بی تفاوتی سازمان حفظ نباتات علت اصلی هیاهوی خبر بازگشت فلفل دلمه

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: گرچه متولیان امر باید به فکر سرمایه ملی و مردم باشند، اما متاسفانه در اجرای قوانین نسبت به این موضوع بی تفاوت هستند.

او ادامه داد: سازمان حفظ نباتات نهادی است که وظیفه حفظ گیاهان، باغات و مزارع و همچنین مبارزه با آفات را عهده دار است، اما امروز که مشکل در ارتباط با باقی مانده سموم یا شپشک محصول در محموله‌های هندی رخ داده، مسئولان این سازمان به جای حل مشکل چند هفته‌ای است که بی تفاوت از کنار موضوع عبور می‌کنند.

نورانی گفت: علی رغم آنکه ۲۳۰ تا ۲۴۰ هزار تن کیوی در سردخانه دپو شده و صادرکننده و تولیدکننده نگران هدررفت محصول هستند، اما مسئولان پیگیر این موضوع نیستند، در حالی که بخش زیادی از این محصول تا سال نو میلادی باید به هند حمل می‌شد.

به گفته او، مقامات ۲ کشور می‌توانستند موضوع را حل کنند تا این اتفاق برای بخش خصوصی رخ ندهد.

فلفل

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی درباره آینده صادرات گفت: بخش خصوصی قرار نیست که به دنبال رفع موضوع بوروکراسی‌های اداری باشد، به همین خاطر انتظار می‌رود که هر چه سریع‌تر مشکلات را مرتفع کند، چرا که بی تفاوتی مسئولان به امر توسعه صادرات منجر به کاهش کیفیت محصول و ضرر سنگین به صادرکنندگان و تولیدکنندگان می‌شود.

نورانی با تاکید بر این موضوع که مشکلات گواهی قرنطینه ارتباطی به صادرکننده ندارد، گفت: صادرکننده وظیفه صادرات را عهده دار است و بحث کیفیت و کمیت را صادرکننده باید بررسی کند، حال اگر مشکلی در ارتباط با آفات و باقی مانده سموم رخ داده، نهاد‌های مسئول باید پاسخگو باشند.

این مقام مسئول درباره جزئیات مشکلات صادرات فلفل دلمه گفت: از ماه‌ها قبل بار‌ها مسئولان روسیه در ارتباط با سلامت محصولات گلخانه‌ای تذکر داده بودند که متاسفانه نهاد‌های مسئول جدی نگرفتند و این امر منجر به حاشیه و خبرسازی بازگشت محموله‌های فلفل دلمه ایران از روسیه به دلیل بالا بودن باقی مانده سموم شد و در نهایت عدم اجرای وظایف سازمانی، تولید محصولات گلخانه‌ای را زیر سوال برد.

او گفت: گرچه این احتمال وجود دارد که یک‌محموله یا یک‌محصول گلخانه‌ای دارای چنین شرایطی باشد، اما بی توجهی به اجرای وظایف سازمانی منجر به حاشیه سازی خبر بازگشت فلفل دلمه ایرانی در دنیا شد، در حالی که مسئولان می‌توانستند سریع این موضوع را با امضای شیوه نامه‌های جدید بین ۲ کشور رفع کنند و نگذارند این هیاهو در دنیا به راه بیفتد.