به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، مجید هدایت در یک نشست خبری در خصوص نقش سازمان گسترش در طراحی پلتفرمهای ملی، اظهار داشت: سازمان گسترش مسئول تولید پلت فرم ملی نیست و در هیچ قانونی نیز عنوان نشده که ما مسئول این قضیه هستیم.

وی با اشاره به خصوصی‌سازی شرکت‌های خودروساز، افزود: طی ۲.۵ سال گذشته ضرورت طراحی ۴ پلت‌فرم ملی و تولید ۲۱ نوع محصول جدید مورد بحثبوده و ما نیز در روند تسریع طراحی و اخذ مجوز توسط بنگاه‌ها مؤثر بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر دو پلت‌فرم ملی قربان و غدیر که مصوبه آنها در روزهای عید غدیر و عید قربان صادر شده در اختیار یکی از بنگاه‌ها است.

هدایت ادامه داد: سرمایه لازم برای طراحی این پلت‌فر‌م‌ها از محل افزایش سرمایه بنگاه‌ها و همچنین بخشی از آن توسط سازمان گسترش تأمین می‌شود.

وی افزود: ما منابع لازم برای شروع کار را تأمین کرده‌ایم که حدود ۹۰ میلیارد تومان برای این دو پلت فرم بوده است.

وی با بیان اینکه حدود ۳۰۰ میلیارد تومان در مجموع برای طراحی پلت‌فرم‌های ملی اختصاص داده‌ایم، گفت: علاوه بر این، خودروسازان نیز باید سهم خود را در این زمینه پرداخت کنند و این بنگاه‌ها باید کار را جلو ببرند.

رئیس سازمان گسترش با اشاره به اینکه تحقیق و توسعه در صنعت خودرو با اختصاص منابع مالی بالا امکان‌پذیر است، توضیح داد: خودروسازان انتظار کمک‌های دولتی را برای طراحی پلت‌فرم‌های ملی دارند زیرا رقبای شرکت‌های خودروساز با استفاده از تسهیلات بانکی با نرخ سود ۳ درصد کار می‌کنند که باید برای تولید‌کنندگان داخلی نیز چنین تسهیلاتی فراهم شود.

* ضرورت سرمایه‌گذاری ۳ هزار میلیارد تومانی برای طراحی پلت‌فرمها

وی افزود: ابتدای سال گذشته گزارش مبسوطی از سوی سازمان گسترش در مورد طراحی پلت‌فرم‌های ملی از طریق وزیر صنایع وقت به دولت ارائه شد که در این گزارش به ضرورت سرمایه‌گذاری ۳ هزار میلیارد تومانی اشاره کردیم.

وی ادامه داد: این موضوع در معاونت راهبردی ریاست جمهوری در حال بحثاست و در ۳ ماه گذشته نیز یک پروژه بیرونی در مورد یکی از پلت‌فرم‌ها با دانشگاه علم و صنعت تعریف کردیم.

* محدودیت تولید خودروهای داخلی

رئیس سازمان گسترش تأکید کرد: با توجه به اینکه محصولات تولیدی شرکت‌های خودروساز رو به قدمت می‌رود و طبق قانون، هر خودروی داخلی با سن بالای ۱۰ سال از ابتدای سال ۹۵ اجازه تولید ندارد و در مورد خودروهای خارجی نیز با سن ۷ سال اجازه تولید نخواهند داشت، از خودروسازان انتظار داریم که در جهت طراحی پلت فرم ملی اقدام کنند.

وی با اشاره به طرح ایجاد قطب سوم خودروسازی در کشور در سالهای گذشته، گفت: توافقاتی در این مورد صورت گرفت اما با توجه به اینکه محوریت کار با بخش خصوصی است، امیدواریم توافقات انجام شده به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه زمین و امکانات لازم برای ایجاد این بنگاه خودروسازی توسط استاندار اصفهان در اختیار مجریان طرح قرار داده شده است، گفت: این طرح به صورت سه جانبه بین سازمان گسترش، گروه بهمن و طرف چینی مطرح شده که امیدواریم به نتیجه برسد.

* منابع تحقیق و توسعه در کشور گران است

وی در مورد ابلاغیه وزیر صنایع سابق برای تولید خودروی ملی با ریاست خود، اظهار داشت: ابلاغیه‌ای که از سوی محرابیان صادر شده بود مربوط به ایجاد یکسری توانمندی در یکی از استان‌های کشور بود و مربوط به مسئولیت سازمان گسترش در توسعه پلت‌فرم ملی نمی‌شد.

