پیش‌بینی کارشناسان بورسی از وضعیت امروز بازار سرمایه ۱۸اسفند ۹۹

پیش‌بینی کارشناسان بورسی از وضعیت امروز بازار سرمایه ۱۸اسفند ۹۹ در ادامه آمده است.

 

با وجود پالس‌های مثبت به بازار، حالا اما برخی از پیچیدگی‌های روند بازار در روزها و ماه‌های آینده در بورس با توجه دامنه اثر مولفه‌های اثرگذار خبر میدهند.

 دومین روز هفته با ارسال سیگنال‌های مثبت، روند بازگشت را تا حدودی جدی کرد اما همچنان تداوم امیدواری‌ها در بازار با تردید روبه‌روست. البته مولفه‌های تاثیرگذاری در بازار در دو بخش بیرونی و درونی بازار قابل جستجو و رصد است.

حاکمان بازار در روزهای آینده

ابراهیم جباری، کارشناس بازار سرمایه

در طول تاریخ نظریه های مختلفی توسط فعالان بازار سهام برای عملکرد بهتر ارائه شده است. یکی از مهم ترین نظریه ها، نظریه آقای «فرانسیس فاما» با عنوان «بازار کارا» است؛ آقای فاما معتقد است که «بازار با فرم قوی»، بازاری است که تمامی اطلاعات و داده در قیمت ها منعکس می شود.  به عبارت ساده تر دلالان و افرادی که رانت اطلاعاتی دارند نمی‌توانند به صورت انحصاری از بازار برداشت سود داشته باشند.

چرا که تمامی اطلاعات به صورت شفاف در اختیار فعالان و سهامداران بازار است و عده ای خاص با اطلاعات خاص در زمان های مشخص دست به خرید و فروش های حجیم نمی زنند. پر واضح است که این روزها معیار عملکرد بسیاری از سهامداران بازار ایران، اخبار و اطلاعاتی است که مراجع ذیربط در اختیار آنان میگذارند.

شفافیت در به اشتراک گذاری اطلاعات توسط مراجع و متصدیان بازار میتواند هدف متعالی را به دنبال داشته باشد که آن هم بازگشت اعتماد به بازار و از بین رفتن ترس حاکم است. به هر صورت همه میدانیم که هیچ روندی دائمی نیست و بازار مجددا به تعادل خواهد رسید.

اما در این روند لازم است حقوقی ها و ارگان های حامی بازار در حمایت های معتبر و قوی تر دست به خریدهای سنگین بزنند و سهامداران خرد نیز باید در انتخاب سهام برای خرید دقت نظر بیشتری به خرج دهند چرا که بسیار از سهام شاخص ساز و بزرگ شاید در یک سال آتی نیز سقف خود را مجددا ملاقات نکنند. به نظر سهام شرکت های کوچک با نسبت های p/e مناسب و اخبار مثبت می‌توانند حاکمان بازار پیش رو باشند.

انتظار روزهای بعد

علیرضا عزیزالهی، کارشناس بازار سرمایه

یکشنبه به نسبت روزهای گذشته حجم و ارزش معاملات بالاتر بود به طوری که بازار در ابتدا با صف فروش در اکثر نمادها کار خود را آغاز نمود و در همان دقایق ابتدایی شاهد افزایش تقاضا و جمع آوری صفوف فروش سهم های شاخص ساز و رنج مثبت در اکثر نمادهای گروه فلزات اساسی، پالایشی و شیمیایی بودیم. 

اگر چه شاخص کل به لطف رنج مثبت در برخی از نمادهای شاخص ساز با رشد حدود ۵۴۰۰ واحدی به کار خود پایان داد، ولی در سایر نمادها طبق روال روزهای گذشته همچنان شاهد صف فروش های بدون تقاضا بودیم.

باتوجه به اینکه طبق آخرین اطلاعیه، دوشنبه آخرین روز عرضه اوراق دولتی در بازار است، باید دید با پایان یافتن این عرضه ها که روزانه حجم نسبتا زیادی نقدینگی از بازار جذب می کند، شاهد بهبود تقاضا در بازار خواهیم بود یا خیر؟!

مولفه‌های پایه گذار بهبود بازار

امیرحسین واعظ، کارشناس بازار سرمایه

سبزپوشی شاخص‌کل حالا به یک «اتفاق» مثبت در بازار سرمایه تبدیل شده است، این در حالی است که در ۵ ماه نخست سال، این «اتفاق»، به یک «عادت» تبدیل شده بود. در معاملات روز یکشنبه، جو عمومی بازار کمی بهتر شد و نشانه بارز آن، بهبود معاملات در برخی نمادها و گروه‌های خاص بود؛ به نحوی که در پایان معاملات، نماگر بازار رشد  ۰.۵ درصدی را به ثبت رساند.

