قالیبافان در نبود بیمه حذف می‌شوند!

 تحقیقات نشان داده است که متاسفانه در ۲۵ فروردین امسال بیمه قالیبافان و کل اعتبارات لازم برای پوشش این بیمه از طرف دولت حذف شده است. موضوعی که در روزهای گذشته هم توسط سوال نمایندگان مجلس قرار گرفت.

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در صحن علنی مجلس در پاسخ به سوالات نمایندگان در رابطه با دلایل حذف شدن بیمه قالیبافان، اظهار کرد: لازم است که نمایندگان به قانون مصوب در مجلس شورای اسلامی برای قالیبافان توجه کنند که در آن آمده است پرداخت ۲۰ درصد حق السهم کارفرمایی قالیبافان توسط دولت تأمین می‌شود و در سال‌های بعد این حکم در صورت تأمین اعتبار قابل انجام است.

وی  تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی تا پایان سال ۹۹، چهار هزار و ۳۷۴ میلیارد تومان از ذخایر خود را برای قالیباقان هزینه کرد در صورتی که ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بدهکار بود که این بدهی در صورت عدم پرداخت دولت و ادامه این روند، موجب ورشکستگی صندوق خواهد شد.

اما نمایندگان از پاسخ وزیر کار درباره نحوه هزینه کرد منابع حاصل از فروش شرکت سرمایه تامین اجتماعی قانع نشدند و شریعتمداری دو کارت زرد خود را از صحن علنی امروز (چهارشنبه، ۹ خرداد) دریافت کرد.

یکی از قالیبافان فعال در اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف تهران که از گفتن نام خود امتناع کرد در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: جزئی‌ترین حمایت دولت از قالیبافان پرداخت بیمه بود که در حال حاضر از بودجه ۱۴۰۰ حذف شد و با این حذف اعتبار تنها یک میلیون نیرو در این اتحادیه مشغول کار هستند.

وی ادامه داد: گرانی نخ و پشم و همچنین وجود دلالان کلاهبردار تعداد زیادی از قالیبافان را از ادامه در این حوزه منصرف کرده است.

او در رابطه با صادرات این محصول تصریح کرد: به دلیل گرانی و نبور امکانات کافی تولیدات کاهش پیدا کرده و همین موضوع باعث کم شدن صادرات شده است. ما در زمینه صادرات ۸۰۰ عضو فعال داشتیم و امروزه به ۱۰۰ عضو کاهش پیدا کرده‌اند و می‌توان گفت که صادرات تقریبا به صفر رسیده است.

حذف قالیبافان از چرخه اقتصاد به علت حذف بیمه 

فرشته دست پاک کارشناس حوزه فرش و قالیبافی در مصاحبه‌ای با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: عدم توجه دولت به این حوزه و حذف اعتبار بیمه قالیبافان در ۱۴۰۰ بسیاری از قالیبافان از این حوزه استعفا داده اند و از مهاجرت روستاییان به شهر جلوگیری می‌کند. این صنعت کاملا مردمی است به همین دلیل هیچ رانت و فسادی در این حوزه وجود ندارد و به همین دلیل به این حوزه هیچ توجهی نمی‌شود.

وی گفت: در شرایط کنونی و عدم پیگیری صادرات ما به صفر رسیده است و این در حالی است که ما تا چند سال گذشته نزدیک به ۲ میلیارد دلار صادرات انجام می‌دادیم.

او در رابطه با ورود دستگاه‌ها و ماشین‌های قالیبافی تصریح کرد: با ورود این دستگاه‌ها تعداد زیادی از قالیبافان شغل خود را از دست داده اند و تا این خودرو‌ها هستند بی توجهی به این حرفه ادامه پیدا می‌کند.

دست پاک از مشکلات این حوزه گفت: برای فرش‌هایی که رج شمار آن‌ها بالای ۶۰ می‌باشد به خصوص برای فرش‌های دستباف مواد اولیه از چین، ازبکستان و بخرین وارد می‌شد که با وجود تحریم‌ها اینواردات بسیار کاهش پیدا کرد وتعداد کمی از کارخانه‌ها شروع به تولید آن‌ها کرده‌اند. مقدار تولیدات ما یک سوم گذشته شده است و به همین دلیل صادرات هم به صفر رسیده است.

در آخر دولت می‌تواند با پرداخت دوباره بیمه به قالیبافان، تهیه مواد اولیه و به کارگیری نیروی انسانی به جای دستگاه‌ها و ماشین‌های قالیبافی به این صنعت بزرگ و قدیمی ایران جان دوباره تزریق کند.