قانون جدید چک‌های بانکی چگونه است؟

داریوش زراعت‌گر با اشاره به آغاز اجرای قانون جدید چک‌های بانکی اظهار داشت: قانون اصلاح صدور چک با هدف اعتبارسنجی و اعتبار بخشی به چک و حمایت از دریافت کنندگان و کاهش صدور چک بلامحل در سال 1397 توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان بوشهر از اجرا شدن قانون جدید چک از 5 فروردین خبر داد و بیان کرد: در این قانون نحوه صدور، دریافت و انتقال چک تغییراتی ایجاد شده و افراد صادرکننده چک تکالیف ویژه‌ای برعهده دارند.

وی، با بیان اینکه صادر کننده چک باید تمام موارد از جمله تاریخ سررسید، مبلغ، اطلاعات هویتی ذی‌نفع در چک ثبت کند گفت: صادر کننده چک بر اساس قانون جدید باید اطلاعات یاد شده در سامانه صیاد ثبت کند.

زراعت‌گر با اشاره به اینکه از 5 فروردین چک‌های جدید بنفش رنگ توسط شبکه بانکی توزیع و به مشتریان ارائه می‌شود تصریح کرد: دریافت کننده ذی‌نفع چک موظف است به محض دریافت برگ کاغذی چک، اطلاعات مندرج در آن بر اساس شناسه یکتا 16 رقمی که بر روی هر قطعه برگ چک درج شده از سامانه صیاد بانک مرکزی استعلام کند و پاسخ آن درج کند.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان بوشهر از ممنوع بودن صدور چک در وجه حامل خبر داد و بیان کرد: اشخاصی که این چک‌ها در اختیار دارند تنها می‌توانند در وجه اشخاص حقیقی و حقوقی‌ مشخص صادر کنند.

زراعت‌گر، نقد شدن چک را منوط به ثبت مشخصات صادرکننده و دریافت کننده چک در سامانه صیاد دانست و افزود: صادرکننده چک جدید می‌تواند از درگاه‌های بانکی شامل، اینترنت بانک، همراه بانک یا اپلیکیشن‌های پرداخت به سامانه صیاد دسترسی داشته باشند.

وی، با بیان اینکه چک‌های قدیمی به رویه قبلی خود بدون نیاز به ثبت در سامانه صیاد، پردازش می‌شود تاکید کرد: در صورتی که چک‌های جدید در سامانه صیاد ثبت الکترونیکی نشود، بانک نمی‌تواند وجه چک را پرداخت کند.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان بوشهر با اشاره به پرداخت تسهیلات بانکی به بخش‌های مختلف خاطر نشان کرد: در 11 ماه سال قبل 203 هزار فقره تسهیلات بانکی به بخش‌های مختلف پرداخت شده که عمده آن به حوزه رونق تولید، اشتغال‌زایی و بخش مسکن است.

وی از پرداخت 14 هزار و 183 میلیارد تومان تسهیلات بانکی خبر داد و بیان کرد: عمده پرداختی‌های تسهیلاتی در بخش‌های مختلف اقتصادی است که امسال به توجه به نام‌گذاری تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها، پرداخت تسهیلات به ویژه در رفع مشکلات سرمایه‌گذاران و تولید کنندگان افزایش می‌یابد.

زراعت‌گر حمایت از تولید داخلی گامی مهم برای رونق اقتصادی دانست و تاکید کرد: برای تحقق شعار امسال مقام معظم رهبری، باید تولید و حمایت از تولیدات در اولویت قرار گیرد و موانع سر راه تولید برداشته شود‌.