به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، توزیع شیر بصورت خام و غیر بهداشتی، علاوه بر اینکه سبب شده تا کارخانجات استان با مشکل مواجه شوند که این می تواند سلامت جامعه را نیز به خطر اندازد.

فعالان حوزه صنایع لبنی گلستان خواهان نظارت بهداشتی مسئولان و برخورد با پدیده فروش شیر بصورت غیربهداشتی و خام در سطح معابر و خیابانها شدند.

مشکل عرضه شیر و گرانی قیمت آن در روزهای اخیر سبب نارضایتی مصرف کنندگان شده و این قشر بناچار این فرآورده را با قیمت بالا خریداری می کنند.

در عین حال برخی دامداران، گرانی نهاده های کشاورزی و پایین بودن قیمت خرید آن از سوی کارخانجات را عاملی می دانند که سبب شده تا آنان به فروش مستقیم شیر در بازار بپردازند.

یک دامدار گلستانی در این زمینه گفت: نهاده های بالای دامی مانند، سبوس، کنجاله، آرد و جو سبب شده که فعالیت در این حوزه دیگر به صرفه نباشد.

حسن دیلمی افزود: این درحالیست که قرار بود نهاده ها با نرخ ارزان به دامداران داده شود ولی از این طرح خبری نیست و دامداران مشکلات عدیده ای دارند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر مجبوریم با فروش فرآورده های دامی مانند شیر و ماست برخی نیازها را تامین کنیم و فروش این فرآورده ها نیز درصدی از مایحتاج را تامین می کند.

وی افزود: نهاده های دامی باید ارزانتر در اختیار دامدار قرار گرفته و از آنطرف تسهیلات نیز به وی پرداخت شود، در حال حاضر بخش اعظمی از دامداری ها تعطیل شده و یا اینکه تغییر کاربری داده اند.

یک روستایی که مشغول فروش فرآورده های لبنی در بازار گنبد بود، نیز گفت: تا چندی پیش شیر خام را به کارخانجات می فروختیم اما تاخیر در پرداخت مبلغ سبب شد که از این کار انصراف دهیم.

وی عنوان کرد: عرضه محصولات لبنی به صورت مستقیم تنها راه چاره برای جبران برخی هزینه های سرسام آور زندگی و تامین نهاده های دامی است و روستاییان خود نیز از وضعیت ناراضی هستند.

مدیرعامل شرکت صنایع شیر پاستوریزه پگاه گلستان در گفتگو با مهر، با اشاره به توزیع شیر خام بصورت مستقیم در برخی خیابان های شهر گفت: دامپزشکی و مراکز بهداشت، مراجع ذیصلاح رسیدگی به این موضوع هستند و باید برخورد قانونی داشته باشند، اینگونه توزیع شیر می تواند سلامت جامعه را مورد تهدید قرار دهد.
حمیدرضا سمیعی بیان داشت: با افزایش قیمت خرید شیر از تولید کنندگان برخی محصولات تولیدی این شرکت مانند شیر پاستوریزه، ماست و پنیر زیان آور شده اند و بازده اقتصادی مناسب را ندارند و شرکت نمی تواند تعادل دخل و خرج خود را نگه دارد.

وی از رسانه های استان خواست تا برای افزایش مصرف شیر در استان فرهنگ سازی و کمک کنند.

کاهش خرید شیر از دامداران

وی گفت: شرکت شیر پگاه سال ۸۹ بالغ بر ۵۰ میلیون کیلوگرم شیر خام خریداری کرد که این میزان در سال گذشته به ۴۷ میلیون کیلوگرم کاهش یافت.


وی افزود: در سال گذشته چهار میلیون دلار صادرات به کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان انجام شد که این میزان در سال ۹۰ به سه میلیون دلار صادرات کاهش یافته است.

سمیعی اظهار امیدواری کرد مسئولان تدبیری اتخاذ کنند تا میزان صادرات فرآورده های لبنی در سالجاری افزایش یابد.

سمیعی یادآورشد: در سال ۸۵ یک میلیارد تومان وام از بانک صادرات گرفته شد و به دامداران دادیم که قرار شد شیر در اختیار شرکت گذاشته شود که برخی به تعهداتشان عمل نکردند و از طریق قضایی در حال پیگیری هستیم.

وی گفت: ‌ عدم توجه به شیر و شیرگریزی شاخص سلامت جامعه را به مخاطره انداخته است و الگوهای غلط تغذیه نظیر سه برابر استاندارد جهانی بودن مصرف نمک، رتبه چهارم مصرف نوشابه در جهان، افزایش ۴۰ درصدی مصرف قند و شکر، ۳۰ برابر شدن مصرف روغن نباتی سلامت را به خطر انداخته است.

به گزارش مهر، کلسیم نقش اساسی در شکل گیری استخوان ها و سلامت دندان ها دارد و سلامت عمومی یک جامعه ارتباط مستقیمی با میزان مصرف شیر در آن جامعه دارد.

شیر بخاطر مقادیر بالای کلسیم برای رشد استخوانها و عملکرد سیستم عصبی بسیار مفید است، پوکلی استخوان، بیماری قلبی، چاقی، فشار خون بالا همگی با مصرف شیر به نوعی مرتبط است.

در حال حاضر سرانه مصرف در دنیا ۳۰۰ کیلو گرم است که این امر در ایران حدود ۸۰ کیلو گرم است و با توجه به مواردی که در سال ۹۰ پیش آمده سرانه مصرف بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش داشته است و این امر در آینده ای نه چندان دور منجر به بیماری های بسیاری برای مردم خواهد شد که این امر هزینه ی بسیاری را برای دولت به همراه خواهد داشت و باید یک بازنگری کلی درحمایت از صنعت لبنیات صورت بگیرد.