آزادسازی قیمت بلیت هواپیما واقعی نبود/ قیمت ها باید رقابتی شود

ابولاقاسم جلالی اظهار کرد: آزادسازی قیمت بلیت هواپیما واقعی نبوده و ما به دنبال آن هستیم آزادسازی واقعی انجام شود. با انجمن شرکت های هواپیمایی در خصوص قیمت بلیت هواپیما مذاکراتی داشتیم و اعلام کردیم که در زمان حاضر روی سازمان هواپیمایی این فشار است که قیمت ها را تعیین کند.

وی افزود: این کار در اختیار سازمان هواپیمایی نیست و هر ایرلاین ناوگان خاص خودش را دارد. هزینه تمام شده هر صندلی پروازی شرکت هواپیمایی که MD دارد با ایرلاینی که ATR یا ایرباس دارد، خیلی متقاوت است.

وی تصریح کرد: در کنار اینها، دیدیم که از حدود 4 ماه قیمت ارز افزایش قیمت وحشتناکی داشت و حداقل دو برابر شد.

معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه با اشاره به این که بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا باید در پروازهای داخلی حداکثر از 60 درصد صندلی ها استفاده شود، گفت: این موضوع هزینه تمام شده هر صندلی پروازی برای ایرلاین ها بیش از 10 درصد اعلام شده، افزایش می یابد.

جلالی به مثالی در این باره اشاره کرد و افزود: هواپیماهای ام دی ارزان ترین هواپیماها در کشور هستند و عمر آنها بالای 25 سال است. هر ساعت پرواز این هواپیما 350 تا 400 هزار تومان برای هر صندلی است. این بدون در نظر گرفتن بک آپ، مشکلات مربوط به آب و هوا و بازگشت هواپیما به فرودگاه بوده است.

وی یادآور شد: باید به دنبال آزادسازی واقعی بلیت هواپیما باشیم تا هر کدام از ایرلاین ها، قیمت خاص خودش را داشته باشد مانند تمام شرکت های هواپیمایی در دنیا.

وی اظهار کرد: شرکت ها با بر اساس سیاست هایی که دارند بتوانند با قیمت ها به اصطلاح بازی کنند. سازمان هواپیمایی به دنبال این برنامه است تا شاهد رقابت واقعی در بخش حمل ونقل هوایی مسافری باشیم.