به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، نرخ خرید تضمینی سیب زمینی پاییزه ۱۴۷ تومان، سیب زمینی بهاره و تابستانی ۱۵۲ تومان، سیب زمینی طرح استمرار ۱۷۰ تومان، از سوی شورای اقتصاد اعلام شده است.

فعالان حوزه کشاورزی گلستان با بیان اینکه چراکسی باور نمی کند کشاورزی در حال از بین رفتن است، عنوان کردند: سیب زمینی کیلویی ۲۰۰ تومان یعنی ضرر دو میلیون تومانی کشاورزان در هر هکتار!

آنان خواهان اتحاذ تدابیر از سوی مسئولان امر برای بازنگری در نرخ تضمینی شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، سالانه ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تن سیب زمینی در گلستان برداشت می شود اما کشاورزان برای فروش و عرضه محصولاتشان با مشکل مواجه هستند.

این میزان محصول از شش تا هشت هزار هکتار اراضی کشاورزی گلستان برداشت می شود و افت قیمت محصول در روزهای اخیر، رغبت کشاورزان را کاهش داده است.

علاوه بر قیمت پایین محصول سیب زمینی، وجود مشکل در عرضه و بازرگانی، قیمت پایین محصولات، حضور دلالان و واسطه ها موجب شده تا سیب زمینی کاران گلستانی نگران فروش محصولاتشان باشند.

وجود مشکلات بازرگانی و بازاریابی فراروی کشاورزان تولید کننده سیب زمینی گلستان در حالی است که این استان، نیاز یکماه کشور به این محصول را تولید می کند.


در عین حال مسئولان گلستان نیز تاکید می کنند، برداشت های یکباره موجب برهم زدن بازار، کاهش قیمت و فشار بر تولیدکنندگان خواهد شد.
همه ساله بین شش تا هشت هزار هکتار سیب زمینی در استان گلستان کشت می شود و بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تن سیب زمینی در سه سیکل بهاره، تابستانی و پاییزه تولید می شود.

سیب زمینی بهاره استان گلستان زمانی برداشت می شود که در هیچ کجای کشور هنوز برداشت شروع نشده است.

چندی پیش نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس نیز با اشاره به نرخ پایین خرید تضمینی محصولات کشاورزی گفت: قیمت گذاری امسال محصولات کشاورزی با توجه به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و افزایش قیمت‌های ناشی از آن، موجب می‌شود کشاورزان به شدت متضرر شوند.

حجت الاسلام سیدعلی طاهری با اشاره به این‌که تعیین قیمت پایین محصولات کشاورزی در شورای قیمت گذاری، منجر به ضرر مالی کشاورزان می‌شود، گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت بدون شک درباره این اتفاق باید به مجلس پاسخگو باشد.

نماینده گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که تعیین قیمت‌ها در سطح بسیار پایین هزینه کشاورزان را تأمین نمی‌ کند، ادامه داد: قبل از تشکیل جلسه شواری قیمت گذاری به وزیر جهاد کشاورزی و رئیس جمهور تذکراتی داده بودیم. در این شرایط وزیر جهاد کشاورزی باید مدافع کشاورزان باشد.

وی در ادامه افزود: لازم است وزیر صنعت و معدن توضیح بدهد به چه دلیل بدون توجه به ضرر مالی کشاورزان نسبت به قیمت گذاری محصولات کشاورزی اقدام کرده است.

سید علی طاهری با بیان این‌که نباید رفتارهای دولت به گونه ای باشد که به بخش کشاورزی آسیب وارد کند، گفت: در صورت ضرر مالی، کشاورز سال آینده رغبتی برای کشاورزی ندارد همین امر باعثمی‌شود زمینه برای واردات نیز فراهم شود. یکی از مصادیق سال تولید ملی، بخش کشاورزی است لذا توجه به این بخش بیش از گذشته ضروری است.

گلستان قطب کشاورزی کشور بوده و سالانه ۹۵ نوع محصول در آن تولید می شود.