به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، منطقه چهارمحال و بختیاری محسن رضایی در جلسه نقد و بررسي سياستهاي جاري كشور در دانشگاه شهرکرد، دانشگاه را مرکز نشاط سیاسی دانست و افزود: هیچ دلیلی ندارد که حادثه در جایی از کشور اتفاق بیافتد و این حادثه بخواهد فضای امنیتی بر دانشگاههای کشور حاکم کند، زیرا سرچشمه نشاط سیاسی کشور از دانشگاهها بر میخیزد.

وی با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در خصوص جدی گرفتن کرسی‌های آزاد اندیشی، تصریح کرد: دانشجویان و اساتید باید در فضایی دوستانه و در چارچوب قانون و منطق بحثکرده و در نهایت راهکار ارائه دهند.

رضایی با اشاره به نامگذاری امسال به نام تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب، چهار سال پیاپی شعار سال را اقتصادی مطرح کرده‌اند، اما آیا این فقط مسوولان و شخص اول مملکت هستند که شعار تعیین می‌کنند، مردم چه می‌گویند و خود شما به عنوان بخش بزرگی از جامعه چه نظری دارید؟

رضایی تصریح کرد: مشکل مسوولان، مردم و دانشجویان یکی است اگر از مردم کوچه بازار سوال شود چه مشکلی دارید؟ گرانی و بیکاری مشکل اصلی مردم است، پس از مساله تثبیت حکومت، مهم‌ترین مسئله سازمان دادن مسائل اقتصادی و معیشتی مردم است. حکومتی به نام جمهوری اسلامی تشکیل داده و پای آن هم ایستاده‌ایم، ما بسیاری از قهرمانان این مملکت را فدای تثبیت انقلاب کرده‌ایم و حالا نوبت انقلاب و حکومت است تا یک زندگی آرمانی، یک جامعه مادی و معنوی و یک کشور پیشرفته و فرهنگی تقدیم به تاریخ کند.

وی ادامه داد: به محض تمام شدن جنگ هر کسی می توانست فکر کند و بگوید کار بعد از جنگ چیست؟ کار بعد از جنگ چیزی نبود جز عرصه ای بنام مردم، معیشت، علم، کار و درآمد، معنویت، فرهنگ و آرامش و در یک کلمه انقلاب درست شد که مردم به آرزوهایشان برسند. همه دولت ها کار کردند و با دلسوزی می خواستند کار کنند.

رضایی اظهار داشت: اقتصادی که امروز ما درگیر آن هستیم، محصول کار فرهنگ، مدیریت و دیپلماسی بین المللی است اقتصاد فقط برآیند تلاش و سرمایه نیست اقتصاد یک پدیده اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است به همین دلیل نمی توان در تهران برای سایر مناطق برنامه ریزی اقتصادی کرد، خصوصی سازی در اصفهان و یزد جواب می دهد، ولی در لرستان و چهارمحال بختیاری و غیره جواب نمی‌دهد، زاگرس نشینان روحیات خاص خودشان را دارند و اگر این روحیات در مسائل اقتصادی دخالت داده نشود بازدهی کار پایین می آید، همه مردم باید با اقتصاد پیوند بخورند تا اقتصاد مردمی شود و هر فرد باید کار آفرین باشد.

به گفته رضایی برای هر استان باید اقتصادی تعریف شود که برای مردم بیگانه نباشد تا مردم بتوانند با آن پیوند داشته باشند و بهره وری کشور باید بالا برود.

وی رضایی تصریح کرد: باید اقتصادی طراحی شود که با مردم پیوند داشته باشد، امروز در کنار یک روستا کارخانه ای با ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه احداثمی شود، اما مردم در روستای مجاور آن با مشکلات زیادی روبه رو هستند و از سود این کارخانه هیچ فایده‌ای نمی برند.

وی با بیان این‌که مشکل دیگر اقتصاد کشور حیف و میل کردن است که بیشتر از فساد اقتصادی به اقتصاد آسیب می رساند، خاطرنشان کرد: در زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی، خداداد، در زمان آقای خاتمی، شهرام جزایری و در زمان آقای احمدی نژاد چند نفر پیدا شدند که باید برخورد شدیدی با آن صورت گیرد و هیچ ملاحظه ای هم در مورد آنان نشود.

