تحلیل بورس در هفته دوم سال ۱۴۰۰

فاطمه صادقی کارشناس بازارسرمایه در تشریح اتفاقات رخ داده در هفته‌ای که گذشت، به خبر بورس گفت: شاخص کل معاملات دومین هفته سال 1400 را درحالی آغاز کرد که انتظار بهبود روند معاملات بعد از شرایط نیمه تعطیل هفته اول وجود داشت اما برخلاف انتظارات روز شنبه شاهد پایین‌ترین ارزش معاملات خرد طی یک سال گذشته در بازار بودیم که با احتساب خرید صندوق‌های قابل معامله سهامی حدود 2،800 میلیارد تومان بود.

معاملات منفی شاخص‌سازها جو منفی را در کلیت بازار ایجاد و سبب ریزش 11 هزار واحدی شاخص کل شد.

جو منفی معاملات روز شنبه به روز یکشنبه هم سرایت کرد و نه تنها شاخص‌سازها بلکه کلیت بازار را به محدوده قرمز کشاند؛ به‌طوری‌که در انتهای بازار تنها 15 نماد در محدوده مثبت باقی ماندند.

در واقع کاهش ارزش معاملات خرد به زیر 2 هزار میلیارد تومان، رکورد جدیدی در طی یک سال گذشته به جای گذاشت. خروج 637 میلیارد تومان پول حقیقی و ریزش 13 هزار واحدی شاخص کل امید بازگشت معاملات به محدوده مثبت را به کل از بین برد؛ به‌طوری‌که مطابق انتظار معاملات روز دوشنبه هم منفی ادامه یافت.

همچنین افزایش ارزش معاملات خرد به بالای 3،700 میلیارد تومان و حضور پر رنگ حقوقی‌ها در سمت خریدار امیدهایی را در دل سهامداران ایجاد نمود اما ارزش معاملات ده برابری بازار صندوق‌ها و اوراق با درآمد ثابت نسبت به ارزش معاملات خرد تمام امیدها را از بین برد و سبب شد معاملات روز سه‌شنبه نیز مانند روزهای قبل منفی خاتمه یابد.

لازم به ذکر است؛ شاخص کل طی معاملات روز سه‌شنبه به کف کانال 1 میلیون 260 هزار واحدی رسید. خروج 351 میلیارد تومان پول حقیقی از سهام و ورود 1،100 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار صندوق‌ها و اوراق با درآمد ثابت و همچنین کاهش مجدد ارزش معاملات خرد امید سهامداران برای بازاری متعادل در روز چهارشنبه را از بین برد و سبب ریزش شاخص کل به زیر سطح 1 میلیون 250 هزار واحدی شد.

گفتنی است؛ بازگشت ارزش معاملات خرد به زیر 2 هزار میلیارد تومان نیز جو رکودی حاکم بر بازار آخرین روز هفته را به خوبی نشان می‌دهد.

در نهایت چشم‌انداز ریزشی #دلار، روند کند واکسیناسیون #کرونا در ایران و اعتماد از دست رفته سهامداران شاید اصلی‌ترین دلایل ریزش بازار در این روزها هستند که حتی #دامنه_نوسان نامتقارن هم نتوانست به نجات آن کمک نماید.