احتمال معافیت کره جنوبی از تحریم ایران

به گزارش افکارنیوز، فارس به نقل از روزنامه کره ای دانگ آایلبو نوشت: یک منبع آگاه در دولت کره جنوبی با اشاره به خودداری اتحادیه اروپا از ارائه پوشش بیمه ای برای محموله های وارداتی نفت این کشور از ایران گفت سئول با استفاده از منابع داخلی و یا همسایگانش می تواند جایگزینی برای پوشش بیمه ای اروپا بیابد.

وی افزود: «در صورتی که کره با استفاده از ظرفیت داخلی خود، بخشی از پوشش بیمه ای ضروری برای کشتی های حامل نفت را خود تامین کند و یا همانند ژاپن با کشورهای همسایه در این زمینه همکاری کند، روش های جایگزین برای واردات نفت از ایران پس از تحریم بیمه ای اتحادیه اروپا وجود خواهد داشت.

وی در عین حال گفت هر کدام از وزارت خانه های دولتی به صورت مستقل اقداماتی را انجام می دهند و با گفتن اینکه نه این روش به کار می آید و نه آن روش، یکدیگر را سرزنش می کنند.

بر اساس این گزارش احتمال می رود آمریکا، کره جنوبی را در فهرست کشورهای معاف از قانون تحریم ها علیه ایران و از جمله تحریم واردات نفت از ایران قرار دهد. تاکنون ۱۱ کشور از جمله ژاپن و برخی کشورهای اروپایی از این قانون معاف شده اند. این فهرست قرار است این هفته اعلام شود.

ناظران معتقدند، در حالی که کره عمده توجه خود را معطوف تحریم های آمریکا کرده بود، این کشور صدمه زیادی از تحریم بیمه ای اتحادیه اروپا علیه ایران خواهد دید.

کشتی های حمل نفت قادر نیستند بدون برخورداری از پوشش بیمه ای به نقل و انتقال نفت بپردازند، زیرا ممکن است در صورت وقوع هر گونه حادثه ای، به میزان زیادی متضرر شوند. یک نفتکش بزرگ باید از پوشش بیمه ای به مبلغ یک تریلیون وون(۸۶۰ میلیون دلار) برخوردار باشد تا بتوانند در مقابل خسارات عمده وارده به بدنه کشتی و همچنین صدمات انسانی و زیست محیطی از پوشش بیمه ای استفاده کنند. به همین دلیل اکثر کشورها از ورود کشتی های فاقد پوشش بیمه ای به بنادر خود جلوگیری می کنند.

مشکل اینجاست که عمده شرکت های ارائه کننده پوشش بیمه ای برای تانکرهای حمل نفت، در کشورهای اروپایی قرار دارند.