اما شاخص‌هم‌وزن که بیانگر روند کلی بازار است، تغییر محسوسی نداشت تا نشان دهد نباید فقط به سبزپوشی یک روزه شاخص‌کل دلخوش باشیم. از سوی دیگر حدود دو سوم نمادهای معاملات یا در صف فروش گرفتار بودند یا معاملات آن‌ها در کف قیمتی دنبال می‌شد و هر بار هم که صف فروش آن‌ها (همانند دو نماد مطرح گروه خودرو) جمع می‌شد، فروشندگان تازه نفس دیگری از راه می‌رسیدند تا نگذارند سهم بیشتری از بازار به رنگ سبز درآید.

در معاملات روز یکشنبه دو گروه پالایشی و محصولات شیمیایی با استقبال بیشتری مواجه شدند.بعد از این دو گروه، فلزات اساسی، بانکی و چند رشته‌ای صنعتی نیز به تعادل رسیدند و شاید اگر روال دو روز اخیر پایدار بماند و فروش اوراق بدهی دولتی به پایان برسد، بتوان به بهبود شرایط کلی بازار امیدوار بود.

نکته امیدوارکننده در معاملات دیروز، افزایش نسبی ارزش معاملات خرد بود. توقف افت شاخص‌کل و همچنین افزایش ارزش معاملات خرد و در نهایت بازگشت دامنه نوسان روزانه به حالت عادی می‌تواند پایه‌گذار بهبود شرایط کلی بازار باشد.

دو  پالس مثبت به بازار

احمد بزرگی، کارشناس بازار سرمایه

یک : تصویب بودجه سال ۱۴۰۰/ در ماه گذشته بازار با توجه به عدم تصویب بودجه و اختلاف نظر بین مجلس و دولت واکنش منفی داد اما دیشب با اصلاح ساختار بودجه و تایید آن پالس مثبت دیگری به بازار مخابره شد و میتوان گفت  که سایه این ریسک هم از سر بازار گذشت و ریسک بازار باز هم کمتر شد.

دو: صدور بخشنامه ای که صندوق های فیکس را موظف میکنند به شکل خرد نه بلوک از بازار خرید کرده و سقف اعلام شده  را تا آخر سال پر نمایند. بدین ترتیب راهکاری که برخی صندوق های درآمد ثابت برای خرید توافقی و بلوکی انتخاب کرده بودند عملا از بین میرود و باید اجبارا سهم از بازار و به شکل خرد خریداری کنند

همانطور که طبق تحلیل قبلی  مبنی بر اینکه اواسط هفته بازار بهتری رو شاهد هستیم دیروز گوشه هایی از آن را دیدیم به طوری که شاهد افزایش دوبرابری حجم معاملات در بازار بودیم و همچنین سهام لیدر در دامنه های مثبت معامله شدند. انتظار دارم دوشنبه شاهد این باشیم که سهام بیشتری از بازار مثبت و حتی صف خرید شوند.

نوسانات یک روزه یا تحرکات ادامه‌دار؟

حسام کرد ، کارشناس بازار سرمایه

وجود ریسک های متعدد و الزامات آزمون خطایی ناظران بازار باعث شده سهامداران وارد هزارتو بی‌اعتمادی شوند و به نقطه ناامیدی در چرخه ذهنی یک معامله گر برسند. از طرفی دیگر عدم حمایت از بازار بهدلیل فروش اوراق دولتی کور سوی امید سهامدارانی که به امید ماه های اخر سال سهامداری کرده بودند را از بین برد.

حال همه چشم انتظار دوخته اند به آخرین روزهای عرضه اوراق دولتی که شاید بعد از آن بازار جان تازه بگیرد ولی آیا همانند گذشته این نوسانات عمری یک روزه دارد یا ادامه دار خواهد بود؟

خبرهای مثبت  و تاثیرگذار بر بازار و شرایط کلی اقتصاد از جمله تصویب بودجه و ازاد سازی منابع مالی در سایر کشورها این روزها زیاد به گوش میرسد ولی در نقطه مقابل با بررسی دیدار رئیس جمهور با وزیر امور خارجه ایرلند متوجه میشویم از نظر دیپلماتیک شرایط همچنان مساعد نیست.