رضایی تصریح کرد: برای رفع حیف و میل در اقتصاد کشور باید مدیریت، سیستم بروکراسی کشور و مراجعات مردم به دستگاه ها درست شود و مدیران سر جای خود قرار گیرند، فساد هم باید بررسی شود، ولی آیا برطرف کردن فساد اقتصادی در کشور و مردمی کردن آن به همین سادگی است؟ اولین کار برای حل مشکل اقتصاد کشور فرهنگ سازی است، فرهنگ در ایران یک فرهنگ مولد نیست، زندگی مصرفی که از صد سال پیش از زمان رضاشاه شروع شده، باید اصلاح شود، یارانه ها هم به مصرف داده می شود و نه تولید و اشتغال. اگر فرهنگ کشور به سمت تولید و اشتغال پیش رود، جوانان در ترم های آخر تحصیل به سمت حرفه آموزی پیش می روند؛ چرا که از شغل خود مطمئن هستند، دولت هم دیگر آمار و اقام دانشجو نمی دهد، دغدغه دولت و جامعه تولید می شود.

وی با بیان این‌که سیاست خارجی باید کمک کننده تولید باشد، خاطرنشان کرد: اخیرا نمایشگاه فرش ایران در هند برگزار شد، اما رایزن اقتصادی کشور به این نمایشگاه نرفت ولی رایزن اقتصادی چین از سفیر چین در ایران فعال تر و مرتب با شرکت ها و بنگاه ها در ارتباط است.

رضایی ادامه داد: اخیرا مذاکرات خوبی با استانبول برقرار شد که تاثیر بسزایی روی قیمت ارز و طلا گذاشت، امیدواریم دیپلمات های کشور مذاکرات خوبی نیز در بغداد داشته باشند تا یک گام به جلو داشته باشیم، قطعا مذاکرات بغداد مذاکرات مفید و پیشرونده‌ای خواهد بود.

وی تصریح کرد: سیاست خارجی و فرهنگ بر اقتصاد موثر است غیر از این دو عامل، مسئله مدیریت مهم است، سبک مدیریتی باید اصلاح شود، اولین کار در این راستا دادن اختیارات اقتصادی به استان هاست. چه دلیلی دارد افراد صاحب نظر در شهرکرد که کارخانه و صنعت دارند و می خواهند کشاورزی کنند، مجوز فعالیت خود را از تهران بگیرند، البته مسائلی چون امنیت، سیاست خارجی و دفاع باید در تهران باشد، ولی در صنعت، کشاورزی و علم باید در استان ها تصمیم گیری شود که همان بحثفدرال اقتصادی است که قبلا آن را مطرح کرده بودم، باید اجازه داد مردم خودشان برنامه ریزی و مدیریت کنند.

رضایی افزود: باید اجازه داد جوانان و مدیران برای اقتصاد برنامه ریزی کنند، پس نحوه مدیریت کشور در امر اقتصاد و تولید نیاز به تغییر دارد، حال اگر فرهنگ، اقتصاد و سیاست خارجی و مدیریت اصلاح و یک برنامه کامل و درست به وجود آید، دلیلی وجود ندارد که ۱۰برابر گذشته در عرصه علم و فناوری، هنر، خانواده، معماری، صنعت و تولید ندرخشیم.

وی افزود: تحولات مهم کشور به دست جوانان انجام گرفته، جوانان موجب پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی شدند اگر از همت، باقری، مهدی باکری و احمد کاظمی و خرازی صحبت می شود همه اینها جوان های ۱۸تا ۲۵ ساله ای بودند که در جنگ مسئولیت داشتند.

رضايي گفت:شاید مهم ترین پدیده جنگ ایران و عراق که در هیچ جنگی سابقه نداشته، جوان بودن فرماندهانش است که عمدتا دانشجو بودند و برحسب ضرورت لباس نظام به تن کردند و ۵ استان اشغال شده را آزاد کردند حال می گوییم اقتصاد نیاز به تحول دارد، اولین نگاه به شما جوانان و دانشجویان و همه امیدها به سمت شماست، اگر در كشور مشکل بیکاری وجود دارد، اگر مردم در کوچه و بازار مشکل گرانی دارند، اگر در سطح بالای این مملکت ۴ سال پیاپی شعار اقتصادی به عنوان شعار سال داده می شود، این اتفاق باید بدست شما جوانان رقم بخورد؛ چرا كه جوانان کلید معجزه آسای انقلاب اقتصادی اند، شما هم مثل برادران و پدران خود سومین معجزه انقلاب را به انجام و ایران را به آن شکوفایی که در شان ایران است برسانید.