جمعیت شهر‌های جدید به بیش از یک میلیون نفر رسید

 حبیب الله طاهرخانی مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در برنامه پنل علمی واکاوی تجربه CDS استراتژی‌های توسعه شهری در شهر‌های جدید با موضوعیت شهر صدرا با بیان اینکه سیاست شهر‌های جدید در سایر کشور‌ها سیاست توسعه شهری است، گفت: در قالب سیاست توسعه شهری ما سعی کرده‌ایم شقوق مختلف توسعه را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

او ادامه داد: توسعه درون شهری و توسعه پیوسته شهر‌ها و همچنین بحث توسعه مفصل در قالب شهرک‌ها و شهر‌های جدید را مورد بحث و بررسی قرار داده‌ایم.

 

طاهرخانی توضیح داد: ما در ایران با این محدودیت مواجه هستیم که گزینه‌های مختلف توسعه شهری از لحاظ جمعیت پذیری با توجه به شرایط منطقه‌ای و ویژگی‌ها و پتانسیل‌های متناسب با آن باید انتخاب شوند.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی بیان کرد: تلاش‌هایی در این حوزه شروع شده و طرح‌هایی هم براساس  تجربیات کره جنوبی انجام داده‌ایم و این طرح‌ها را مورد تصویب قرار داده‌ایم.

او با اشاره به اینکه اصلی‌ترین سیاست ما در شهر‌های جدید توسعه شهری به ویژه بعد از انقلاب بوده است، گفت: هم اکنون حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در مجموعه شهر‌های جدید قرار دارند و زندگی می‌کنند و هم اکنون ۷ شهر جدید به حدود جمعیت ۱۰۰ هزار نفر رسیده‌اند.

طاهرخانی با اشاره به اینکه ما در این مقطع با یک واقعیت مواجه هستیم و آن این است که مردمی در این شهر‌ها ساکن شده و زندکی می‌کنند افزود: در مجموعه شهر‌های جدید باید در قالب برنامه‌ریزی نظام‌مند، به مسائل و مشکلات شهر‌ها بپردازیم. آیا ما تاکنون در این سیاست‌ها از توفیق نسبی برخودار بوده‌ایم یا خیر؟

مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید اظهار کرد: تمرکز شهر‌ها جدید تاکنون برشکل گیری اجتماع بوده، چرا که شهر‌های جدید در یک بازه زمانی کوتاه مدت با توسعه کالبدی شکل گرفت و جمعیت گسترده‌ای در این شهر‌ها ساکن شده‌اند.

اولویت شهر‌های جدید باید با برنامه ریزی صورت گیرد

او توضیح داد: ما باید اجتماع شهری را شکل دهیم و این نوع طرح‌ها با مشارکت مردم امکان پذیر بوده و و چشم انداز مشترک بین ذینفعان و شهروندان به عنوان مطالبه شهروندان مطرح شده و در دستور کار قرار گرفته است.

طاهرخانی توضیح داد: پروژه‌های که در شهر جدید صدرا اجرا می‌شود بخش عمده‌ای با همان طرح و برنامه سازگاری دارد و مراجعات و بازدهی‌ها بیانگر این موضوع است که باید هماهنگی بین مطالبات و مدیریت دستگاه‌های دولتی شکل گیرد.

 او تصریح کرد: توسعه هشتگرد از طریق مترو به شهر تهران یکی از موضوعات و اولویت‌های ما بوده به همین دلیل تمرکز بسیار بالا وهزینه‌های زیادی برای افتتاح این مترو انجام شد و ما تصور می‌کردیم که بعد از افتتاح مترو با استقبال زیاد مردم این منطقه مواجه شویم، اما بعد از افتتاح شاهد آن بودیم که مردم این شهر درخواست و مطالبات اولویت دار دیگری داشتند که اگر آن‌ها را انجام می‌دادیم میزان رضایت مندی بسیار بیشتر می‌شد.

او اشاره کرد: اولویت مردم هشتگرد مربوط به محیط زندگی آن‌ها بود، اما در شهر صدرا اولویت مردم این منطقه مربوط به دسترسی به سایر شهر‌ها بوده است.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه هم در شهر هشتگرد و هم صدرا فرآیند تهیه طرح موجبات چشم انداز مشترک می‌شود، افزود: طرح CBS زمانی توفیق پیدا می‌کنند که هماهنگی و هم راستایی بین ذینفعان و شهروندان و همچنین سیاست توسعه شهری برقرار شود.

طاهرخانی در پایان اظهار کرد: عدم اجرای طرح‌های توسعه شهری علاوه بر نظام برنامه در کفیت کار‌ها و محیط برنامه‌ریزی شهری بسیار موثر است.