رییس سازمان گسترش ادامه داد: برخی روزنامه‌ها از این مسئله به عنوان قطب سوم تعبیر کردند در حالی که مجموعه‌ای از تأمین قطعات و تولید خودرو یک قطب را تشکیل می‌دهد و نمی‌توانیم بگوییم در یک نقطه، قطب راه‌اندازی می‌شود.

وی با بیان اینکه این مسئله در سازمان گسترش دنبال می‌شود، گفت: منابع مالی برای تحقیق و توسعه در صنعت خودروی ایران گران است و اگر خودروسازان بتوانند از صندوق توسعه ملی منابعی را در اختیار داشته باشند می‌توان از آن در جهت توسعه تولیدات داخلی خودرو استفاده کرد.

وی افزود: دولت باید فکری برای تأمین منابع تحقیق و توسعه در شرکتهای خودروسازی کند.

* اجرای ۱۲۰ طرح صنعتی به ارزش ۵ هزار میلیارد تومان

وی در ادامه با بیان اینکه تمام شرکت‌های زیرمجموعه سازمان گسترش در سال ۹۰ افزایش رشد داشته‌اند، گفت: در سال ۸۹،۸۴۰ میلیارد تومان از سهام سازمان به بخش خصوصی واگذار شد و در سال ۹۰ نیز حدود ۹۰ میلیارد تومان خصوصی‌سازی صورت گرفت. در مجموع، در طول برنامه چهارم ۱۷۵۰ میلیارد تومان از سهام سازمان گسترش به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی با بیان اینکه اجرای ۱۲۰ طرح صنعتی در سازمان گسترش به ارزش ۵ هزار میلیارد تومان دنبال می‌شود، گفت: از این تعداد، ۱۱۰ طرح مربوط به طرح‌های سرمایه‌گذاری با ارزش ۴ هزار و ۸۳۸ میلیارد تومان است و علاوه بر این، ۵ طرح نوسازی صنایع به ارزش ۸۵ میلیارد تومان و ۲ طرح کلی شامل ۷۴ پروژه برای توسعه دانش فنی به ارزش ۵۳ میلیارد تومان نیز در دست اجرا است که در مجموع ارزش این طرحها به ۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

هدایت ادامه داد: در سال ۹۱ سهم سازمان گسترش در اجرای پروژه‌ها از محل منابع نقدی، ۵۰۰ میلیارد تومان و سهم بخش خصوصی ۲۸۵ میلیارد تومان تعریف شده است، هزار و ۶۸ میلیارد تومان نیز از طریق تسهیلات بانکی تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: در مجموع ارزش پروژه‌های اجرایی در سال ۹۱ توسط سازمان گسترش هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است.

* حل مشکل ساخت نفتکش

رییس سازمان گسترش در ادامه از صدور مصوبه دولت برای سرمایه‌گذاری این سازمان در طرح ارتباط فیبر تا منازل خبر داد و گفت: تفاهم نامه این طرح با طرف خارجی امضا شده و اجازه ثبت شرکت را نیز گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه طرف خارجی آمادگی سرمایه‌گذاری چند ۱۰ میلیارد تومانی را در این پروژه‌ دارد، افزود: علاوه بر این، در حوزه‌های GTL و تولید متانول نیز پیشنهاداتی را دریافت کرده‌ایم.

هدایت با بیان اینکه تولید مجتمع نیشکر هفت‌ تپه از ۳۴ هزار تن به ۶۸ هزار تن رسیده است، گفت: در برخی واحدهای زیر مجموعه سازمان گسترش بین ۸ تا ۳۶ درصد افزایش تولید و فروش صورت گرفته است.

وی با اشاره به وجود برخی مشکلات در عملکرد سیستم بانکی گفت: دغدغه ما هماهنگی سیستم بانکی در تأمین مالی پروژه‌ها است و علاوه بر این، در بخش مطالبات نیز برخی بنگاه‌ها به ما بدهکارند که طبق توافق انجام شده امیدواریم به تعهدات خود عمل کنند.

وی با اشاره به پروژه ساخت نفتکش توسط سازمان گسترش، اظهار داشت: یکی از نفتکش‌ها اواسط امسال تحویل داده خواهد شد و در مورد نفتکش دیگر نیز که در ساخت آن با مشکل تأمین مالی روبرو بودیم، هفته گذشته جلسه خوبی با مدیرعامل شرکت ملی نفتکش داشتیم که برای حل مشکل قول مساعد دادند.

رئیس سازمان گسترش ادامه داد: چند مشکل اساسی نیز در زمینه ترخیص موقت کالا برای ساخت کشتیها وجود داشت که این مسئله هم اصلاح شده و امیدواریم جبران عقبماندگی ما در حوزه صنایع دریایی در بخش غیر نظامی باشد.