افزایش اجاربها کابوس خانه بدوشان

به گزارش افکارنیوز به نقل از خانه ملت، بسیاری از کارشناسان مسکن معتقدند که نوسانات ارز و سکه در بازار مسکن تاثیر گذاشت و قیمتها را تا حدی افزایش داد که حتی با پایین آمدن نرخ ارز، نرخ اجارهبها و مسکن به قیمت گذشته خود بازنگشت. این در حالیست که به دلیل نقدینگی سرگردان در بازاری بیهدف و عدم برنامهریزی دولت برای ایجاد بستری مطمئن و قابل اعتماد برای سرمایهگذاری مردم باعث شده تا برخی از صاحبان املاک اجارهبها را تنها راه کسب درآمد بدانند تا از این طریق بتوانند با تورم نزدیک به ۳۰ درصدی دست و پنجه نرم کنند.

در حالی که سال گذشته علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که در فصل جابه‌جایی سعی داریم مسکن مهر را در بسیاری از مناطق افتتاح کنیم؛ اما مشاهدات حاکی از این است که حتی افتتاح مسکن‌های مهر نیز نمی‌تواند اسب سرکشی به نام اجاره‌بها را رام کند. در این میان اما؛ مشاوران املاک نیز که مشخص نیست بر چه مبنایی کار قیمت‌گذاری و تعیین اجاره‌بها را بر عهده دارند؛ برای کسب سود بیشتر یکی از مهم‌ترین عوامل اصلی افزایش اجاره‌بها شناخته شده‌اند. البته گویا وزارت راه و شهرسازی نیز بخشی از وظایف خود را به مشاوران املاک واگذار کرده است.!! اما سئوال اینجاست که آیا راهی برای ثبات بازار مسکن به خصوص در کلان‌شهری در تهران وجود ندارد؟ و یا اینکه دولت در برنامه‌ریزی صحیح برای بازار مسکن ناتوان است؟

اما باید توجه داشت با نزدیک شدن به آخرین فصل از بهار و فصل قراردادهای جدید بین موجر و مستاجر همچنان سایه سنگین افزایش اجاره بها بر سر مستاجران سنگینی می کند. موضوع قیمت و نرخ اجاره بهاى مسکن هرچند موضوعی است که هرسال با نزدیک شدن به فصل نقل و انتقالات به اوج خود می رسد وآنقدر تکرار شده است که مردم کمتر دیگر به وعده ها و مسائل پیرامون آن ازسوی مسوولان واکنش نشان می دهند اما با تمام این تفاسیر نرخ اجاره بها همواره از مسائل مهم و درگیرکننده افکار عمومى جامعه بوده ودر آینده نیز خواهد بود.

افزایش ۱۲۰ درصدی قیمت مسکن در سال جاری

یک کارشناس امور مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، معتقد است که اساسا برنامه‌ای که برای مسکن تهیه می‌شود چه درباره اجاره‌بها و چه خرید همیشه ۵۰،۵۰ است؛ در واقع نمی‌توان گفت که امسال کاری می‌کنیم که سال آینده اجاره‌بها ثابت می‌شود.

بیت‌الله ستاریان با بیان اینکهمسکن مقوله‌ای نیست که با برنامه‌ریزی کوتاه مدت سامان پیدا کند، می‌گوید: می‌توانیم به عنوان مْسکن یا نهگدارنده عمل کنیم؛ اما این به زیان مسکن است، متاسفانه ما در این هفت، هشت سال فقط حرف زدیم و تولید نکردیم.

به گفته ستاریان، مردم فقط تبلیغ مسکن مهر را شنیدند که نتیجه آن ۱۴۰ هزار واحد مسکونی بعد از ۶ سال است، وزیر مسکن هر سال وعده یک نیم و ۲ میلیون مسکن را داده اما محقق نشده است، از سوی دیگر تبلیغات در این رابطه، باعثشده که تولیدکنندگان بخش خصوصی که همیشه ۹۳ درصد از تولید مسکن را بر عهده داشتند آنان نیز کار را زمین بگذارند.

