نزدیکی شاخص کل به یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد

دانیال آستانه کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: دو آیتم خیلی مهم در سه ماه آخر سال باید مورد بررسی قرار بگیرد؛ یک مسئله قیمت کامودیتی جهانی و مسئله دیگر نرخ دلار است.

نرخ دلار درحال حاضر باید روند نزولی داشته باشد، علت آن هم رفع تحریم‌هایی است که باید رخ دهد، اما دلیل اینکه شاهد نزول در نرخ دلار نیستیم این است که هم‌اکنون سرمایه در گردش با نرخ‌های دلاری بالا همچنان در جریان هستند و تا زمانی که این سرمایه‌های در گردش به وجه نقد نهایی تبدیل نشوند، نمی‌توان نرخ دلار را پایین آورد. این مقاومت می‌تواند از سرمایه در گردش صادراتی یا وارداتی نشات گرفته باشد و یا سفته بازی داخلی با منشاء ریالی.

به دلیل افزایش میزان تولید جهانی به واسطه ظهور #واکسن و امید به رفع بیماری #کرونا ، به مدت حدودا سه ماه، بازار کامودیتی جهانی با تقاضای فزاینده روبه‌رو است. بنابراین این تقاضا که از همزمانی اوردرهای خرید کامودیتی به‌وجود آمده، بعد از مدتی باید به تعادل برسد و احتمالا قیمت کامودیتی جهانی در چهار ماه آینده به تعادل خواهد رسید، بعد از آن نیز بازار کامودیتی جهانی با نزول در قیمت مواجه خواهد شد.

برآورد می‌شود بازار بورس برای سه ماه پیش‌رو در یک بازه ۱/۷۰۰ تا ۱/۷۵۰ واحدی نوسان کند و نهایتا آخر سال عدد شاخص زیر ۱/۸۰۰ واحد خواهد بود.

براساس دو مسئله‌ای که در ابتدا گفته شد، یعنی نرخ دلار و نرخ کامودیتی‌ جهانی، سه صنعت در اولویت فرصت‌های سرمایه گذاری قرار دارند؛ پتروشیمی ها بالاخص شرکت‌های پتروشیمی که به واسطه تحریم‌ها نتوانستند صادرات مناسبی داشته باشند، صنعت فلزات اساسی و خصوصا شرکت‌هایی که از نظر معضلات صادراتی، به شکل صنعت پتروشیمی بوده‌اند و در آخر صنعت استخراج کانه‌های فلزی .

درواقع این سه صنعت با توجه به سودآوری فعلی و سودآوری پیش‌رویی که خواهند داشت در سه ماه آتی، باید مرکز توجه سرمایه‌گذارها باشند. قطعا در سایر صنایع هم جدای مبنای تورم برآوردی سنوات آتی، سهام ارزشمند قابل شناسایی است.