موتورهای برقی جایگزین موتورهای بنزینی می‌شوند

موتورهای برقی جایگزین موتورهای بنزینی می‌شوند. در طرح جایگزینی قرار است 10 هزار موتورسیکلت برقی ، جایگزین موتورهای بنزینی شوند.

سید امیر احمدی، دبیر انجمن مراکز اسقاط خودرو کل کشور با بیان اینکه برای کنترل آلودگی هوا ، باید موتورسیکلت‌های فرسوده از رده خارج شوند و موتورسیکلت های برقی جایگزین آنها شوند، گفت: خوشبختانه توان تولیدی کشور در حوزه موتورسیکلت برقی افزایش یافته است و در حال حاضر ۱۵ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی در انبار کارخانه ها موجود است.

او با بیان اینکه باید به نوسازی خودروها و موتورسیکلت ها توجه کرد، بیان کرد: دولت مدتی است که به نوسازی خودروها و موتورسیکلت ها بی توجه می کند، اما با پیگیری‌های انجام شده و تفاهم با سازمان حمل و نقل بار درون شهری، به زودی طرح جایگزینی ۱۰ هزار موتور سیکلت برقی با موتورهای بنزینی برای اولین بار از تهران و مشهد آغاز می شود.

دبیر انجمن مراکز اسقاط خودرو کل کشور تشریح کرد: طبق مصوبه شهریورماه شورای شهر، مبلغ وامی که شهرداری باید برای نوسازی پرداخت می‌کرد، ۲۲ میلیون تومان بود، اما با توجه  به افزایش قیمت موتور‌های برقی، این مبلغ تا سقف ۳۵ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. ضمن اینکه سود این وام فقط ۴ درصد و مهلت بازپرداخت آن هم ۶۰ ماه است.

احمدی تاکید کرد: پیگیری برای نوسازی ١٠٠ هزار موتور سیکلت فرسوده ادامه دارد و امیدواریم با همکاری ارگان ها‌ی مختلف این موضوع هرچه سریعتر در سراسر کشور اجرایی شود. طبق آمار رسمی سازمان حفاظت محیط زیست، این وسیله نقلیه پرمصرف، حدود هشت  برابر یک خودرو یورو ۲ آلودگی تولید می‌کند.

دبیر انجمن مراکز اسقاط خودرو کل کشور تشریح کرد: این وسیله نقلیه پرمصرف، بیشترین گاز پرضرر و آلوده کننده CO را وارد هوای شهر می‌کنند. در حال حاضر بیش از ۴ میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور تردد می‌کنند که بایستی تمامی آن‌ها نوسازی  و یا از چرخه خارج شوند.

احمدی گفت: شهرداری حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد قیمت موتور‌های برقی را به صورت وام به متقاضیان می‌دهد، مراکز اسقاط و بازیافت نیز مبلغی بابت شرکت در طرح مذکور به مالک موتورسیکلت فرسوده پرداخت می کنند.