ثبت‌نام مسکن ویژه از شهریور آغاز می‌شود

به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، چگيني ـ مديركل دفتر برنامهريزي وزارت راه و شهرسازي ـ با بيان اينكه در فصل جابهجايي، تقاضا براي اجاره بها افزايش مييابد، گفت: گروههاي زيادي از مردم براي تمديد قرارداد يا جابهجايي اقدام ميكنند ولي اين موضوع به معناي جهش تقاضا نيست.

وی ادامه داد: نه تعداد خانوارها در تابستان زیادتر می‌شود و نه واحدهای مسکونی کمتر. آمار رسمی کشور نشان می‌دهد نرخ رشد تولید واحدهای مسکونی نسبت به رشد خانوارها زیادتر است. بنابراین نمی‌توان گفت بین عرضه واحدهای مسکونی و تقاضای خانوارها فاصله‌ی زیادی است.

چگینی با تاکید بر اینکه به ازای هر ۱۰۶ خانوار صد واحد مسکونی در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: تولید مسکن صورت گرفته و جریان آن همچنان ادامه دارد. به‌طور مثال تراکم خانوار در شهر تهران ۱.۰۲ است و این به معنی آن است که به‌ازای هر ۱۰۲ خانوار در شهر تهران صد واحد مسکونی وجود دارد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی افزود: صاحب‌خانه‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول با مستاجرین قبلی خود اجاره را تمدید کرده و افزایش قابل توجهی را لحاظ نمی‌کنند. دسته دوم صاحب‌خانه‌هایی هستند که افزایش معقول در اجاره‌بها لحاظ کرده و دسته سوم نیز افزایش نهایی در ارتباط با اجاره بها را اجرایی می‌کنند.

وی با تاکید بر این‌که آنچه که در رسانه‌ها و عموم جامعه مطرح می‌شود همان افزایش نهایی است، خاطرنشان کرد: به طور مثال اگر می گویند قیمت اجاره بها ۱۵ تا ۳۰ درصد افزایش یابد عددی است که تنها متعلق به برخی از واحدهاست. حتی براساس آمار رشد قیمت مسکن که معادل ۱۳.۶ درصد در سال ۹۰ از سوی بانک مرکزی و ۱۰.۳۰ درصد که از سوی مرکز آمار اعلام شده است، نمی‌شود چنین رشدی را اعلام کرد.

چگینی گفت: دولت برنامه‌هایی برای کنترل بازار در دست اجرا دارد. ولی قانون اجاره مسکن دقیقا مشخص نیست و حتی مبنایی نیز برای این موضوع تعیین نشده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه عوامل و فعالان اقتصادی حوزه مسکن، مالکان، بنگاه‌های معاملاتی و مستاجران هستند، تصریح کرد: در بحثکنترل بازار وزارت راه و شهرسازی با همکاری بنگاه‌های معاملاتی و سایر نهادهای ذیربط مباحثی را پیگیری می‌کنند تا بتوانیم محاسبه اجاره بها را قانونمند و در یک چارچوب مشخص قرار دهیم.

وی افزود: به‌طور مثال نوسانات براساس اعلام میزان رشد قیمت مسکن از سوی بانک مرکزی باشد.

چگینی با اشاره به طرح تعزیراتی کنترل اجاره‌بها در سال گذشته، اظهار کرد: سال گذشته قاعده‌ای برای کنترل بازار براساس رشد قیمت مسکن که از سوی بانک مرکزی اعلام شده بود در نظر گرفتیم و بر این اساس بسیاری از مستاجرین افزایش هفت تا ۹ درصدی در قراردادها ثبت کردند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که این طرح از موفقیت نسبی برخوردار بود، بیان کرد: به‌طور مثال در بحثنظارت بر بازار مسکن جلسه‌ای با حضور وزیر راه و شهرسازی، وزیر دادگستری و مسوولان این موضوع برگزار شد و ما در حال رایزنی برای نظارت بر بازار مسکن هستیم.

وی درباره عدم ضمانت اجرایی طرح‌های تعزیراتی کنترل اجاره‌بها ادامه داد: این موضوع قدرت چانه‌زنی مستاجران را افزایش داد، از سوی دیگر انتظارات باید منطقی شود. ما براساس سیاست‌های اقتصادی و سیاست ورود مستقیم دولت به بازار مسکن از طرح‌های اینچنینی تعزیراتی استفاده می‌کنیم.

چگینی با بیان این‌که امسال هم دولت برنامه‌هایی را برای کنترل اجاره‌بها در دست اجرا دارد، تاکید کرد: ولی اصلی‌ترین برنامه ما بر تولید مسکن با افزایش عرضه آن به متقاضیان استوار است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی گفت: استان تهران بیش از ۳۰۰ هزار واحد برنامه تولید مسکن در شهرهای هشتگرد، پرند، پردیس، اندیشه، پاکدشت و ماهدشت را دارد و تا آخر تابستان سال جاری نیز ۶۰ هزار واحد آن بهره‌برداری می شود.

وی در ادامه با تاکید بر این‌که مخاطبان اصلی این واحدها مستاجران هستند، درباره تولید مسکن ویژه خاطرنشان کرد: ثبت نام مسکن طرح ویژه تهران از شهریور ماه آغاز می‌شود.

چگيني در پايان درباره قراردادهاي دو ساله بيان كرد: بحث اجاره دو ساله يك پيشنهاد بود. عدهاي كار را انجام دادند هر چند اين موضوع گاه به نفع مستاجران نيست و باز هم اين موضوع در راستاي تنظيم بازار در برخي جاها اجرايي شد.