زمان واریز سود سهام عدالت سال۹۸

محمدعلی دهقان دهنوی امروز در گفتگوی زنده با برنامه شبکه خبر در مورد واریز سود سهام عدالت در سال جاری گفت: سود عملکرد سال ۹۸ شرکت‌های سرمایه پذیر سهام عدالت، ۲۰۰ هزار تومان بوده است، البته سود محقق شده بیش از این رقم بوده، اما سال قابل تقسیم برای سهام عدالت ۲۰۰ هزار تومان است که امسال سعی می‌کنیم به صورت متمرکز این سود را به حساب مشمولان دارنده سهام عدالت واریز کنیم.

وی تأکید کرد: تلاش بر این است که قبل از عید ۱۴۰۰ سود سهام عدالت به حساب مشمولان واریز شود، البته بستگی به این دارد که چه میزان از سود تقسیم شده شرکت‌های سرمایه‌پذیر دریافت و تجمیع شود و به هر حال هر میزان از سود که دریافت شود، قبل از عید به حساب مشمولان واریز می‌شود و باقیمانده سود بعد از عید ۱۴۰۰ به حساب‌شان واریز خواهد شد.

وی این را هم گفت: بخشی از اطلاعات سهام عدالت نزد سازمان خصوصی سازی و بخشی نزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه است که این اطلاعات را تجمیع می کنیم و سود امسال را به صورت متمرکز واریز می‌کنیم، اما از سال آینده سود عملکرد سال ۹۹ برای سهامداران روش مستقیم به پرتفوی آنها تعلق می‌گیرد و برای سهامداران سرمایه‌گذاری استانی، ‌به حساب شرکت استانی واریز خواهد شد.

دهقان دهنوی همچنین تأکید کرد: طبق قوانین بورس این سود به کسانی تعلق می‌گیرد که چه در روش مدیریت مستقیم و یا روش مدیریت غیرمستقیم سهام خود را نگه داشته باشند، چون ممکن است برخی از دارندگان سهام عدالت در روش مستقیم ۳۰ یا ۶۰ درصد سهام خود را قبل از مجامع فروخته باشند که در نتیجه سود تخصیص یافته، به دارندگان جدید آن سهام اختصاص می‌یابد و یا در مورد کسانی که در روش غیرمستقیم، سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را داشته‌اند، به شرط این که دارنده آن سهام باشند و قبل از مجامع آن را نفروخته باشند، این سود به حساب‌شان واریز خواهد شد.

رئیس سازمان بورس همچنین با بیان این که سرمایه گذاری باید در بورس با نگاه بلندمدت و از محل پس‌اندازهایی که نیاز فوری به آن وجود ندارد انجام شود گفت: گرچه شاخص بورس نوسان زیادی داشته اما بازارهای رقیب مانند طلا، ارز و مسکن هم شاهد نوساناتی بوده است، اما به هر حال کسانی که سرمایه‌گذاری درازمدت در بورس انجام می‌دهند در دراز مدت به سود می‌رسند. ممکن است البته کسانی بیش از میانگین ریزش شاخص زیان دیده باشند که به خاطر انتخاب پرتفوی نامناسب در خرید سهام بوده است.

وی همچنین در مورد طرح حمایت از سهامداران خرد در بازار سرمایه گفت: تلاش می‌شود برای کسانی که پرتفوی کوچک دارند از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری مدیریت سرمایه آنها بر اساس تحلیل ریسک انجام شود، به هر حال سرمایه‌گذاران نباید از افرادی که صلاحیت ندارند، به عنوان منبع اطلاعات استفاده کنند و این که هر کسی بگوید فلان سهم خوب است و آن را خریداری کنید در حالی که باید اطلاعات را از منابع رسمی دریافت کنند و تلاش می‌شود که سرمایه‌گذاران خرد را تحت نهادهای مالی حرفه‌ای وارد بورس کنیم.

دهقان دهنوی در مورد این که چگونه می‌گوید به آینده بورس باید امیدوار بود، گفت: بازار سرمایه آینه اقتصاد کشور است و همچنین کانال خوبی تأمین مالی شرکت‌های مهم در اقتصاد به شمار می‌رود و با توجه به این که وضعیت سرمایه گذاری در اقتصاد ما مناسب نیست، یکی از زمینه‌های رشد سرمایه‌گذاری در بستر بازار سرمایه است که شرکت‌ها به عرضه اولیه و انتشار اوراق مبادرت می‌کنند و پول‌های جمع‌آوری شده از بازار سرمایه صرف طرح‌های اقتصادی می‌شود و بازدهی آن به بازار سرمایه برمی‌گردد.

وی همچنین در مورد این که عده‌ای از سهامداران عدالت با داشتن کارت سهام عدالت سهامدار نیستند آیا به آنها سهام جدید تخصیص می‌یابد گفت: این مسأله مربوط به تصمیم‌ دولت است، دولت در زمان خودش برای سهام عدالت تصمیم گرفت و تقسیم سهام بین مشمولان انجام شد و عملا سهام جدیدی وجود ندارد که بین افراد جدید توزیع شود.

رئیس سازمان بورس همچنین در مورد حضور بانک‌ها در بورس و این که گفته می‌شود، در برخی سهام دخالت می‌کنند، گفت: ‌بانک‌ها به عنوان یک نهاد مالی هم نماد خودشان در بورس معامله می‌شود و هم شرکت‌های زیر مجموعه مانند شرکت‌های تأمین سرمایه، صندوق‌های با درآمد ثابت، ‌ صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ‌ کارگزاری و دیگر نهادهای مالی در بورس دارند و ارتباط سیستمی و قوی بین بانک‌ها و بازار سرمایه وجود دارد. در یک مقطعی بانک‌ها به بازار سرمایه کمک کردند و حمایت کردند، عملکرد خوبی هم داشتند و منابعی در اختیار مردم قرار دادند تا سهام بیشتری خریداری کرده و سود ببرند و منابع خود را با منابع بانکی اهرم کنند. به هر حال مسؤولیت‌پذیری بیشتری از سوی بانک‌ها در بازار سرمایه باید مشاهده شود.