احتمال رشد بورس در نیمسال دوم 1400/ سهم‌های بنیادی را نفروشید

سعید کرداری ، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با «افکارنیوز» وضعیت بورس را تحلیل کرد: وضعیت بازار سرمایه واضح و روشن است. دلیل اصلی رشد بازار دلار و دلیل کاهشی شدن آن نیز بازهم کاهش قیمت دلار است.

وی افزود: در ماه اخیر جوی در مورد ازسرگیری مجدد مذاکرات و احتمال کاهش نرخ دلار ایجاد شد و دولت ارز پاشی کرد و شاخص کل بازار سرمایه نیز کاهشی شد. البته ممکن است برخی از سهم‌ها تحت تأثیر این ریزش قرار نگرفته باشند اما به‌هرحال شرایط کشور و شاخص کل بسیار به نرخ ارز چسبندگی پیداکرده است.

این کارشناس بورس اظهار کرد: از طرف دیگر با توجه به اینکه هرروز روزنه امیدی در مورد مذاکرات دیده می‌شود و مجدد از بین می‌رود نرخ دلار نیز مجدد به نرخ‌های بالا برمی‌گردد و حتی پیش‌بینی می‌شود که نرخ دلار افزایش بیشتری هم داشته باشد.

کرداری گفت: پیش‌بینی من در مورد توافق نیز این است که 60 درصد احتمال عدم توافق وجود دارد و در کوتاه‌مدت شاهد دلار کمتر از 24 هزار تومان نخواهیم بود. با توجه به اینکه دولت جدید نیز کارهای خود را برمبنای مذاکره و توافق قرار نداده است.

احتمال رشد بورس در نیمسال دوم 1400/ سهم‌های بنیادی را نفروشید

*احتمال افزایش شاخص کل بورس، اما به چه شرط؟

او عنوان کرد: بنابراین نرخ دلار یکی از مؤلفه‌های مهم تأثیرگذار بر بازار سرمایه است و با توجه به شرایط موجود احتمال دارد روند صعودی به خود بگیرد و شاخص کل نیز بر همین مبنا صعودی باشد. همان‌طور که در گفت‌وگوهای قبلی اشاره کردم که شاخص به بیش از 1 میلیون و 500 هزار واحد می‌رسد این اتفاق افتاد و همچنان در این محدوده قرار دارد. اینکه مرز 1 میلیون و 600 هزار را رد کند به نرخ دلار بستگی دارد.

تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: پیشنهاد من برای سهام‌داری بلندمدت این است که سهم‌های بنیادی نباید به‌هیچ‌عنوان فروخته شوند و نگهداری آن‌ها سود بیشتری دارد چراکه در مدت پیش رو کاهش شدیدی را در بورس شاهد نخواهیم بود. مگر اینکه دولت با فروش نفت ارز پاشی انجام دهد.

کرداری در انتها افزود: آن زمان می‌توان گفت که ممکن است دلار به 20 هزار تومان و شاخص کل نیز به محدوده 1 میلیون و 100 هزار واحد برسد. این سناریو کمی بعید است و حتی اجرای این تصمیم برای دولت زیان‌بار است و مجدد اقتصاد را به رکود می‌کشاند و شرکت‌ها را زیان ده می‌کند.