دغدغه‌ها یا مطالبات این روزهای دانشجویان چیست؟

امسال شرایط خاصی که شیوع کرونا برای کشور و به تبع آن برای دانشجویان ایجاد کرده است، باعث شده تا همگی شرایط زندگی متفاوتی را تجربه کنیم.

دانشجویان نیز در سایه شیوع بیماری کووید -۱۹ در حال حاضر همانند سایر مردم کشور سبک جدیدی از زندگی را تجربه می‌کنند؛ نوعی از زندگی که دانشجویان در آن به جای حضور در کلاس‌های درس و حضور پررنگ در دانشگاه‌ها؛ به نوعی خانه‌نشین شده و با حداقل زیرساخت‌های لازم در خانه و یا گاه به صورت حضوری در دانشگاه، ترمی کرونایی را پشت سر گذاشتند و همچنان در حال دست و پنجه نرم کردن با شرایط کرونایی هستند.

با اینکه مسئولان آموزش عالی در چند ماه گذشته بحث آموزش آنلاین را جدی‌تر دنبال کردند، اما هنوز برخی نقاط ضعف همچنان پابرجاست و دانشجویان با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند و تداوم شرایط کرونایی و عدم حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها موجب شده تا بسیاری از مشکلات صنفی و آموزشی دانشجویان پشت صفحات رایانه‌ها و تلفن‌های همراه آنان باقی بماند.

اکنون که در آستانه ۱۶ آذر و روز دانشجو قرار داریم و دانشگاه‌ها بدون وجود عنصر اصلی خود یعنی دانشجویان (منظور حضور فیزیکی دانشجویان در دانشگاه‌هاست) تقریباً ساکت و بی‌صدا در گوشه‌ و کنار شهرها، روزهای کم جُنب و جوشی را می‌گذرانند، بر آن شدیم تا به طور خاص و به بهانه روز دانشجو، نقاط ضعف و قوت و کاستی‌های یکسال اخیر در حوزه آموزش عالی که بعضاً گریبان‌گیر دانشجویان شده و به دلیل شیوع کرونا دسترسی برای اعلام این مشکلات فراهم نبوده را از زبان خود دانشجویان منعکس کنیم.

هرچند که در تمام ایام سال پیگیر مطالبات دانشجویان سراسر کشور بوده است ولی این بار قصد دارد تا در آستانه روز دانشجو به نوعی ارتباط مستقیم و نزدیکی را بین دانشجویان و مسئولان آموزش عالی ایجاد کند.

از همین رو، خبرگزاری دانشجویان ایران ضمن تبریک این روز بزرگ به همه دانشجویان و دانشگاهیان کشور، از همه این بزرگواران دعوت می‌کند تا نقطه نظرات، توقعات و پیشنهادات در خصوص مسائل آموزشی، صنفی، فرهنگی و رفاهی دانشگاه خود را به صورت صریح و شفاف و البته بدون اهانت و تُهمت به فرد یا مقام مسئولی در بخش نظرات ذیل همین خبر بیان کنند، بر اساس وظیفه ذاتی خود آنها را از مسئولان مربوطه پیگیری نماید.