احصای هزینه های سبد معیشت کارگران از سوی دولت

اولین جلسه کمیته مزد 9دی ماه99 با حضور شرکای اجتماعی برگزار شد. یکی از درخواست های نمایندگان کارفرمایی در آن جلسه اجرای مزد منطقه ای و مزد صنوف بود که با مخالفت دولت و کارگری مواجه شد.

بعد از برگزاری آن جلسه بود که حاتم شاکرمی, معاون روابط کار وزیر کار گفت: تعیین حداقل دستمزد سال 1400کارگران بدون در نظر گرفتن مباحث مزد منطقه ای است و نقطه نظرات افراد راجع به تعیین حداقل مزد، هیچ تغییری را در ساز و کار تعیین حداقل مزد سال آینده ایجاد نخواهد کرد.

 از آنجایی که یکی از موارد مطرح در جلسه استناد به داده های آماری متقن و به روز بود. مقرر شد در سال جاری نمایندگان مرکز آمار به نمایندگی از دولت گزارش های آماری درباره سبد معیشت کارگران را ارائه کنند. به عبارتی تعیین هزینه سبد معیشت به عهده دولت است و نمایندگان کارگران و کارفرمایان درباره آن اعمال نظر خواهند کرد.

 سال های گذشته نمایندگان کارگران و کارفرمایان هزینه سبد معیشت را مشخص می کردند و دولت اعمال نظر می کرد. اما با توجه به اینکه استناد به دادهای رسمی و متقن ملاک اصلی برای تعیین سبد معیشت است, مقرر شده است که مسئولیت این کار امسال بر عهده دولت و مرکز آمار باشد.

*سبد معیشت امسال از سوی دولت تعیین می شود

محمدرضا تاجیک، نماینده مجمع عالی کارگران در شورای عالی کار درباره برگزاری جلسه کمیته مزد در تاریخ دوشنبه 22 دی ماه 99 گفت: طبق آنچه در جلسه اول به توافق شرکای اجتماعی رسیده است, قرار است که نماینده مرکز آمار در جلسه گزارشی از لیست اقلام مصرفی سبد معیشت کارگران را ارائه کند تا ملاک برای احصای هزینه های سبد معیشت شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه هزینه های سبد معیشت کارگران در سال جاری بسیار افزایش یافته است و حقوق فعلی به هیچ روشی جوابگوی هزینه های زندگی کارگران نیست, عدد و رقم سبد معیشت فاصله زیادی با حقوق دارد.

تاجیک بیان کرد: برای ورود به جلسه شورای‌عالی کار و چانه‌زنی دستمزد, عدد و رقم را با دقت محاسبه می کنیم و با درصدهای ناپخته به جامعه کارگری صدمه نمی زنیم. به شخصه بحث و بررسی درباره اعداد را به بعد از آغاز جلسات رسمی محدود می‌کنم و تا قبل از آغاز جلسات رسمی به این موضوع نمی پردازم.  جلسات کمیته مزد  چارچوب خاص خود را دارند، منطقی نیست که در همان جلسه اول خواستار افزایش صددرصدی حقوق شویم. ما به دنبال تأمین سبد معیشت خانوار کارگری مطابق ماده 41قانون کار و استناد به بندهای قانونی ماده 41 هستیم.

به گزارش تسنیم، حاتم شاکرمی؛معاون روابط کار در هفته های گذشته درباره عدد و رقم سبد معیشت گفته است: در مورد هزینه‌های سبد معیشت باید گفت عددی که کمیته مزد شورای عالی کار آن را محاسبه می‌کند.بدلیل‌عدم توانایی و آمادگی واحدهای تولیدی و صنعتی و شرایط اقتصادی کشور، کامل در تعیین دستمزد لحاظ نشده است.سال گذشته نیز عدد و رقمی که به عنوان هزینه معیشت در کمیته دستمزد به دست آمد حدود 4میلیون و 940هزار تومان بود, اما دستمزد در بهترین حالت با تمام مزایا نزدیک 3میلیون تومان رسید.

البته این فاصله اسمی صرفا‌ً‌ عقب ماندگی مزدی کارگران نیست, با افزایش چندباره قیمت های کالاهای مصرفی که در سبد معیشت کارگران تأثیرمستقیم دارد, هزینه های زندگی کارگران بسیار بیشتر از این است و در حال حاضر سبدمعیشت تنها 30درصد هزینه های زندگی را پوشش می دهد.