۷ محصول زیستی محققان پارک فناوری پردیس رونمایی شد

همزمان با ایام دهه فجر، یکی از  شرکتهای دانش بنیان فعال در حوزه زیست فناوری و مستقر در پارک فناوری پردیس با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، پیمان صالحی، معاون تجاری ­سازی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، امیر علی حمیدیه، دبیر ستاد سلول­‌های بنیادی، عباسعلی کریمی، ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران از ۷ محصول جدید خود رونمایی کرد.

از این ۷ محصول، ۳ محصول در رابطه با کوچک مولکول‌­های شیمیایی و ۴ محصول دیگر در رابطه با جوهرهای زیستی مورد استفاده در دستگاه‌­های چاپگر زیستی است.

ماده تعیین کننده سمیت سلولی

ماده MTT یکی از محصولات این شرکت است که از پرمصرف‌­ترین مواد شیمیایی مورد استفاده در آزمون سمیت سلولی است که برای تعیین میزان سمیت سلول­‌های مختلف در آزمایشگاه­‌های زیستی و سلولی کاربرد دارد.

این ماده که تا پیش از این به عنوان یک ماده مهم همواره به صورت وارداتی در اختیار مراکز پزشکی، بیمارستانی، دانشگاهی و پژوهشگاهی قرار می‌­گرفت، اکنون به صورت کامل در این شرکت بومی­ سازی شده است.

تولید ماده حدواسط دارویی

سالانه بیش از ۳ میلیون دلار صرف واردات ترکیب آمینوتیازول می‌­شود و به عنوان یک ماده حدواسط دارویی بسیار مورد توجه است. این شرکت توانسته است فرایند تولید مشتقات مختلفی از این ماده را بومی­ سازی کند. 

تولید ماده پر استفاده پزشکی

ماده کربودی­ایمید محلول در آب (EDC)یک ماده شیمیایی بسیار پراستفاده در صنایع پزشکی ، شیمی و بیوتکنولوژی است که برای اتصال مولکول‌­های زیستی از جمله پروتئین‌­ها، پلیمر­ها و داروها به سطح یک بستر یا یک داربست استفاده می‌­شود. فرایند بومی ­سازی این ماده نیز با موفقیت در شرکت پایان یافته است و به زودی وارد بازار خواهد شد.

بر اساس اعلام روابط عمومی پارک فناوری پردیس، چهار محصول جوهر زیستی این شرکت که با هدف ایجاد یک بستر کشت برای سلول‌­های مختلف، مطالعه برهم­کنش میان سلول‌­ها و ماتریس پلیمری و جایگزین بخش­‌های آسیب ­دیده بافت‌­های بدن، در این مراسم رونمایی شدند نیز از جمله محصولات مهم در زمینه مهندسی بافت محسوب می­‌شوند. قیمت این محصولات حدود ۳۰-۲۰ درصد مشابه محصول خارجی است. این مواد به عنوان مواد هوشمند که توانایی تشکیل ساختارهای ژل ­شونده را در حضور نور فرابنفش دارند، به عنوان ماده اولیه (جوهر زیستی) چاپگرهای زیستی مورد استفاده قرار می­گیرند.