پیش‌بینی وضعیت بورس امروز ۲۷بهمن ۹۹

مهدی رضایتی، کارشناس بازار سهام در رابطه با بورس امروز گفت: بازار امروز متعادل است و احتمالا از منفی به مثبت حرکت خواهد کرد.

جزئیات بیشتر و نظرات مخاطبان درباره روند احتمالی امروز بازار سهام را در گزارش پیش‌بینی بورس ۲۷ بهمن ماه ۹۹ بخوانید.

بازار سرمایه روز گذشته با ضعف تقاضا در معاملات سهام مواجه شد و در مواجهه با افزایش حجم صفوف فروش بار دیگر شاهد خروج نقدینگی ۳۶۸ میلیارد تومانی بود. در این روز افت قیمت دلار و فعال شدن موجی از شناسایی سود از سوی سهامدارانی که عمدتا دیدی کوتاه‌مدت برای سرمایه‌گذاری در پیش گرفته‌اند به تغییر مسیر قیمت‌ها انجامید. ضمن آنکه ترس از گرفتار شدن در تله دامنه نوسان منفی ۲ درصدی بر فشار فروش‌ها افزود و بازگشت مجدد بازار به روند صعودی را در هاله‌ای از ابهام قرار داد.

آیا ترمز صعود بورس کشیده شده است؟ این سوالی است که بیشتر فعالان بازار سرمایه در پایان معاملات روز گذشته از خود پرسیدند. دلیل این پرسش چیزی نبود جز مشاهده یک الگوی آشنا که در ماه‌های اخیر به کرات در معاملات بورس تکرار شده و تقریبا هر بار که روی داده سهامداران خرد را هم از بازار فراری داده است.

این رویداد چیزی نیست جز ضعف جدی شاخص کل بورس در افزایش قیمت‌ها که پس از روزهای با افزایش سنگین قیمت اتفاق می‌افتد. بر این اساس روز یکشنبه نماگر اصلی بورس تهران در حالی رشد ناچیز ۱۷/ ۰ درصدی را به ثبت رساند که در روز گذشته افزایش قابل توجه میانگین قیمت‌ها در بورس به میزان ۹/ ۳ درصد بسیاری را غافلگیر و آنها را برای روند صعودی قدرتمند آماده کرده بود.

در این روز افزایش دماسنج بازار سرمایه در حالی کمی بیشتر از ۲هزار واحد بود که در معاملات روز نخست هفته بیش از ۴۷ هزار واحد رشد کرده بود. این مساله باعث شده مجددا رشد قیمت سهام و در واقع بازگشت بازار به یک روند صعودی در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد. اگرچه تاکید این گزارش بر این احتمال نیست که لزوما با بهبود وضعیت در روزهای گذشته و افزایش قابل توجه خالص خرید حقیقی در بازار سهام رونقی دوباره در انتظار بورس و فرابورس خواهد بود، با این حال توجه به این نکته ضروری است که در روزهای پیش رو بهبود معاملات نسبت به گذشته نیز امری دور از انتظار نیست.

به هر روی نباید از این نکته نیز غافل شد که تغییر دامنه نوسان از متقارن ۵ درصدی به نامتقارن مثبت ۶ و منفی ۲ نکته‌ای است که در روزهای گذشته می‌تواند پیش فرض‌های قبلی در بازار را در حدودی دستخوش تغییر کند.

حقیقی‌ها خارج شدند

بازیگران حقیقی که روز شنبه بیشترین خالص خرید  از ۲۰ مهرماه را ثبت کرده بودند، روز یکشنبه میدان را خالی کردند و مجددا فروشنده شدند، به طوری که خالص فروش ۳۶۸ میلیارد تومانی را رقم زدند. نمادهای خودرویی در این روز بیشتر مورد توجه سهامداران حقوقی بودند و حدود ۸۸ میلیارد تومان خالص خرید سهامداران عمده در این گروه رقم خورد. در مقابل حقیقی‌ها خالص خرید ۱۵۴ میلیارد تومانی در گروه فرآورده‌های نفتی را رقم زدند.