علت کاهش خرید میوه در کشور/ تورم عامل اصلی گرانی میوه

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار تهران گفت: کاهش خرید میوه در دو سال اخیر به دلیل اصلاح الگوی مصرف و مدیریتی است که در دستور کار خانوارها  قرارگرفته است. پیش از این به دلیل قیمت پایین مردم مقدار زیادی میوه حتی به ‌صورت جعبه‌ای خریداری می‌کردند ولی در حال حاضر به مقدار نیاز خود میوه تهیه می‌کنند.

اسدالله کارگر ، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار تهران در تشریح کاهش خرید میوه در دو سال اخیر اظهار داشته است: یکی از علل کاهش تقاضا در میان مردم مصرف بهینه میوه و تره‌بار است. البته این معنای کاهش چشم‌گیر‌میوه در سفره مردم نیست چراکه مردم مردم تلاش می‌کنند هرچند کم اما میوه را همچنان در سبد خرید خود حفظ کنند.

وی افزود: کاهش خرید میوه در دو سال اخیر به دلیل اصلاح الگوی مصرف و مدیریتی است که در دستور کار خانوارها  قرارگرفته است. پیش از این به دلیل قیمت پایین مردم مقدار زیادی میوه حتی به ‌صورت جعبه‌ای خریداری می‌کردند ولی در حال حاضر به مقدار نیاز خود میوه تهیه می‌کنند و حتی در مواردی برخی خانواده‌های کم‌جمعیت میوه‌های متنوع را به تعداد انگشت‌شمار و به‌روز دستچین می‌کنند تا هم میوه تازه مصرف کرده و هم از اسراف و دورریز میوه پرهیز کرده باشند.

*سایه تورم بر میدان میوه و تره‌بار

کارگر با بیان اینکه نوسان فصلی گاهی موجب کم‌وبیش شدن برخی میوه‌ها در بازار می‌شود، تصریح کرد: با وجود اینکه  گاهی به دلیل جابه‌جایی فصل‌ها برخی میوه‌ها کمتر در بازار یافت می‌شود ولی این موضوع هیچ دلیلی بر کمبود میوه در کشور نیست و اتفاقاً به دلیل چهارفصل بودن، هیچ‌گاه از نظر تأمین میوه در کشور مشکلی نداریم.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار تهران همچنین خاطرنشان کرد که سرانه مصرف ماهیانه میوه در کشور میانگین ۱۴کیلو و ۲۰۰گرم است.

او درتشریح علت پایین نیامدن قیمت برخی نوبرانه‌ها یادآور شد: در حال حاضر از سیاه‌بهار خارج شدیم و دیگر نوبر نداریم و همه میوه‌ها به تولید انبوه رسیده است، اما اینکه چرا گران بوده بحث تورم است که قیمت میوه ها را همپای خودش نگه‌ داشته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار، تورم بالا و کاهش توانایی خرید مردم را دلیل دیگری برای کاهش تقاضای میوه دانست در پایان بیان کرد: گرانی میوه نسبت به قدرت خرید مردم را تأیید می‌کنم ولی باید توجه داشت بازار میوه از دیگر بازارهای کشور جدا نیست و همان تورمی  که بر سایر اقلام و حتی کالاهای اساسی سایه‌افکنده، توانسته بر نرخ میوه و تره‌بار هم اثر بگذارد.