به گزارش افکارنیوز به نقل از خبرانلاین، محمدمهدی راسخ در این نشست خبری، ابتدا توضیح داد که تقویت روابط اقتصادی با کشورهای همسایه، اولویت نخست برنامه های راهبردی اتاق تهران در سال جاری است و از این رو، در شورای مشورتی روابط بین الملل اتاق تهران که سال گذشته تأسیس شد و علاوه بر رییس، دبیرکل و معاون امور بین الملل اتاق تهران، جمعی از صاحب نظران وزارت امور خارجه نیز عضو این شورا هستند، روی توسعه روابط با کشورهای همسایه تأکید شد.

دبیرکل اتاق تهران تصریح کرد: «کشور هند به دلیل روابط دیرینه ای که با ایران دارد و نیز بازار گسترده و ارتباطات سیاسی قوی میان دو کشور، جزو اولویت های نخست اتاق تهران قرار گرفت که برنامه راهبردی توسعه روابط با این کشور عملا در نشستی که چندی پیش هیأت هندی به اتاق تهران داشت کلید خورد.»
راسخ در خصوص سفر اخیر هیأت اتاق تهران به کشور هند خاطرنشان کرد که تدارک این سفر از سوی اتاق تهران به وزارت امور خارجه پیشنهاد شد و مورد استقبال قرار گرفت.

به گفته وی، سفیر هند در تهران نیز ارتباط نزدیکی با اتاق تهران دارد و چندین ملاقات و نشست با وی در اتاق تهران صورت گرفته است.

او همچنین به حضور چندی پیش هیأت ۷۰ نفره تجار و فعالان اقتصادی هند در اتاق تهران اشاره و سفر هیأت اتاق تهران به این کشور را در ادامه مذاکرات و تقویت روابط اقتصادی دو کشور اعلام کرد.

راسخ با بیان اینکه هیأت ۵۰ نفره اتاق تهران طی ۶ روز به دو شهر مهم هند، دهلی نو و بمبئی سفر کرد و دیدارهای سازنده ای نیز با مقامات دولتی و بخش خصوصی این کشور برقرار شد، گفت: «پیش از سفر به این کشور، در اتاق تهران توان تجاری این کشور و نیز ظرفیت صادراتی ایران به هند ارزیابی شد و طی آن ۱۰۰ قلم کالای وارداتی از این کشور و متقابلا ۱۰۰ قلم کالای صادراتی ایران به دست آمد که ارزیابی روشنی از ظرفیت های تجاری دو کشور را نمایان کرد.»
به گفته راسخ، نیاز نخست کشور هند، انرژی است و از این رو، تأمین انرژی از ایران، جزو برنامه های استراتژیک این کشور قرار گرفته است.

وی همچنین اضافه کرد که در سفر اخیر اتاق تهران به هند، دو طرف در زمینه تجارت مواد غذایی، محصولات کشاورزی، دارو، نساجی، ماشین آلات، مواد معدنی، فرآورده های پتروشیمی، محصولات شیمیایی، آی تی و نیز سرمایه گذاری های مشترک، مذاکرات سازنده ای انجام دادند.

دبیرکل اتاق تهران در ادامه با بیان اینکه در این دور از مذاکرات، دو طرف توافق کردند سطح مبادلات نفتی میان ایران و هند از ۱۴ میلیارد دلار فعلی به ۲۵ میلیارد دلار ارتقا پیدا کند، خاطرنشان کرد که افزایش حجم مبادلات غیرنفتی از سطح ۴ میلیارد دلار به ۱۰ میلیارد دلار در دستورکار دو طرف قرار گرفت.

استقبال هند از مصوبه ۲۴ میلیارد دلاری

وی در ادامه با اشاره به استقبال بخش خصوصی هند از تخصیص ۲۴ میلیارد دلار ارز برای واردات که چندی پیش دولت ایران آن را مصوب کرد، گفت: «شکر، کنجاله، سویا، ذرت، برنج، کالاهایی هستند که امکان واردات آن از هند فراهم است، ضمن آنکه هندی ها اصرار دارند گندم به هر میزان نیز به ایران صادر کنند.»

به گفته راسخ، کشور هند در زمینه دارو و نیز ماشین آلات صنعتی به پیشرفت های چشمگیری دست یافته است و محصولات غذایی، فراورده های پتروشیمی، فرش، پسته و محصولات شیمیایی جزو کالاهای صادراتی ایران به هند است.
دبیرکل اتاق تهران در ادامه تصریح کرد: «دولتمردان و بخش خصوصی هند معتقد هستند که ایران تنها راه ارتباطی و حضور این کشور به افغانستان است و در عین حال ایران را دروازه ورود به آسیای میانه می دانند.»

او ضمن آنکه اعلام کرد که هندی ها در زمینه توسعه بنادر، راه آهن و نیز کریدور شمال – جنوب اعلام آمادگی کرده اند، افزود: در این سفر، مسوولان هندی خواستار اجرای پروژه های مشترک با ایران در کشورهای همسایه شدند که زمینه این همکاری فراهم است.

همکاری بانکی ایران و هند

تنگناهای موجود در بخش روابط بانکی دو کشور، از دیگر مباحثمطرح شده در نشست خبری صبح امروز بود.

دبیرکل اتاق تهران در این خصوص، به آخرین توافق بانک مرکزی ایران و وزارت اقتصاد هند اشاره کرد که طی آن ۴۵ درصد فروش نفت ایران به هند با پول واحد این کشور پرداخت می شود که به این طریق، تجار ایرانی می توانند اقدام به گشایش ال سی کنند.

