اهمیت نفت در اقتصاد جهانی کم می‌شود

امروز سه شنبه (۱۳۹۹/۱۰/۱۵) نشست رونمایی از کتاب " اقتصاد سیاسی مناقشه اتمی ایران " با حضور فرشاد مومنی، عباس آخوندی و جمعی از صاحب نظران در این زمینه برگزار شد.  

در این نشست، عباس آخوندی ضمن بررسی انتقادی کتاب مورد نظر، دو نکته کلیدی در رابطه با کتاب "اقتصاد سیاسی مناقشه انرژی اتمی مطرح کرد و گفت: دکتر رنانی در کتاب خود گفته‌اند که اهمیت بازار نفت و انرژی به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند و دوره زمانی این اتفاق را ۲۰۲۰ درنظر گرفته‌اند اما لازم است که گفته شود کاهش اهمیت نفت در بازارهای اقتصادی طی سه دهه آینده به تدریج اتفاق می‌افتد.  

وی با تاکید براینکه مصرف نفت بعد از ۲۰۴۰ نزولی می‌شود، افزود: نویسنده کتاب " اقتصاد سیاسی مناقشه انرژی اتمی" برای اینکه اهمیت نفت در بازارها کاهش پیدا نکند، افزایش قیمت آن را پیشنهاد می‌دهد تا انرژی‌های جایگزین آن صرفه داشته باشند زیرا، در غیر اینصورت گرایش به انرژی‌های جایگزین نفت شکل نمی‌گیرد. در کشورهای آمریکایی و اروپایی مدتی می‌شود که مصرف نفت افزایشی نداشته است و مصرف کنندگان عمده آن هم که در چین و کشورهای آسیایی قرار دارند، در حال حرکت به سمت مصرف انرژی‌های پاک هستند.  

آخوندی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد که نفت برای اقتصاد کشور ما مهم است اما طی سه دهه آینده اهمیت خود را در سطح جهانی از دست می‌دهد و به طبع نمی‌توانیم بر ذخایر نفتی خود حساب باز کنیم که این موضوع باید در سیاستگذاری‌های اقتصادی کشور لحاظ شود.  

در آخر مراسم نیز از کتاب "اقتصاد سیاسی مناقشه انرژی اتمی " نوشته محسن رنانی رونمایی شد.