این کارشناس امور مسکن، بیان کرد: در حال حاضر این گرانی، شروع افزایش قیمت مسکن است که سال گذشته ۶۰ درصد افزایش داشتیم؛ اما امسال به طور قطع با ۱۲۰ درصد افزایش قیمت روبرو خواهیم بود که ۱۵ درصد آن برای نخستین بار در تاریخ مسائل مربوط به مسکن مربوط به فروردین ماه است چرا هیچ‌گاه در این ماه افزایش قیمت نداشتیم.



دولت سیاست‌های منطقی‌تری را برای کنترل اجاره بها اعمال کند

یک عضو کمیسیون عمران مجلس هشتم، با بیان اینکه مسکن مهر پاسخگوی نیازمندی اقشار متوسط و بالای جامعه برای سکونت نیست، گفت: بازار مسکن نیز مانند سایر بازارها نیازمند ساماندهی است و تا زمانی که ‌این ساماندهی اتفاق نیفتد، نمی‌توان انتظار ‌ایجاد تعادل داشت.

ابوالقاسم رحمانی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه دولت باید وعده‌هایی بدهد که قابل تحقق باشد و تا حد امکان بتواند آنها را عملی کند، معتقد است؛ دولت باید سیاست‌های منطقی‌تری در زمینه کنترل اجاره‌بها به خصوص در ماه‌های جابه‌جایی دنبال کند.

نماینده مردم اقلید در مجلس هشتم، ادامه داد: نه اینکه با اعلام وعده ساخت ۲ و نیم میلیون واحد مسکونی که برای ساخت آنها حداقل ۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات لازم است به بی‌اعتماد کردن جامعه دامن بزند.

وی میزان عرضه و تقاضای مسکن بر افزایش قیمت‌ها را‌‌‌ تاثیرگذار دانست و گفت: زمانی که میزان عرضه واحدهای مسکونی کمتر از تقاضای جامعه باشد قیمت واحدهای مسکونی افزایش پیدا می‌کند، از سوی دیگر سرمایه‌های سرگردان و نقدینگی جامعه پس از نابه‌سامانی در بازار سکه و ارز، به سمت بازار مسکن سرازیر شده است.

رحمانی تصریح کرد: بازار ملک نیز مانند سایر بازارها نیازمند ساماندهی است و تا زمانی که ‌این ساماندهی اتفاق نیفتد، نمی‌توان انتظار ‌ایجاد تعادل داشت.

عضو کمیسیون عمران مجلس هشتم، مدیریت تنش‌های روانی ناشی از تحریم‌های اقتصادی کشور از سوی مجامع بین‌المللی را یکی از مهم‌ترین اولویت‌هادر افزایش قیمت دانست و تصریح کرد: افزایش قیمت‌ها تنها شامل اجاره بها نمی‌شود، بلکه ‌این افزایش در سایر بخش‌های اقتصادی نیز تاثیرگذار بوده است.



ثبات در قیمت مسکن برنامه‌ریزی قوی می خواهد

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس هشتم، درگفت و گو با خبرگزاری خانه ملت با تاکید بر اینکه احداثیک میلیون واحد مسکن مهر قابل تحسین است؛ اما کافی نیست گفت: ایجاد ثبات در قیمت مسکن نیازمند یک برنامه‌ریزی قوی‌تری است.

محمدرضا حسین‌نژاددوین نیز افزود: ایجاد ثبات در قیمت مسکن نیازمند یک برنامه‌ریزی قوی‌تری است، از سوی دیگر بدون تعادل در عرضه و تقاضا نمی‌توان به این ثبات دست یافت.

