نتیجه نشست اوپک پلاس اعلام شد

بیژن زنگنه، وزیر نفت امروز (سه شنبه) در دومین روز از سیزدهمین نشست وزارتی اوپک پلاس درباره نتایج این نشست ضمن اعلام اینکه افزایش ۷۵ هزار بشکه‌ای روسیه و قزاقستان طی دو ماه آینده بر خروجی اوپک پلاس اثرگذار نیست، گفت: تصمیم بر این شد که به علت مشکلاتی که کشور‌های روسیه و قزاقستان داشتند و توافقی که عربستان با آن‌ها کرده بود، تولید نفت این کشور‌ها برای ماه فوریه روزانه ۷۵ هزار بشکه و برای ماه مارس نیز روزانه ۷۵ هزار بشکه اضافه شود.

وزیر نفت افزود: وزرای نفت و انرژی ائتلاف اوپک پلاس به اجماع بر سر رقم کاهش تولید روزانه ۷ میلیون و ۱۲۵ هزار بشکه‌ای برای ماه فوریه و ۷ میلیون و ۵۰ هزار بشکه برای ماه مارس رسیدند.

زنگنه همچنین با اشاره به اینکه در واقع این افزایش ۷۵ هزار بشکه‌ای تولید نفت بر تولید تأثیر قابل اندازه‌گیری ندارد و در واقع در تولید اوپک و غیراوپک تغییر قابل ذکری ایجاد نمی‌شود، اضافه کرد: این دو کشور هم یک سری مشکلات داخلی داشتند نه اینکه بخواهند عدد تغییری کند و می‌خواستند مراعات‌شان هم درست باشد. با توجه به اینکه زمستان است، این کشور‌ها بیشتر مصرف داخلی دارند و این تغییر در بازار جهانی و در مقابل ۴۰ میلیون تولید تاثیری ندارد.

زنگنه در ادامه در پاسخ به این سوال که کشور دیگری قرار نشد که داوطلبانه تولید خود را کاهش دهد تا این میزان افزایش تولید جبران شود، اظهار کرد: به طور رسمی اعلام نشده است و امکان دارد در کنفرانس خبری اعلام شود.

گفتنی است که تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشور‌های صادرکننده نفت ( اوپک ) دیروز (دوشنبه ۱۵ دی‌) بعد از مذاکراتی که بیش از چهار ساعت طول کشید، نتوانستند درخصوص تمدید توافق کنونی کاهش تولید یعنی ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکهو افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید برای ماه فوریه و رسیدن رقم کاهش عرضه روزانه به ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه به توافق دست پیدا کنند.