درآمد نفتی۲۹میلیارد دلاری ایران درسال۲۰۱۲

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد ایران در ۴ ماه نخست سال جاری میلادی ۲۹ میلیارد دلار از محل فروش نفت درآمد کسب کرده است.

بر اساس این گزارش ایران در ماه آوریل ۷ میلیارد دلار از محل فروش نفت درآمد کسب کرده طی سه ماه نخست ۲۰۱۲ نیز ۲۲ میلیارد دلار درآمد نفتی بدست آورده بود.

درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۱۱ نیز بالغ بر ۹۵ میلیارد دلار اعلام شده است. ایران در این سال پس از عربستان و امارات از نظر ارزش درآمدهای نفتی در جایگاه سوم قرار داشته است. متوسط درآمد ۴ ماهه ایران در سال ۲۰۱۱ بالغ بر ۳۱.۶ میلیارد دلار بوده است که بدین ترتیب بر اساس آمار منتشر شده از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا درآمد نفتی ایران در ۴ ماهه امسال نسبت به سال قبل از آن ۸ درصد کاهش داشته است.

منابع رسمی ایران گزارش های این سازمان آمریکایی را تایید نکرده اند.

بر اساس این گزارش در میان تولیدکنندگان اوپک، عربستان با ۱۱۷ میلیارد دلار بیشترین درآمد نفتی در ۴ ماه نخست ۲۰۱۲ را داشته است و پس از این کشور، امارات با ۳۵ میلیارد دلار، کویت با ۳۳ میلیارد دلار و نیجریه با ۳۲ میلیارد دلار در رتبه های بعدی قرار گرفته اند. ایران نیز با درآمد ۲۹ میلیارد دلاری در رتبه پنج قرار گرفته است.

میزان درآمدهای نفتی سایر اعضای اوپک در ۴ ماه نخست ۲۰۱۲ به این شرح اعلام شده است: الجزایر ۲۲ میلیارد دلار، آنگولا ۲۵ میلیارد دلار، اکوادور ۴ میلیارد دلار، عراق ۲۶ میلیارد دلار، لیبی ۱۵ میلیارد دلار، ونزوئلا ۲۱ میلیارد دلار و قطر ۲۱ میلیارد دلار.

کل درآمد نفتی اوپک در ۴ ماه نخست ۲۰۱۲ بالغ بر ۳۸۱ میلیارد دلار بوده که سهم ایران از این رقم ۷.۶ درصد برآورد شده است.