداکثر گشتاور

140 نیوتن‌متر در 3750 دور

142 نیوتن‌متر در 4000 دور

گیربکس

4 سرعته اتوماتیک  

4 سرعته اتوماتیک  

مصرف سوخت (ترکیبی)

8/3

7/1

شتاب صفر تا 100

11/5

12/6

حداکثر سرعت

170

190

مقایسه امکانات رفاهی رنو ساندرو اتوماتیک با پژو 207 اتوماتیک

رنو ساندرو  اتوماتیک، همانند تندر 90 با حداقل امکانات رفاهی ممکن روانه بازار شده است. لیست امکانات رفاهی این خودرو شامل مواردی همچون شیشه‌بالابر برقی، مه‌شکن جلو و عقب، تنظیم برقی آینه‌های جانبی و فرمان هیدرولیک است که در مقایسه با رقبا، بسیار ناقص به نظر می‌رسد.

در مقابل، پژو 207 اتوماتیک، آپشن‌های بیشتر و اصطلاحا بازارپسندتری دارد که از جمله این آپشن‌ها می‌توان به مواردی همچون سیستم مالتی‌مدیا مجهز به مانیتور 7 اینچی لمسی، کروز کنترل و دی‌لایت اشاره کرد. وجود این موارد باعث می‌شود پژو 207 اتوماتیک در مقابل رقیب ساده‌ای همچون رنو ساندرو اتوماتیک، کاملا فول‌آپشن به نظر برسد.

مانیتور پژو 207 اتوماتیک

تجهیزات

رنو ساندرو اتوماتیک

پژو 207 اتوماتیک

چراغ

مه‌شکن جلو و عقب، تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو از داخل کابین

مه‌شکن جلو و عقب، تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو از داخل کابین، دی‌لایت

سیستمهای مولتی مدیا

سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3، USB، AUX، بلوتوث، کلیدهای کنترل سیستم صوتی پشت فرمان، 4 عدد بلندگو

سیستم صوتی با قابلیت پخش DVD، USB، AUX، بلوتوث، نویگیشن، کلیدهای کنترل سیستم صوتی روی فرمان، 6 عدد بلندگو  

رینگ ها

15 اینچی آلومینیومی

14 اینچی فولادی

آینه

آینه‌های جانبی با تنظیم برقی و مجهز به گرمکن

آینه‌های جانبی با تنظیم برقی و مجهز به گرمکن

تهویه مطبوع

دستی

اتوماتیک

صندلی

روکش پارچه‌ای صندلی‌ها، تنظیم دستی صندلی راننده در 6 جهت و صندلی سرنشین جلو در 4 جهت

روکش پارچه‌ای صندلی‌ها، تنظیم دستی صندلی راننده در 6 جهت و صندلی سرنشین جلو در 4 جهت

شیشه

شیشه بالابر برقی جلو و عقب

شیشه بالابر برقی جلو و عقب

سایر امکانات

کامپیوتر سفری، قفل مرکزی با ریموت، ایموبلایزر، فرمان با نیروی کمکی هیدرولیکی

کروز کنترل، دوربین دنده‌عقب، کامپیوتر سفری، قفل مرکزی با ریموت، ایموبلایزر، فرمان با نیروی کمکی الکتریکی(کلاس 60103)

مقایسه ایمنی رنو ساندرو اتوماتیک با پژو 207 اتوماتیک

برای مقایسه رنو ساندرو اتوماتیک و پژو 207 اتوماتیک از نظر تجهیزات ایمنی، بایستی بگوییم که هر دو خودرو از سیستم‌های کمکی ترمز ABS و EBD به همراه 2 عدد ایربگ بهره‌مند هستند. البته پژو 207 اتوماتیک از ترمزهای دیسکی در هر دو محور جلو و عقب بهره می‌برد درحالی‌که، رنو ساندرو اتوماتیک تنها در محور جلو ترمز دیسکی دارد.

 

تست تصادف رنو ساندرو اتوماتیک نیز در سال 2008 و در موسسه معتبر Euro NCAP انجام شده که نتیجه آن کسب 3 ستاره ایمنی از 5 ستاره ممکن بوده است.

پژو 207 موجود در بازار ایران نیز هرچند هیچ‌گاه به صورت رسمی تحت آزمایش ایمنی قرار نگرفته است اما با توجه به یکسان بودن بدنه این خودرو با پژو 206، می‌توان به نتایج تست ایمنی پژو 206 برای این خودرو نیز استناد کرد. پژو 206 در سال 2000 و در موسسه Euro NCAP تحت آزمایش ایمنی قرار گرفته و موفق به کسب 4 ستاره از 5 ستاره ایمنی ممکن شده است.

هرچند که پژو 207 اتوماتیک (البته با استناد به تست تصادف پژو 206)، یک ستاره ایمنی بیشتر از رنو ساندرو اتوماتیک کسب کرده‌است؛ اما بایستی این نکته را نیز درنظر گرفت که تست تصادف رنو ساندرو، هشت سال پس از پژو 206 انجام شده و طبیعتا با استاندارهای سخت‌گیرانه‌تری همراه بوده است. ازاین‌رو، می‌توان ایمنی هر دو خودرو را تقریبا یکسان درنظر گرفت.

