کاهش بهای نفت در بازار‌ جهانی

جو بایدن روز گذشته در سخنرانی خود در کاخ سفید اعلام کرد: آمریکا در روز‌های آینده بخشی از ذخایر استراتژیک نفت خام خود را با هماهنگی متحدان خود آزاد خواهد کرد. ژاپن، چین، کره جنوبی، انگلیس و هند در این تصمیم قرار است با آمریکا همراهی کنند.

گفته می‌شود واشنگتن در نظر دارد برای کنترل افزایش قیمت بی سابقه نفت خام حدود ۵۰ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفت خام خود را آزادسازی کند. این میزان معادل دو و نیم روز تقاضا نفت در آمریکاست. بازار انرژی به این موضوع واکنش نشان داد. 

بر این اساس، نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱.۶۲ درصد کاهش، به ۷۷ دلار و ۱۰ سنت در هر بشکه رسید. نفت خام برنت دریای شمال نیز با ۱.۱۳ درصد کاهش، ۷۹ دلار و ۹۱ سنت در هر بشکه داد و ستد شد.

کاهش بهای نفت در بازار‌ جهانی

سازمان اوپک پلاس روز گذشته هشدار داده بود در صورت آزادسازی ذخایر نفتی در کشور‌های بزرگ مصرف کننده برخی سیاست‌های کنترلی خود را اجرایی خواهد کرد.

علی رغم ادعای بایدن مبنی بر کاهش چشمگیر قیمت نفت و بنزین در روز‌های آینده، کارشناسان معتقدند این میزان از آزادسازی ذخایر نفتی به اندازه‌ای نیست که بتواند مقابل افزایش قیمت‌های بی سابقه در بازار‌های جهانی را بگیرد.