مقصر گرانی خودرو کیست؟/  انحصار خودرسازان را بشکنید

خودروسازان داخلی بدون توجه به نیاز مشتری خودروهایی تولید می‌کنند که در دنیای امروز جزو خودروهای بی کیفیت محسوب می شود.

اما همین خودروهای بی کیفیت نیز عرضه ای ضعیف و پر حاشیه دارند. خودروسازان داخلی که هر از چندگاهی قیمتهای خود را نیز افزایش می دهند با قرعه کشی و پیش فروشهای چند ماهه و چند ساله خودرو را به دست مشتری می رسانند. انحصار خودرو توسط خودروسازان که ادعای بدهی و نبود قطعات برای گران کردن خودرو را دارند نشان از فشل بودن خودروسازی در کشور دارد.

از سویی بسیاری از کارشناسان به مافیای خودرو در کشور اشاره می‌کنند که بارها مشخص شده با دپوی خودروها به دنبال سودجویی هستند.

از سوی دیگر این کالای مصرفی در ایران متاسفانه به کالای سرمایه ای تبدیل شده و پیش فروش های خودرو به این معضل دامن می زند.

سیدجواد حسینی کیا ، نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره عدم عرضه خودرو توسط خودروسازان، گفت: خودروسازان به دنبال افزایش قیمت خودرو هستند و برای تحقق این مهم راهکار‌های مختلفی دارند که یکی از آنها عدم عرضه است، در حال حاضر حدود ۸۰ هزار دستگاه در پارکینگ خودروسازان وجود دارد و شرکت‌های خودروسازی اهتمام ویژه‌ای برای تکمیل این خودرو‌ها ندارند.

مقصر گرانی خودرو؟

این نمیانده مجلس شورای اسلامی می گوید هرچه خودرو‌های کف پارکینگ دیرتر تکمیل و به بازار عرضه شود، سودآوری بیشتری برای خودروسازان دارد، این شرکت‌ها به مشتری‌مداری و جلب رضایت مردم بی‌توجهی هستند و فقط به بنگاهداری توجه می‌کنند.

وی اضافه کرد: از آنجا که تولید داخل نمی‌تواند پاسخگوی نیاز بازار باشد، باید با واردات مدیریت شده، از یک سو عرضه خودرو به بازار را افزایش داد و از سوی دیگر انحصار بازار را از بین برد؛ بنابراین، با تحقق این مهم خوروسازان نیز ناچارند که کیفیت خودروهای تولید داخل را ارتقا دهند. 

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت فعلا به جای برنامه‌ریزی برای افزایش تیراژ تولید به میزان سه میلیون دستگاه، در گام نخست برای تکمیل خودروهای موجود در پارکینگ خودروسازان اهتمام ورزد، زیرا با عرضه این تعداد خودرو تا حدودی عطش بازار کاهش می‌یابد.

موضوع مهمی که این نماینده مجلس بدان اشاره کرده تکمیل خودروهای موجود در پارکینگ های خودرو سازان است.

دستگاههای نظارتی امروز دقیق تر باید بر خودروسازان نظارت کنند و از سوی دیگر نیز با واردات مدیریت شده می توان خودروسازان را به افزایش کیفیت خودرو سوق داد.

واردات خوردو به زودی؟

حجت‌الله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد آخرین وضعیت طرح ساماندهی بازار خودرو و واردات خودرو اظهار کرد: بعد از آنکه ماده ۴ طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو در مجلس به تصویب رسید، شورای نگهبان سه ابهام به آن مطرح کرد. این طرح به کمیسیون صنایع ارجاع داده و ابهامات برطرف شد، بعد از تصویب اصلاحات انجام شده در صحن مجلس دوباره به شورای نگهبان ارجاع داده شد.

وی افزود: تاکنون بازخورد منفی از شورای نگهبان اعلام نشده و امیدواریم که به تایید برسد. احتمالا در چند روز آینده ما بتوانیم نظر شورای نگهبان را دریافت کنیم چراکه مهلت قانونی دارد.

وی در ادامه افزود: اگر شورای نگهبان این طرح را تایید کند، طرح به مجلس بازمی‌گردد و رییس مجلس آن را به رییس جمهور اعلام می‌کند. دولت نیز این قانون را به روزنامه رسمی اعلام می‌کند تا درج شود. ۲۰ روز پس از زمان درج در داخل کشور و در خارج از کشور بعد از دو ماه لازم‌الاجرا می‌شود. مراحل اداری قبل از درج در روزنامه هم زمان زیادی را نمی‌خواهد. اگر تایید شورای نگهبان امروز انجام شود شاید بیش از یک ماه تا لازم الاجرایی شدن طول نکشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به سوالی در مورد خبر عرضه خودروهای لوکس در بازار بورس عنوان کرد: هنوز قانونی برای الزام عرضه خودروهای لوکس در بورس وجود ندارد. طرح عرضه خودرو در بورس که کمیسیون صنایع دارد، هنوز در مراحل کارشناسی است.

مردم امروز از مسوولان دولت سیزدهم و مجلس انتظار دارند فکری اساسی برای خودروسازی در کشور کنند تا هم خودروی با کیفیت ساخته شده و هم قیمت این کالا روز‌ به روز در بازار ازاد افزایش پیدا نکند.