زمان برداشت پسته در مناطق مرکزی، جنوب و شمال شرق کشور

مسعود حقیقت مدیرکل مرکز پایش هواشناسی کشور گفت: طی دو تا سه روز آینده در نوار شمالی کشور آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، قسمت‌هایی از استان مازندران، گلستان و سمنان احتمال ناپایداری هوا به شکل رگبار همراه با رعد و برق و وزش باد شدید وجود دارد.

او افزود: در مناطق جنوب شرق کشور در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس و هرمزگان ناپایداری‌هایی به شکل رگبار، رعد و برق و باد شدید وجود دارد.

حقیقت با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی توصیه‌هایی به کشاورزان کرد و ادامه داد: در مناطق جنوب کشور به ویژه منطقه بشاگرد دامداران از رفتن به حاشیه رودخانه‌های فصلی خودداری کنند و برای چرای دام به ارتفاعات نروند.

مدیرکل مرکز پایش هواشناسی کشور گفت: در مناطق شمالی کشور شالیکاران، سمپاشی در شالی را طی چند روز آینده انجام ندهند. از روز سه شنبه به بعد بهترین زمان برای سم پاشی یا محلول پاشی و برداشت محصول است.

او افزود: با توجه به وزش باد شدید در مناطق جنوب شرق و شرق کشور گلخانه داران مراقب سازه‌های گلخانه‌ای باشند.

حقیقت با اشاره به اینکه امسال پسته زودتر از موعد می‌رسد، به پسته کاران در مناطق مرکزی، جنوب و شمال شرق کشور توصیه‌هایی کرد: اگر هر سال ۲۰ شهریور زمان برداشت پسته بود، امسال بهتر است پسته کاران از ۱۰ شهریور برای برداشت محصول اقدام کنند. همچنین از هم اکنون سمپاشی یا محلول پاشی و گوگرد پاشی را تعطیل کنند.

مدیرکل مرکز پایش هواشناسی کشور در پایان با توجه به ماندگاری هوای گرم در اغلب مناطق کشور در روز‌های آینده توصیه‌هایی به صیفی کاران و دامداران کرد و گفت: صیفی کاران دوره آبیاری را طوری تنظیم کنند که به مزارع شان آسیب نرسد و صاحبان گاو‌های شیری نسبت به روشن کردن مه پاش، نصب سایبان و استفاده از بی کربنات سدیم در دامداری اقدام کنند.