اشتغال و معیشت، دغدغه‌ی‌ بزرگ کارگران در دولت دوازدهم!

حمیدرضا حاج اسماعیلی ، کارشناس بازار کار درتشریح مهم‌ترین دغدغه‌ی کارگران در شرایط فعلی و خواست آنان از دولت سیزدهم به «افکارنیوز» گفت: «مهم‌ترین دغدغه کارگران در شرایط حال حاضر معیشت است که به دلیل مشکلاتی همچون تورم و تحریم‌ها، به خطر افتاده است.»

وی افزود: «طی سه سال گذشته تا به امروز افزایش چشم‌گیر قیمت‌ها، قدرت خرید مردم را به شدت متاثر از خود ساخته و کاهش داده است چراکه درآمد مردم در تناسب با تورم و نرخ افزایش قیمت ها نبود. بنابراین، مهم‌ترین اولویت دولت سیزدهم در حوزه کار و کارگری می‌بایست تأمین معیشت و تعدیل قیمت‌ها برای افزایش قدرت خرید مردم باشد.»

حاج اسماعیلی تصریح کرد: «به‌طورحتم پس از معیشت، مهم‌ترین دغدغه‌ی جامعه‌ی کارگری اشتغال است‌. پس از اعمال تحریم‌ها، شیوع ویروس کرونا خود عاملی بر افزایش نرخ بیکاری و مشکلات عدیده بنگاه‌های تولیدی کشور شد‌. لذا اهمیت دارد تا به حوزه خدماتی کشور، که بخش مهم اقتصاد ایران است، توجه داشت و اجازه نداد به تعطیلی کشانده شوند. بخش‌های بزرگی از این حوزه همچون حوزه گردشگری و فعالان حوزه اماکان تفریحی علی‌رغم تعداد اشتغال بالا اما بر مبنای تصمیمات دولت، تعطیل و امنیت شغلی خود را از دست دادند.»

*تعدیل قیمت و بهبود معیشت، دغدغه جامعه‌ی کارگری

این کارشناس بازارکار همچنین اظهارداشت که شرایط نباید به گونه‌ای شکل گیرد که بر منبای تصمیمات نادرست مشاغل از دست بروند و نرخ بیکاری افزایش یابد چراکه بیش از شیوع کرونا نرخ بیکاری در کشور دو رقمی بود و حال این میزان در مقایسه با مدت مشابه خود، افزایش چشم‌گیری داشته است.

وی درپایان این گفت‌وگو گفت: «ضرورت دارد تا دولت سیزدهم، به بخش‌های تعطیل شده و مشاغل از دست رفته توجه و با تدوین برنامه‌ای نوین، درصدد افزایش ظرفیت  اشتغال باشد‌. پیش از شیوع ویروس کرونا، هرساله قریب به یک میلیون نفر کارجو در کشور دیده می‌‌شد که به طورحتم در شرایط فعلی، تعدادشان افزایش یافته‌است. بنابراین می‌توان عنوان کرد که پس از تعدیل قیمت و بهبود معیشت، توجه به مشاغل از دست رفته، تدوین برنامه‌ و زیرساخت‌های لازم برای افزایش ظرفیت بازار‌کار الزام دارد.»