بهای نفت خام در بازار‌ انرژی افزایش یافت/ طلا گران شد

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دیروز اعلام کرد واشنگتن با هماهنگی متحدانش از جمله چین، ژاپن، کره جنوبی، هند و انگلیس قرار است بخشی از ذخایر نفتی استراتژیک خود را آزاد کند. سازمان اوپک پلاس نیز پیش از این اظهارات مقامات آمریکایی هشدار داده بود هر گونه آزادسازی منابع نفتی موجب اعمال سیاست‌های تعدیلی این سازمان در بازار‌های جهانی خواهد شد. همین موضوع بازار انرژی در جهان را تحت تاثیر قرار داد.

بر این اساس، قیمت نفت خام برنت دریای شمال با ۰.۳۳ درصد افزایش، به ۸۲ دلار و ۵۳ سنت در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا هم با ۰.۲ درصد افزایش، ۷۸ دلار و ۵۶ سنت در هر بشکه داد و ستد شد. 

در بازار فلزات گرانبها نیز، هر اونس طلا با ۰.۱۷ درصد افزایش به ۱۷۹۱ دلار در هر اونس رسید.

نرخ برابری دلار در مقابل ین ژاپن در معاملات امروز به ۱۱۵.۳ رسید. این میزان در مقابل یورو ۱.۱۲۰۶ دلار بود که بالاترین حد خود در ۵ سال اخیر است.

 بهای نفت خام در بازار‌ انرژی افزایش یافت/ طلا گران شد

برخی مقامات بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده اند در صورت حفظ نرخ بالای تورم در این کشور آماده اند تا برنامه خرید اوراق قرضه این بانک را با سرعت بیشتر کاهش دهند.

این اظهارات بازدهی اوراق بهادار خزانه داری آمریکا را افزایش داد به طوری که اوراق ۱۰ ساله در روز گذشته حدود ۱.۶۹۳۰ درصد افزایش قیمت داشت.

کارشناسان می‌گویند سیاست‌های آمریکا و برخی کشور‌های غربی در جهت آزادسازی منابع استراتژیک برای کنترل قیمت نفت خام ممکن است به بن بست بخورد.