پیش‌بینی شاخص 2 میلیون واحدی بورس در نیمه دوم سال 1400

مصطفی صفاری ، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «افکارنیوز» وضعیت و روند اخیر بورس را تحلیل و بررسی کرد: با توجه به اوضاع فعلی بازار سرمایه به نظر می‌رسد که اعتماد و آرامش به آن بازگشته است. درماه های گذشته متغیرهای بسیاری بورس را تحت تأثیر قرار می‌دادند و یکی از مهم‌ترین فاکتور نرخ دلار بود.

وی افزود: باوجوداینکه دیدگاه مثبتی به‌واسطه تغییر دولت در بورس ایجادشده بود اما اهالی بازار همچنان کمی سردرگم بودند. درهمان شرایط که اعتماد به بازار برگشته بود و روزهای مثبتی به‌واسطه حضور دولت سیزدهم مشاهده و پیش‌بینی می‌شد کاهش احتمالی نرخ دلار که از زبان مسئولان دولت شنیده می‌شد فعالان بازار سرمایه را کمی محتاط کرد و ترجیح دادند سرمایه خود را نقد نگه‌دارند.

صفاری ادامه داد: تا اینکه به‌تدریج نرخ دلار در محدود 25 الی 28 هزارتومان ثابت ماند، سیاست‌های اقتصادی دولت مثبت به نظر می‌رسید و نوسانات شاخص کمتر شد و به همین دلیل هم ورود پول پارک شده به بورس افزایش یافت.

*گروه‌های صادراتی بورس برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند

این کارشناس بورس اظهار کرد: باید منتظر باشیم بازار سرمایه کمی باثبات‌تر شود و میزان تولید و فروش 6 ماهه شرکت‌ها منتشر شود. از طرف دیگر کابینه دولت سیزدهم به‌تازگی کار خود را آغاز کرده است و هنوز باید منتظر باشیم مدیران جدید کار خود را آغاز و برنامه‌هایشان را اجرایی کنند. هنوز مدیرعامل‌های شرکت‌ها، معاونان وزرا و مدیرهای نهادهای مختلف دولت تغییر نکرده‌اند.

پیش‌بینی شاخص 2 میلیون واحدی بورس در نیمه دوم سال 1400

او گفت: به همین دلیل به نظر من اصل رشد بازار در نیمه دوم سال اتفاق می‌افتد. یعنی در آن زمان حجم معاملات نیز افزایش می‌یابد و اکنون می‌تواند زمان خوبی برای ورود به این بازار یا جبران ضررهای گذشته باشد.

صفاری در انتها متذکر شد: افزایش ورود پول به بازار و باثبات شدن روند شاخص کل به دلیل امیدی است که در بازار به وجود آمده است. لذا پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم سال شاخص کل به 2 میلیون واحد برسد. گروه‌های صادراتی در بازار سرمایه معمولاً بیشتری بازدهی‌ها را دارند و برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند.