به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، امیردریادار حبیبالله سیاری در بیستمین همایش ارگانهای دریایی در کیش با بیان اینکه ایران در میان ۱۵ کشور همسایه با ۹ کشور مرز دریایی دارد، گفت: ۳ درصد از مرزهای ایران دریایی، ۵۴ درصد خشکی و ۱۵ درصد رودخانه ای است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: تجارت از طریق حمل و نقل دریایی، استفاده از دریا برای اعمال قدرت و اراده ملی و توسعه مدنیت در نوار ساحلی و صیانت از منافع راهبردی کشور ابعاد بهره برداری از دریاها به شمار می رود.

امیر سیاری تصریح کرد: توسعه اقتصادی از طریق دریا، ایجاد و توسعه ترانزیت کالا و استفاده از انرژی دریا و تجارت از طریق صنعت از دیگر فواید کشورهای دریایی است.

وی با بیان اینکه ۹۳ درصد از صادرات و واردات کشور از طریق حمل و نقل دریایی انجام می شود، گفت: نبود مراکز تبادل اطلاعات دریایی، افزایش حجم تجارت از طریق دریا و افزایش بی رویه جمعیت و ظهور گسترش پدیده جهانی شدن از دلایل ناامنی در اقیانوس هند است.

وی با بیان اینکه جنگ سومالی با دخالت آمریکا همراه بود، گفت: کشمکش داخلی، ماهیگیری غیر مجاز در آبهای سومالی، تخلیه زباله های هسته ای توسط برخی کشورها موجب بروز بیکاری و ناامنی در سواحل این کشور شده است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه ایران از منطقه خلیج فارس به اقیانوس هند گسترش پیدا کرده است، گفت: خسارت وارده به صنعت دریایی از ناحیه دزدان سومالی، ۱۰۹۰ نفر گروگان بوده است و خسارت مالی هم ۷ تا ۱۲ میلیارد دلار برآورد می شود.

سیاری با انتقاد از استفاده ابزاری از دزدان دریایی به منظور حضور فعال در منطقه، اظهار داشت: کشور ایران با گشت دریایی، امنیت خطوط دریایی و نفت کش ها را تامین می کند.

تهدید کشور ما از طریق دریا است

در ادامه سردار سرتیپ پاسدارعلی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اهمیت دریا و نقش آن در توسعه کشور گفت: همچنان سواحل کشور توسعه نیافته ترین منطقه در کشور هستند در حالی که تمام ثروت ما از دریاست.

وی با بیان اینکه عواملی که می تواند ما را به سرانجام برساند، نیازمند تصمیم سریع است، اظهار داشت: در حال حاضر تهدید کشور ما از طریق دریا است و مدعی این تهدید بزرگترین ابرقدرت دنیا شناخته می شود اما توان بازدارنده در کشور از هر اقدامی علیه ایران جلوگیری می کند.

فدوی با بیان اینکه متاسفانه وابستگی شدیدی به درآمد نفتی داریم، گفت: بنابراین باید توجه ما به دریا تغییر کند، زیرا بیشترین درآمد ما از نفت است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران تانقلاب اسلامی صریح کرد: استان هرمزگان یک هزار کیلومتر ساحل دارد اما مورد توجه قرار نمی گیرد و همین موضوع باعثشده است تا صنعت دریایی کشور با مشکلات زیادی مواجه باشد.

وی با تاکید بر اینکه کارگروه دریایی دولت باید به حل مشکلات قضایی بپردازد، افزود: شناوری که متناسب با شان و شئون ملت ایران و دارای استانداردهای کافی باشد، خیلی محدود است و وقتی شناور ایمن نداریم، توسعه دریایی با مشکلات بزرگی مواجه خواهد بود.

وی با بیان اینکه مصیت بزرگی است که ۲۲ نفر در قایقی می نشینند و ۱۷ نفر می میرند، افزود: همه مجموعه ها یکدیگر را مقصر می دانند که این نشانگر عدم هماهنگی میان ارگانهاست. اما نباید صورت مسئله را پاک کرد بلکه باید مشکلات حل شود.

فدوی با اشاره به اینکه ۴ میلیون مسافر به جزایر استان هرمزگان تردد دارند ، گفت: برای توسعه جزایر باید حداقل شرایط تردد مناسب را فراهم آورد تا سرمایه گذاران برای حضور در جزایر تشویق شوند.