در چه صندوق‌هایی سرمایه‌گذاری کنیم؟

یکی از بهترین روش‌های فعالیت در بورس، استفاده از صندوق سرمایه گذاری است؛ روشی غیر مستقیم برای سرمایه‌گذاری که می‌تواند با مدیریت حرفه‌ای و تحلیل‌های موشکافانه، دارایی سرمایه‌گذاران از گزند تورم در امان نگه دارد و آن‌ها را به سود برساند. در این مطلب به بررسی روش‌های انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری می‌پردازیم.

صندوق سرمایه گذاری چیست؟

صندوق سرمایه گذاری یک نهاد مالی است که تحت نظارت سازمان بورس فعالیت دارد؛ نهادی که نقدینگی را از سوی سرمایه‌گذاران جمع‌آوری و طبق اساس‌نامه خود، در دارایی‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری ابزارهای مناسبی برای سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بورس هستند و چون انواع مختلفی دارند، می‌توانند سرمایه‌گذاران مختلف را با اهداف و سلایق مختلف راضی نگه دارند.

چرا باید در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنیم؟

در چند سال اخیر، عموم مردم جامعه توجه بیشتری نسبت به بازار بورس داشته‌اند. رشد بی‌نظیر این بازار در کنار تبلیغات و حمایت‌های دولت، باعث شد سرمایه‌گذاران بسیاری به سمت بورس روانه شوند و با امید دست‌یابی به سودهای کلان، اقدام به خرید و فروش سهام کنند. غافل از این که بورس مانند بازارهای دیگر نوساناتی دارد و کسب سود از این بازار، تا حد زیادی به دانش و تجربه سرمایه‌گذار وابسته است.

در شرایط ایده‌آل، هر فرد باید قبل از ورود به بازار بورس آموزش ببیند. سرمایه‌گذاری در این بازار ساده است. به صورت آنلاین و با چند کلیک می‌توانید خرید و فروش‌های خود را انجام دهید. چالش اصلی انتخاب سهام مناسب و زمان مناسب برای خرید و فروش آن‌ها است. با یادگیری مبانی بورس و روش‌های تحلیل تکنیکال یا بنیادی، سرمایه‌گذاران می‌توانند با بینش و آگاهی کامل نسبت به خرید و فروش اقدام کنند.

اما همه فعالان بورس زمان و انرژی کافی برای یادگیری مباحث تخصصی را ندارند و حتی پس از یادگیری نیز نمی‌توانند دائما بازار را رصد کنند و بسته به شرایط، استراتژی مناسب را انتخاب کنند. در چنین شرایطی، صندوق سرمایه گذاری بهترین گزینه محسوب می‌شود؛ روشی که با استفاده از آن دارایی خود را به دست مدیران حرفه‌ای و متخصص می‌سپارید.

در چه صندوق‌هایی سرمایه‌گذاری کنیم؟

در هنگام انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری لازم است دو نکته را در نظر بگیرید:

  • نوع صندوق سرمایه گذاری
  • عملکرد صندوق سرمایه گذاری

همان طور که اشاره کردیم، انواع مختلفی از صندوق سرمایه گذاری وجود دارد. این که کدام صندوق را انتخاب می‌کنید، به اهداف و شرایط خودتان بستگی دارد. اگر اهداف بلندمدت دارید، بازدهی زیاد می‌خواهید و ریسک‌پذیری بالایی دارید، صندوق‌های سهامی بهترین گزینه برای شما هستند. این صندوق‌ها بیشترین درصد دارایی‌های خود را به سهام شرکت‌های بورسی اختصاص می‌دهند و بنابراین بازدهی بالایی دارند. برای نمونه می‌توان به صندوق مشترک آگاه اشاره کرد که پربازده‌ترین صندوق سرمایه گذاری در کشور محسوب می‌شود و از ابتدای تاسیس در سال 87 تا کنون، بیش از 39 هزار درصد بازدهی برای سرمایه‌گذاران خود ایجاد کرده است. صندوق آگاس نیز از نوع صندوق‌های سهامی قابل معامله در بورس ETF محسوب می‌شود که به عنوان صندوق 5 ستاره بازار سرمایه، طرفداران بسیار و قابلیت نقدشوندگی بالایی دارد.

اگر از جمله افرادی هستید که سرمایه‌گذاری مطمئن می‌خواهند و ریسک‌پذیری بالایی ندارند، صندوق‌های درآمد ثابت گزینه مناسبی برای شما هستند و می‌توانند جایگزین مناسبی برای سپرده‌های بانکی باشند. سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها ساده است، نقدشوندگی بالایی دارند و جریمه برداشت زودهنگام هم ندارند. در بسیاری از موارد بازدهی آن‌ها نیز نسبت به سپرده‌های بانکی کمی بیشتر است. صندوق‌های یاقوت و همای آگاه از نوع صندوق‌های درآمد ثابت هستند که امکان یک سرمایه‌گذاری کم‌ریسک با بازدهی مناسب را برای‌تان فراهم می‌کنند.

اگر می‌خواهید علاوه بر سرمایه‌گذاری، درآمد خود را نیز افزایش دهید، باید صندوق‌هایی را انتخاب کنید که پرداخت سود نقدی دارند. صندوق درآمد ثابت همای سود ماهانه و صندوق سهامی زمرد آگاه به سرمایه‌گذاران خود سود دوره‌ای پرداخت می‌کنند.

بررسی عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری

علاوه بر نوع صندوق، لازم است عملکرد و سابقه صندوق‌ها را نیز در نظر بگیرید. هر صندوق سرمایه‌گذاری یک وب سایت مخصوص دارد و موظف است در این وب سایت، آمار و اطلاعات فعالیت خود را به صورت شفاف منتشر کند. با مشاهده بازدهی صندوق مورد نظرتان در سال‌های مختلف، می‌توانید دید روشنی نسبت به عملکرد تیم مدیریتی آن به دست آورید.

برای مقایسه عملکرد صندوق‌ها نیز می‌توانید به وب سایت فیپیران مراجعه کنید. در این وب سایت آمار فعالیت همه صندوق‌های بازار سرمایه ایران منتشر می‌شود و به سادگی می‌توانید صندوق‌های مورد نظرتان را با هم مقایسه کنید.

سخن آخر

صندوق سرمایه گذاری ابزار مناسبی برای کسب سود از بازار بورس محسوب می‌شود؛ ابزاری که با استفاده از آن دارایی خود را به دست افراد متخصص می‌سپارید و با خیالی آسوده منتظر کسب سود می‌مانید. صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارند و هر فرد می‌تواند بنا به میزان ریسک‌پذیری و شرایط و اهداف خود، صندوق مناسب را انتخاب کند.