مقایسه تجربه رانندگی رنو ساندرو اتوماتیک با پژو 207 اتوماتیک

مقایسه تجربه رانندگی رنو ساندرو اتوماتیک و پژو 207 اتوماتیک را از بررسی کیفیت سواری آغاز می‌کنیم. هردو خودروی مورد بحث، سواری نسبتا نرمی را به سرنشینان ردیف جلوی خود عرضه می‌کنند؛ اما سرنشینان عقب از این نظر وضعیت چندان مناسبی ندارند و در هنگام عبور از دست‌انداز‌ها، کوبش‌های نسبتا آزاردهنده‌ای را تجربه خواهند‌کرد. در زمینه فضای داخل کابین نیز رنو ساندرو اتوماتیک کاملا برتر از رقیب ظاهر می‌شود اما در مقابل، صندلی‌های پژو 207 اتوماتیک راحتی بیشتری دارند و در مسافرت‌های طولانی‌مدت، خستگی کمتری را به سرنشینان القا می‌کند.

تجربه رانندگی رنو ساندرو اتوماتیک

در مقایسه لذت رانندگی نیز بایستی بگوییم که هماهنگی پیشرانه و گیربکس رنو ساندرو اتوماتیک بسیار مناسب است. این نکته در کنار عملکرد هوشمندانه گیربکس این خودرو، باعث می‌شود تا شتاب‌گیری و لذت رانندگی این خودرو، در نوع خود رضایت‌بخش باشد. شاید تنها نقطه ضعف رنو ساندرو اتوماتیک در هنگام رانندگی را بتوان عملکرد نسبتا سفت فرمان آن دانست.

در مقابل، پژو 207 اتوماتیک در زمینه عملکرد هوشمند گیربکس و هماهنگی آن با پیشرانه، نمره چندان بالایی کسب نمی‌کند. در واقع، گیربکس این خودرو در برخی مواقع، عملکردی کند و همراه با تقه دارد که موجب نارضایتی راننده می‌شود. البته این محصول ایران خودرو در کنار این نقطه ضعف، نقاط قوتی نیز نسبت به رنو ساندرو اتوماتیک دارد که از این نقاط قوت می‌توان به هندلینگ و نرمی فرمان اشاره کرد.  

تجربه رانندگی پژو 207 اتوماتیک

تحلیل شرایط بازار رنو ساندرو اتوماتیک با پژو 207 اتوماتیک

در مقایسه رنو ساندرو اتوماتیک و پژو 207 اتوماتیک از نظر شرایط بازار می‌توان گفت که هر دو خودروی مورد بحث، جزو خودروهای پرطرفدار سگمنت خود در بازار کشور محسوب می‌شوند و بازار خریدوفروش مناسبی دارند. البته پژو 207 اتوماتیک به دلایلی همچون تیراژ تولید بالاتر و زرق‌وبرق‌های ظاهری بیشتر، کمی خوش‌معامله‌تر از رنو ساندرو اتوماتیک است.

از نظر گستردگی خدمات پس از فروش و هزینه‌های نگهداری نیز هر دو خودرو وضعیت مناسبی دارند و ازاین‌نظر، امتیاز تقریبا برابر کسب می‌کنند.

تحلیل بازار رنو ساندرو اتوماتیک

جمع بندی مقایسه رنو ساندرو اتوماتیک با پژو 207 اتوماتیک

به راند نهایی مقایسه رنو ساندرو اتوماتیک و پژو 207 اتوماتیک رسیدیم. در این بخش می‌توانیم بگوییم که رنو ساندرو اتوماتیک در فاکتورهای فضای کابین و صندوق‌بار، عملکرد فنی و لذت رانندگی، استهلاک و دوام فنی، برتر از پژو 207 اتوماتیک ظاهر می‌شود. در مقابل، پژو 207 اتوماتیک نیز در فاکتورهای طراحی ظاهری و سطح امکانات رفاهی، برتری خود را به رقیب دیکته می‌کند. بازارفروش، ایمنی، گستردگی خدمات پس از فروش و هزینه‌های نگهداری نیز از فاکتورهایی هستند که هر دو خودروی مورد نظر، در آن‌ها امتیاز تقریبا یکسانی کسب می‌کنند.

به عنوان کلام آخر می‌توان گفت که اگر طراحی ظاهری و سطح آپشن‌ها برای شما مهم‌تر است و از خودروی خود بیشتر در مسیرهای شهری استفاده می‌کنید، به سراغ پژو 207 اتوماتیک بروید. اما اگر قصد خرید یک هاچبک دومنظوره را دارید که هم در مسیرهای شهری و هم برای مسافرت‌های خانوادگی جوابگوی نیازهای شما باشد و در عین حال، کم‌استهلاک‌ و کم‌دردسر‌بودن خودرو برایتان اهمیت بیشتری دارد؛ رنو ساندرو اتوماتیک گزینه مناسب‌تری برای شما خواهد بود.