به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، مشکل کیفیت پایین نان تولیدی در نانواییهای سنتی مشکل جدیدی نیست. این مشکل قدمتی چند دههای داشته و درباره آن اظهارنظرهاي بسیاری نیز شده است.

با این وجود این انتظار در مردم ایجاد شده بود که پس از اجرای فاز نخست قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت نان، بهبود نسبی در کیفیت نان پخت شده در نانوایی‌ها مشاهده شود. اتفاقی که دست‌کم تاکنون در بسیاری از نانوایی‌های پایتخت رخ نداده است.

فرسودگی ماشین‌آلات پخت نان، مهارت پایین نانوایان، عجله نانوایان در پخت نان و تحویل آن به مردم، کیفیت پایین آرد و مواد اولیه پخت نان و مواردی از این دست از جمله عواملی هستند که می‌توان در افت کیفیت نان تولیدی در نانوایی‌ها آنها را دخیل دانست.

در همین حال مشاهدات خبرنگار ایسنا از چند نانوایی در سطح شهر تهران حاکی از آن است که کیفیت نان پخت شده در این نانوایی‌ها بسیار پایین بوده و عملا به جای نان، خمیر نیم‌پز نان به مردم فروخته می‌شود.

همچنین در یکی از نانوایی‌ها نان سنگک فروخته شده به مردم کیفیت فوق‌العاده پایینی داشته؛ به طوری که عمده نان به صورت خمیر نیم‌پخته به فروش می‌رفت.

این در حالی است که مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران پیشتر مدعی بهبود کیفیت نان تولیدی در نانوایی‌های کشور شده بود. عباس قبادی اعلام کرده بود که کیفیت آرد تحویلی به نانوایی‌ها ۷۰ درصد بهتر شده و تسهیلاتی نیز برای نوسازی ماشین‌آلات فرسوده نانوایی‌ها اختصاص یافته است.

از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شد که بعد از اجرای فاز نخست قانون هدفمندی یارانه‌ها بازار نانهای صنعتی از جمله باگت پررونق تر از گذشته شود که در عمل چنین اتفاقی نیفتاد و تقاضا برای خرید این نوع نان در حال حاضر تقریبا مانند شرایط قبل از هدفمندی یارانه‌هاست.

حال مشخص نیست پس از اجرای فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانهها و افزایش احتمالی قیمت نان آیا باز هم باید شاهد کیفیت پایین نانهای تولیدی در نانواییهای کشور باشیم یا اینکه تغییر و تحولی در این بخش ایجاد میشود.