افزایش بهای نفت خام در بازار‌های جهانی

روز گذشته سازمان جهانی بهداشت رسما اعلام کرد سویه امیکرون از سایر جهش‌های ویروس کرونا خطرناکتر نیست و واکسن‌های فعلی تاثیر خوبی در مقابل آن داشته اند. همین موضوع باعث افزایش بهای نفت در بازار جهانی شد. 

بر این اساس، بهای معاملات آتی نفت برنت دریای شمال با ۰.۵ درصد افزایش به ۷۵ دلار و ۸۲ سنت در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز با ۰.۴ درصد افزایش، ۷۲ دلار و ۳۶ سنت در هر بشکه داد و ستد. 

شاخص جهانی نفت برنت دریای شمال از اول دسامبر تا به امروز حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است و انتظار می‌رود انتشار سویه امیکرون تاثیر بسیار کمی بر روی روند عرضه و تقاضا در بازار‌های جهانی داشته باشد.

تحلیلگران معتقدند برخی از اخبار منتشر شده در روز‌های اخیر در مورد امیکرون بیش از حد بدبینانه بوده برای همین با انتشار هر خبر مثبتی از این جهش تازه در روز‌های آینده ممکن است اوضاع بازار‌های نفتی بهبود یابد.

افزایش بهای نفت خام در بازار‌های جهانی

سرمایه گذاران بازار انتظار دارند به دلیل افزایش تولید نفت خام در آمریکا و افزایش مدام عرضه در خاورمیانه میزان عرضه تا اوایل سال ۲۰۲۲ از تقاضا بیشتر باشد. بازار همچنین این روز‌ها منتظر ادامه گفتگو‌های هسته‌ای ایران  با طرف‌های غربی است و هر گونه نتیجه از این مذاکرات می‌تواند تاثیر مستقیم بر بازار‌های انرژی داشته باشد.

همچنین اختلافات سیاسی فزاینده این روز‌ها میان واشنگتن و مسکو بر سر موضوع اوکراین یکی دیگر از موضوعاتی است که ممکن است بازار در روز‌های آتی به آن واکنش نشان دهد.