تسمه تایم خودرو هر چند وقت یک بار باید تعویض شود؟

تسمه تایم خودرو هر چند وقت یک بار باید تعویض شود؟ کار کردن موتور خودرو مانند نوازندگی یک گروه موسیقی است که در آن تسمه تایم، نقش طبل بزرگ که وظیفه اش حفظ ریتم و سرعت در این گروه را بازی می‌کند. حال اگر تسمه تایم که وظیفه هماهنگ کردن را دارد، دچار مشکل شود و نتواند به وظیفه اش درست عمل کند، مشکلات و خسارات قابل توجهی به مجموعه موتور وارد می شود.

اگر تسمه تایم دچار مشکل شود و دیر به تعمیر آن بپردازید در نهایت باید با هزینه سنگین آن را تعمیر کنید.  تسمه تایم، یکی از مهمترین قطعات کیت در موتور است.

تسمه تایم یک قطعه لاستیکی است که چرخش میل لنگ را همزمان می‌کند و باعث می شود موتور به طور منظم کار کند.این قطعه، باز و بسته شدن سوپاپ‌ها به سیلندر‌ها را به موقع کنترل می‌کند تا از احتراق صحیح در موتور اطمینان حاصل شود. نقش اصلی آن کنترل زمان و ترتیب باز و بسته شدن است.

مانند اکثر قطعات موجود در خودرو ، این قطعه نیز در نهایت فرسوده می‌شود. اگر ترک بخورد یا خراب شود، می‌تواند باعث آسیب موتور  شود. 

چه زمانی باید تسمه تایم را عوض کنیم؟

در تمام خودروها زمان مشخصی برای تعویض تسمه تایم در نظر گرفته نشده است که اصولا بستگی  به نوع ماشین  دارد اما این قطعه مهم  دارای عمر مشخصی است. عمر این تسمه بسته به نوع خودرو می‌تواند بین ۶۰ تا ۹۰ هزار کیلومتر باشد. پارگی تسمه تایم در حین حرکت در بعضی از انواع خودرو می‌تواند منجر به آسیب  به بخش‌هایی از موتور و ایجاد خسارت گسترده‌تر می شود.

تعویض تسمه تایم ممکن است چندین ساعت طول بکشد، که شامل جدا کردن بلوک موتور و دوباره چسباندن آن می شود. تعویض تسمه تایم  یکی از کارهایی است که اگرچه به هزینه لوازم یدکی زیاد ندارد، اما زحمت زیادی دارد و بیشتر مواقع علت گران تمام شدن تعویض تسمه نایم به دلیل هزینه بالای حق الزحمه تعمیر کار است.

چگونه می‌توانم تشخیص داد که تسمه تایم نیاز به تغییر دارد؟

معمولاً هیچ علامتی وجود ندارد که نشان دهد تسمه تایم به فرسودگی رسیده است، زیرا این قطعه در موتور داخل قرار گرفته است. اگر خوش شانس باشید، ممکن است قبل از پاره شدن تسمه تایم صدای جغجغه از موتور به گوش برسد اما در بیشتر مواقع حتی یک متخصص ممکن است نتواند خرابی تسمه تایم را پیش بینی کند.

یکی از مشکلات مربوط به تسمه تایم، دود کردن بیش از حد اگزوز است، زیرا اگر تسمه تایم مشکل داشته باشد، موتور باید تلاش بیشتری برای به حرکت در آوردن قطعات کند پس فشار بیشتری به آن وارد می‌شود و به همین علت دود زیادی از اگزوز خارج می‌شود.

تسمه تایم یکی از قطعات خودرو است که کاملا دقیق طراحی شده و همیشه باید تنظیم باشد تا بتواند به ازای هر یک بار چرخیدن میل بادامک، دو بار میل لنگ را بچرخاند. با چرخش میل بادامک، دریچه‌ها یا سوپاپ‌های ورود و خروج گاز باز و بسته می‌شوند.

متناسب با لحظه حرکت پیستون‌ها این دریچه‌ها باز و بسته می‌شوند. پس اگر زمان بندی این چرخه به هم بریزد کار مابقی قطعات نیز از تنظیم خارج می‌شود که این امر می‌تواند باعث درست استارت نخوردن خودرو شود.