نماینده مردم شیروان در مجلس هشتم، با بیان اینکه با توجه به هرم سنی و نیازی که به مسکن است باید عرضه بیش از تقاضا باشد تا به تعادل برسیم، گفت: احداثیک میلیون واحد مسکن مهر نیز قابل تحسین است؛ اما کافی نیست.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس هشتم، همچنین اظهار امیدواری کرد که در برنامه‌های آتی هم برای مسکن مهر و هم برای ساخت مسکن در بافت‌های مرکزی شهر که مورد تقاضای مردم است برنامه‌های قوی‌تری از سوی وزارت و راه و شهرسازی صورت بگیرد.

حسین‌نژاد در ادامه در رابطه با تاثیر مسکن مهر و مسکن ویژه بر کاهش اجاره‌بها و خرید مسکن، تصریح کرد: به طوری قطع همه این اقدام‌ها تاثیرگذار است؛ اما با توجه به هر م سنی نمی‌تواند دربرگیرنده همه نیازها باشد.

وی با توضیح اینکه منظور از عدم افزایش قیمت مسکن، تورم بادکنکی و فانتزی است گفت: بالارفتن نرخ مسکن بر اساس افزایش قیمت حامل‌های انرژی، سوخت کوره‌ها و هزینه حمل‌ونقل امری طبیعی است.



دولت نمی‌تواند قیمت اجاره بها را فرمایشی کنترل کند

رئیس کمیسیون عمران مجلس هشتم نیزدرگفت و گو با خبرگزاری خانه ملت با ابراز نارضایتی از روند افزایش بی رویه قیمت اجاره بها در فصل نقل و انتقالات گفت: دولت سال گذشته وعده کرده بود تا قیمت اجاره بها از ۲۰ درصد بیشتر نشود، اما این چنین نشد و این افزایش ها از ۲۰ درصد نیز فراتر رفت. علی اکبر آقایی مغانجوقی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت افزود: در حال حاضر آمارهای دقیقی از افراد مستأجر و بدون مسکن در کشور وجود دارد که دولت می تواند به راحتی و بر اساس این آمارها آن ها را شناسایی کرده و برای مسکن آن ها برنامه ریزی کند.

نماینده مردم سلماس در مجلس هشتم تأکید کرد: مشکل مسکن و نرخ اجاره بها که سال های متمادی است افراد با آن دست به گریبان اند، باید به صورت زیربنایی حل شود، به طوریکه به صورت فرمایشی و بدون برنامه ریزی حل شود، به طوریکه به صورت فرمایشی و بدون برنامه ریزی دقیق نمی‌توان آنرا حل کرد.

آقایی با بیان اینکه دولت باید با برنامه ریزی دقیق و منطقی نسبت به حل معضل مسکن اقدام کند، افزود: دولت می تواند با برنامه ریزی دقیق و منطقی و از طریق افزایش دستمزدها و یا لحاظ کردن مبلغی در حقوق ها به عنوان حق اجاره بها تا حدودی در برطرف شدن مشکل مسکن نقش ایفا کند، در غیراین‌صورت بسیاری از سرپرستان خانوار در اجاره مسکن مناسب برای خانواده هایشان با مشکل روبرو هستند که باید رسیدگی شود.

وی تأکید کرد: در بسیاری از کشورها ۲۰ درصد از حقوق و دستمزدهای ماهیانه بابت اجاره بها صرف می شود، در صورتیکه در کشور ما بیش از صد در صد حقوق ماهیانه صرف اجاره بها می‌شود که باز هم با این مقدار نمی‌توان مسکن مناسب برای اجاره پیدا کرد.

نماینده مردم سلماس در مجلس هشتم همچنین از اعلام آمادگی کمیسیون عمران برای حل مشکل اجاره بها خبر داد و افزود: با توجه به اینکه روزهای پایانی مجلس هشتم را سپری می کنیم، کمیسیون عمران آمادگی دارد تا با دولت از طریق ارایه لوایحی به مجلس نسبت به حل معضل مسکن همکاری کند، که یکی از اقدامات مهم در این زمینه پیگیری طرح جامع مسکن است که این طرح نقش مهمی در کنترل اجاره بها دارد.