توزیع یارانه‌های انرژی باید بازنگری شود
امین مرادخانی با اشاره به مصرف برق در کشور اظهار کرد: روند افزایشی مصرف برق در کشور مربوط به  امسال نیست بلکه به دلیل مشکلات در نظام اقتصادی برق طی دهه‌های گذشته با آن مواجه هستیم، تعرفه گذاری غیر واقعی برق باعث مصرف بی رویه انرژی در کشور شده است.

عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: علاوه بر نرخ دستوری برق در کشور که فاصله بسیار زیادی با واقعیت دارد، کاهش ارزش ریال نیز ایران را به بهشتی برای استخراج‌کنندگان ارز دیجیتال در دنیا تبدیل کرده است به طوری که طی ماه‌های اخیر شاهد افزایش سرمایه گذاری شرکت‌های خارجی در کشور هستیم.
وی افزود: عدم توجه به اقتصاد برق باعث افزایش بدهی وزارت نیرو و کاهش سرمایه‌گذاری در این صنعت به منظور تامین نیاز کشور شده است این روند در سال‌های آینده می‌تواند کشور را در تامین برق با مشکلات فراوانی مواجه کند.
 
مرادخانی ادامه داد: این کاهش سرمایه گذاری در صنعت برق را در روز‌های اخیر می‌توان در نیروگاه‌های فرسوده برق مشاهده کرد این نیروگاه‌ها به دلیل راندمان پایین مصرف بالای آب، فعالیت آن‌ها توجیه اقتصادی ندارد، اما به دلیل کمبود منابع مالی برای سرمایه گذاری فعالیت خود را ادامه می‌دهند.

این فعال حوزه اقتصاد بیان کرد: این کمبود سرمایه گذاری تنها به نیروگاه‌های برق حرارتی لطمه نزده است بلکه توسعه انرژی‌های نو نیز در کشور به دلیل همین نرخ غیر واقعی برق رشد نداشته است و در حالی که می‌توان بر فراوانی از نیاز کشور را با استفاده از انرژی‌های پاک تامین کرد به دلیل کمبود منابع از برنامه ششم نیز عقب مانده ایم.

وی افزود: نیروگاه‌های برق حرارتی با دریافت سوخت رایگان در شرایط نابرابر به رقابت با نیروگاه‌های تجدیدپذیر می‌پردازند این شرایط زمانی ادامه خواهد داشت که منابع مالی برای ارایه سوبسید و سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها تامین شود و اختلال در این روند می‌تواند با قطعی در شبکه خود را نشان دهد.

مرادخانی ادامه داد: شکل توزیع یارانه‌های انرژی نیاز به بازنگری دارد دولت به منظور مدیریت مصرف می‌تواند حمایت های مالی را در بخش‌های دیگر به دهک‌های پایین پرداخت کند و با واقعی سازی قیمت برق نسبت به حفظ مصرف صحیح کمک کند.