احتمال عبور شاخص بورس از مقاومت 1 میلیون و 300 هزارواحد وجود دارد

میرعلمی معتقد است که اگر نرخ دلار به عدد کمتر از ۲۲ هزار تومان نرسد و تثبیت نشود، شاخص کل بورس می‌تواند مسیرش را از محدوده فعلی ادامه دهد. شاخص یک میلیون و ۳۱۰ هزار واحد یکی از مقاومت های تکنیکالی بورس بود اما شرایط کلی از جمله ورود پول و ارزش معاملات نشان می دهد که شاخص امکان رد شدن از این مقاومت تکنیکالی را نیز دارد.

سیدهادی میرعلمی، کارشناس مسائل اقتصادی و بازار سرمایه در گفت وگو با «افکارنیوز» ضمن اشاره به روند فعلی بازار و پیش بینی آن در دولت بعدی بیان کرد: اگر به روند گذشته بازار سهام بنگریم در ساختار اصلاحی که از مرداد ماه سال ۹۹ آغاز شده بود میشد پیش‌بینی کرد که شاخص در خرداد ماه ۱۴۰۰ در محدوده یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد به کف بلندمدتی خود برخورد کند. 

وی افزود: اگر پارامتر های بنیادی ثابت بماند این مسئله هم از لحاظ تکنیکال و هم از لحاظ بنیادی قابل بررسی خواهد بود. زیرا در روزهای اخیر اخباری مبنی بر رفع برخی تحریم‌ها و آزاد شدن بخشی از منابع ارزی منتشر شد. لذا اگر نرخ دلار به عدد کمتر از ۲۲ هزار تومان نرسد و تثبیت نشود فکر می‌کنم شاخص می‌تواند مسیرش را از محدوده فعلی ادامه دهد.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: شاخص یک میلیون و ۳۱۰ هزار واحد یکی از مقاومت های تکنیکالی بورس بود اما شرایط کلی از جمله ورود پول و ارزش معاملات نشان می دهد که شاخص امکان رد شدن از این مقاومت تکنیکالی را نیز دارد.

*تثبیت دلار در محدوده 22 تا 25 هزارتومان و کاهش یا ثبات نرخ بهره بانکی، مولفه های موثر در رشد بازار سرمایه

میرعلمی افزود: اما برای اینکه بتواند بعد از عبور از مقاومت، رشد پایداری داشته باشد نیازمند این است که شرایط بنیادی که اکنون دارد ثابت بمانند. یعنی دلار در محدوده ۲۲ تا ۲۵ هزار تومان باقی بماند و نرخ بهره نیز اگر امکان دارد کاهش یابد یا اگر هم نمی شود، در محدود فعلی ثابت بماند. این مولفه ها تأثیر بسزایی در رشد آتی بازار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دارند.

کارشناس بازار سرمایه تاکید می کند که بیشتر از این مقدار برای شرایط فعلی بازار امکان پذیر نیست مگر اینکه اتفاقی برای دلار بیفتد و دلار محدوده بالاتر از ۲۵ هزار تومان را ببیند جمع بندی بحث من این است که در شرایط فعلی امکان رشد شاخص تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد وجود دارد اما برای بالای این عدد نیازمند دلار بالای ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان را ببینیم یا برای رشد پایدار بعد از ناحیه مقاومت فعلی نیازمند تثبیت شرایط فعلی که بالاتر ذکر شد هستیم.

او گفت: محدوده ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد شاخص کل بورس یکی از قله های قبلی شاخص بود و می دانیم که قله های قبلی مقاومت های مهمی هستند و بسیاری ازسهامداران در آن محدوده‌ها خرید هایی داشتند یا وارد ضرر شدند. لذا زمانی که شاخص به آن محدود می رسد سهامداران در شرایط سربه سر قرار می گیرند و ممکن است نیاز خروج در آنها احساس شود.

میرعلمی معتقد است که همین مسئله باعث شده است در روزهای اخیر ناحیه هایی در بازار داشته باشیم که عرضه های بالا وجود داشته باشد و تقاضا نیز بوده است اما شرایط کلی از لحاظ تابلو و ارزش بازار و حجم پول حقیقی نشان دهنده این است که احتمال و امکان رد کردن مقاومت فعلی وجود دارد