کاهش حواشی بازار با بازنگری در قیمت خودرو

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان  تاکید بر اینکه باید در قیمت خودرو بازنگری شود و قیمت های کنونی به زیان قطعه سازان است، گفت:با این روندی که در اصلاح قیمت‌ها وجود دارد و مشکلات جدی نقدینگی قطعه سازان، مطمئنا ظرف چند هفته، شاهد کاهش شدید تولید در صنعت خودرو و قطعه سازی کشور خواهیم بود.

دبیر انجمن قطعه سازان با تاکید بر اینکه  صنعت خودرو نیاز به سیاست جدید دارد، گفت: تغییر در سیاست صنعت خودرو، منجر به اصلاح قیمت قطعات مورد نیاز این صنعت می شود و از طرفی باید برای تامین منابع مالی قطعه سازان هم فکری شود.

بیگلو با تاکید بر اینکه خودروسازان باید هر ماه قراردادهایشان را با قطعه سازان اصلاح کنند چرا که مواد اولیه هر ماه دچار نوسان قیمتی می‌شود، گفت: خودروسازان با وجود سیستم‌های مالی هر ماه می‌توانند قرارداد‌ها را بازنگری و پارامتر‌های تعریف شده را تغییر دهند تا قیمت‌ها به روز شود. در حال حاضر نهاد‌های نظارتی به شدت بر روی دو خودروساز بزرگ چتر حمایتی پهن کرده اند و  مانع عملکرد سریع خودروسازان در اصلاح قرارداد‌های قطعه سازان شده اند.

او با بیان اینکه وعده هایی در خصوص اصلاح قیمت ها داده شده است، تشریح کرد: قطعه سازان به امید وعده‌های داده شده هستند و چنانچه وعده‌ها عملیاتی شود مطمئنا صنعت خودرو و قطعه سازی به اعداد بالاتری از تیراژ تولید دست خواهد یافت.

دبیر انجمن قطعه سازان گفت:تاکنون طرح‌های خوشبینانه زیادی برای صنعت خودرو و قطعه سازی تهیه شده که بسیاری از آن‌ها به سرانجام نرسیده است، اما طرح دولت برای ساماندهی تولید و عرضه خودرو بسیار واقع بینانه تهیه شده است.

او با بیان اینکه نیاز است هم قیمت خودرو اصلاح و هم  مافیای مواد اولیه کنترل شود، گفت:  اصلاح شدن قیمت ها یعنی از بین رفتن حاشیه بازار که در حال حاضر  دلال‌ها از آن سود می برند و مصرف‌کننده‌های واقعی متضرر می شوند. برای این اصلاح هم روش‌های مختلفی وجود دارد.

دبیر انجمن قطعه سازان گفت: اگر قیمت‌گذاری دستوری مشابه صنعت خودرو، روی فولاد، پتروشیمی، مس، آلومینیوم هم اعمال شود، حتما می‌توانیم قیمت درب کارخونه را هم کاهش دهیم.