وعده دولت برای توزیع برنج ۲۰۰۰ تومانی

به گزارش افکارنیوز، علياكبر پوركاوه در گفتوگو با جامجم افزود: براي فراهم آوردن امكان دسترسي مردم به برنج مرغوب با قيمت مناسب، ۵۰ هزار تن برنج در اختيار شبكههاي توزيع از جمله فروشگاههاي زنجيرهاي، واحدهاي صنفي منتخب و اتحاديههاي مصرف محلي در ۳۱ استان قرار خواهد گرفت.

توزیع برنج ایرانی با قیمت پایین‌تر از ۲۰۰۰‌تومان در حالی اعلام می‌شود که پس از ایام عید به خاطر کاهش موجودی برنج در انبارها قیمت هر‌ کیلو برنج ایرانی حتی به ۴۰۰۰ تومان نیز رسیده است.

مدیرکل تامین و توزیع وزارت صنایع، معدن و تجارت بر این باور است که با توزیع این میزان برنج قیمت در بازار تعدیل می‌شود، ضمن آن‌که تا ۴۵ روز دیگر برداشت برنج از شالیزارها و عرضه آن به بازار آغاز و همین مساله باعثکاهش قیمت‌ها می‌شود. به گفته وی، نظارت‌های کافی بر کیفیت برنج‌های توزیعی انجام شده و در بسته‌های ۵ و ۱۰‌کیلویی توزیع خواهد شد.

افزایش قیمت گوشت گوسفندی و مرغ

گزارش اخیری که بانک مرکزی از قیمت اقلام خوراکی در هفته منتهی به ۱۵ اردیبهشت اعلام کرده، نشان می‌دهد که قیمت برنج وارداتی افزایشی جزئی داشته و بهای برنج داخلی درجه ۲ اندکی کاهش یافته است، همچنین قیمت گوشت گوسفندی سه درصد و گوشت مرغ دو درصد افزایش داشته است، اما قیمت گوشت گوساله دو درصد و تخم‌مرغ ۷.۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

کارشناسان دلیل گرانی این مواد خوراکی را در افزایش نرخ ارز، گران شدن نهاده‌های تولید و تاثیرگذاری آن بر میزان عرضه و تولید می‌دانند.

حالا دولت تصمیم گرفته است با عرضه نهاده‌های ارزان به دامداران آنها را در کاهش هزینه‌ها یاری رساند. افزایش قیمت علوفه و نهاده‌ها باعثشده بود دامداران شیر را با قیمت بالاتری از قیمت مصوب ۶۳۰ تومان به کارخانه‌های لبنی تحویل دهند و همین مساله باعثافزایش قیمت برخی محصولات لبنی شده است، اما با توزیع علوفه ارزان، مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی اعلام کرد، به محض عرضه شیر خام ۶۳۰ تومانی قیمت لبنیات نیز به قیمت اسفند ۹۰ بر می‌گردد.

عرضه مناسب اقلام مورد نیاز در ماه رمضان

از سوی دیگر با نزدیک شدن به ایام ماه مبارک رمضان، مدیرکل تامین و توزیع وزارت صنعت، معدن و تجارت از تامین اقلام مورد نیاز این ایام با توجه به افزایش تقاضا خبر داد.

پورکاوه گفت: طبق برنامه هرساله، برنامه‌های تنظیم بازار ماه مبارک رمضان اجرا می‌شود و امسال هم پیش‌بینی نیاز ایام ماه مبارک رمضان از ابتدای سال انجام شده و از فردا بحثاعتبارات و تسهیلات، نیازها و شبکه توزیع در ستاد تنظیم بازار عملیاتی می‌شود.

وی افزود: پیش از این، نهاده‌های مورد نیاز واحدهای تولیدی به صورت گسترده تدارک دیده شده تا کالاهای پرتقاضا در این ایام مثل شکر، روغن، برنج، خرما و اقلام پروتئینی بدون هیچ مشکلی در شبکه توزیع قرار گیرد.

این مقام مسوول با اشاره به طرح ضیافت در ماه رمضان گفت: در ۳۰۰ شهرستان که امکانات نمایشگاهی وجود دارد، عرضه مستقیم کالا صورت خواهد گرفت و جاهایی که امکانات نمایشگاهی وجود ندارد برنامه‌ریزی خوبی با همکاری اتحادیه‌ها و مجامع امور صنفی صورت گرفته تا فروش ویژه این ایام را داشته باشند.

به گفته وی، اختلاف قیمت کالاهایی چون شکر و مواد پروتئینی در این فروش‌های ویژه با بازار قابل توجه خواهد بود و در مورد باقی کالاها این اختلاف قیمت ۱۵ تا ۲۰ درصد است.

کدام مقصر است؛ وزارت صنعت یا کشاورزی!

در هفته‌های اخیر گرانی مواد غذایی در بازار باعثشده است که متولیان تولید محصولات کشاورزی یعنی وزارت جهاد کشاورزی و بخش تجارت و تنظیم بازار یعنی وزارت صنعت، معدن و تجارت هر کدام طرف مقابل را زیر سوال ببرد. نبود اطلاعات و آمار دقیق از بخش تولید و مشکلات پیش روی بخش تولید همواره باعثشده که پیش‌بینی‌ها برای تنظیم بازار بدرستی انجام نشود.

پورکاوه که از مدیران وزارت صنعت و تجارت است، در این باره گفت: اخیرا وزیر جهاد کشاورزی با رفع هرگونه نقصان و کم‌کاری از خود تمامی تقصیرها را به گردن تنظیم بازار و وزارت صنعت، معدن و تجارت انداخته است.

هرچند دوستان ما در جهاد کشاورزی زحمت می‌کشند، ولی کاش این کارها را با برنامه انجام دهند. مثلا ما برای تنظیم مرغ بازار شب عید تناژ مورد نیاز بازار را از چندی قبل به آنها گفته بودیم، ولی متاسفانه وقتی به زمان مصرف رسیدیم، متوجه شدیم تولید اسفند ماه آنان حتی از تولید بهمن ماه هم کمتر است، یعنی با برنامه کار نشده بود.

وی افزود: ما از شش ماه قبل به معاونان جهاد می‌گفتیم بزودی دچار کمبود گوشت قرمز می‌شویم و قیمت‌ها بالا می‌رود، اما آنان اظهار می‌کردند که ما الان نگران نیستیم و وقتی گران شد چاره‌ای می‌اندیشیم، خب چه شد؟ درست مطابق با پیش‌بینی ما بازار با کمبود مواجه شد و قیمت‌ها بالا رفت و آنها هم کاری نکردند، بلکه تنها به چند مصاحبه بسنده کردند که تنظیم بازار کارش را انجام نداده است.

به عقیده پورکاوه، اگر ذخایر شرکت پشتیبانی امور دام به فریاد بازار نمی‌رسید مشکلات زیادی پیش می‌آمد و الان قیمت‌ها وضع بدتری داشت.

اما آنچه مسلم است هر دو وزارتخانه نقش مهمي در توليد و تامين مواد غذايي دارند و اين دو دستگاه بايد به دور از هرگونه كشمكش و تعصب زمينهاي را فراهم كنند تا ضمن دسترسي به يك بانك اطلاعاتي دقيق از ميزان ظرفيت ها، محصولات توليد واقعي فراهم كنند و با وصل شدن حلقههاي توليد و توزيع هزينههاي نهايي براي مصرفكننده كاهش يابد.