به گفته راسخ، بسیاری از کشورهای دنیا که دچار مشکل تحریم هم نیستند از این مکانیزم استفاده کرده و روابط تجاری را با ارز محلی انجام می دهند.

وی در عین حال تصریح کرد که مکانیزم مبادلات تجاری ایران و هند همچنان به روال سابق انجام می شود و کالا به کالا نیست و بر اساس ضوابط انجام می شود.
دبیرکل اتاق تهران در بخش دیگری از توضیحاتش، اضافه کرد که برای عملیاتی کردن گشایش اعتبارات اسنادی از محل ۴۵ درصد فروش نفت ایران به هند، الزاماتی نیاز است که دولت هند بانک UCObank را برای این کار معرفی کرده است و بانک های ایرانی نیز در حال مذاکره برای گشایش حساب و افتتاح شعبه در کشور هند هستند.

راسخ تأکید کرد اگر روند افتتاح حساب بانک های ایرانی در کشور هند تسریع یابد، فرایند گشایش اعتبار اسنادی برای تجار ایرانی سرعت می گیرد.
وی در عین حال خاطرنشان کرد که مشکل دیگر در روابط تجاری دو کشور، موضوع پیش پرداخت ها است که مسوولان هندی قول مساعد داده اند که این مشکلات را برطرف کنند.
راسخ همچنین اضافه کرد که اتاق تهران به طور مداوم با بانک مرکزی ایران در حال تماس است تا با اعزام هیأتی از این نهاد به هند یا دعوت از هیأت بلندپایه از این کشور، فرایند امور بانکی سرعت بیشتری پیدا کند.

درخواست مجوز برای گشایش شعبه بانک های ایرانی در هند
محمدمهدی راسخ در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران حاضر در رابطه با دیدار مسئولان اتاق تهران با مقامات بانکی هند این گونه توضیح داد: «آخرین توافق بین بانک مرکزی ایران و وزارت اقتصاد هند به این ترتیب بوده که ۴۵ درصد از پول فروش نفت خام به روپیه هند تبدیل شود و ۵۵ درصد مابقی براساس ارز یورو قابلیت انتقال داشته باشد».

راسخ افزود: «به این ترتیب ال سی هایی که تجار ما برای واردات باز می کنند با همان روپیه پرداخت شود». راسخ هم چنین در پاسخ به سوالی در مورد صحبت های که با مسئولان بانکی هند شده و این که مشخصا به چه موضوعاتی پرداخته شده گفت: «بانک های ما خواستار این بودند که بتوانند به راحتی و به سرعت در یوکو بانک که تنها ارائه دهنده خدمات به بانک های ایرانی است حساب باز کنند. هم چنین بانک های ایرانی خواستار اعطای مجوز برای گشایش شعبه در خاک هند بودند».

لایحه معافیت مالیاتی پول ایران با سرعت بی سابقه ای به تصویب رسید

راسخ با تاکید بر این که افزایش سرعت مراودات بانکی هدف اصلی مذاکرات بوده ادامه داد: «افزایش تعداد بانک های طرف مراوده با بانک های ایرانی و سرعت در پرداخت و پیش پرداخت ال سی ها از دیگر مسایل مطروحه در مذاکرات بود.»

دبیرکل اتاق تهران پرداخت با ارزهای محلی را یک مکانیسم پذیرفته شده در تمام دنیا خواند و از سرعت دولت هند در تصویب قانون این کار و تسهیل آن تمجید کرد.

راسخ توضیح داد: «براساس قانون در هند وقتی پولی وارد این کشور می شود و قرار است که تبدیل به روپیه شود مالیات سنگینی به آن تعلق می گیرد. اما دولت هند لایحه ای تنظیم کرد و آن را به مجلس برد و به سرعت به تصویب رساند که این ۴۵ درصد از پول نفت ایران که به روپیه تبدیل می شود از مالیات ۴۰ درصدی معاف باشد. امیدواریم بقیه کارها هم به همین سرعت انجام بگیرد».
راسخ هندوستان را یک اقتصاد بزرگ دانست که باید رشدی سالانه معادل ۹ درصد داشته باشد تا موفق به ریشه کنی فقر شود.

راسخ جلسات و نشست ها را بسیار سازنده و برخورد مقامات هندی را نیز بسیار خوب توصیف کرد و گفت: «برای مثال قائم مقام وزیر بازرگانی به ما گفت هر جا هر مشکلی که داشتید به من زنگ بزنید تا برای رفع آن پیگیری کنم».

هند تحت فشار آمریکا تسلیم نشد

دبیرکل اتاق تهران در مورد پوشش رسانه ای حضور هیات تجاری ایرانی در هند به حضور گسترده رسانه های هندی و غربی اشاره کرد.

راسخ هم چنین موضع گیری رسمی نخست وزیر و وزیر امور خارجه هند در برابر فشار آمریکا مبنی بر کاهش خرید نفت از ایران را مثبت ارزیابی کرد و استراتژی هند و ایران در قبال گسترش روابط را راهبردی خواند.
محمدمهدی راسخ در مورد برنامه های بعدی اتاق تهران در مورد توسعه روابط بین الملل نیز گفت: در ماه های آینده هیات هایی تجاری به پاکستان، افغانستان، عمان، عراق...خواهیم داشت و امیدواریم نتایج قابل توجهی هم از این دیدارها حاصل شود. تنها درخواست ما از اتاق تهران این است که مقامات بانک مرکزی آن چیزی را که قطعیت پیدا کرده تسهیل ببخشند.