بورس با رفع ابهامات سبزپوش شد/ نرخ دلار و سکه به کدام سو می رود؟

 آغاز بازار‌های مالی در اولین هفته دی ماه، روند مثبت و قابل صعودی را رقم زد به طوری که شاخص کل بورس با ۵ درصد رشد صدر این صعود‌ها بود.

در هفته‌ای که گذشت با توجه به روشن شدن برخی ابهامات و تصویب بسته حمایتی ۱۰ بندی از بورس توسط دولت، شرایط شاخص کل بورس کمی بهبود یافت و بعد از مدت‌ها، رشد مناسب حدود ۵ درصدی را تجربه کرد. اما این آغاز راه است و رفع بقیه ابهامات بورس و تصویب برخی از موارد پیشنهادی دولت، در دستان مجلس و قانون بودجه ۱۴۰۱ است.

رفع ابهامات بورس را مثبت می کند/ بازار ارز و سکه به کدام سو می رود

محمد خبری‌زاد کارشناس بازار سرمایه در رابطه با وضعیت شاخص های بورس در هفته پیش رو گفت: هفته گذشته بورس با شرایط مساعدی به پایان رسید. بعد از مدت‌ها بازار در صف‌های خرید عرضه نشد و شاخص کل رشد هفتگی بیش از ۵ درصدی را تجربه کرد‌.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: از طرفی قیمت‌های جهانی و کامودیتی‌ها در این چند روز گذشته رشد خوبی داشته‌اند. البته تقریبا بازارهای جهانی به تعطیلات آخر سال میلادی رفته‌اند اما شرایط خوبی دارند. همچنین گزارش‌های ماهیانه آذر ماه شرکت‌ها از روز شنبه با سرعت بیشتری منتشر می شود و بر اساس روند فروش خوب شرکت‌ها به ویژه در حوزه معدنی و پتروشیمی که در بورس کالا نیز شرایط بسیار مساعدی داشته‌اند به احتمال زیاد این گزارش‌ها شرایط خوبی خواهند داشت.

روشن شدن ابهامات به رشد بیشتر بازار کمک می‌کند

خبری زاد گفت: در کنار این موضوعات ابهامات بورسی بودجه نیز مشخص شده است، به همین دلایل پیش‌بینی می‌شود هفته آینده بازار مثبتی را خواهیم داشت اما برای رسیدن به این مهم روز شنبه بسیار مهم است. یعنی اگر شنبه وضعیت عرضه بازار زیاد نباشد و بازار با شرایط خوبی کار خود را به پایان برساند می‌توانیم بگویم بازار هفته مثبتی را خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در بین اخبار مثبت باید به روند رشد دلار نیمایی نیز اشاره کرد. به احتمال زیاد در هفته پیش‌رو شاهد رشد دلار نیمایی به حوالی ۲۵ هزار تومان خواهیم بود که این موضوع اثر مثبت خوبی بر روی فروش شرکت‌ها دارد. در کنار این خبر مثبت، روز چهارشنبه لیستی منتشر شده که صادرات برخی محصولات، مشمول مالیات شده است که در این لیست برخی محصولات شرکت‌های بورسی نیز وجود دارد. شاید این تنها نکته منفی بازار باشد که البته در مقایسه با سایر اخبار مثبت اصلا قدرت ندارد و شرکت‌ها در این مورد شفاف‌سازی خواهند کرد.

۳ صنعت پتاتسیل پیشتازی بازار را دارند

او در رابطه با صنایع پیشتاز بازار گفت: به نظر صنایع پتروشیمی، فولادی و بانکی پیشتازهای بازار خواهند بود. برای بانک‌ها باید به بحث افزایش نرخ تسعیر ارز اشاره کرد. البته باید ببینیم این تسعیر در گزارش ۹ ماهه یا گزارش‌های ۱۲ ماهه انجام می شود. اما به نظر می‌رسد در مجموع این سه صنعت پیشتاز بازار خواهند بود.

نرخ دلار متاثر از اخبار جدید 

 اخبار جدید درباره مذاکرات هسته‌ای وین شاید بتواند معادلات بازار را در این هفته  تغییر دهد. اخبار منتشر شده در روز پنج‌شنبه و جمعه شامل خبر سفر رئیس دولت به مسکو و علاقه‌مندی تمامی طرفین مذاکره به احیای فوری برجام، می‌تواند بر روند قیمت دلار اثر قابل توجهی بگذارد.  از طرف دیگر مشاور امنیت ملی دولت آمریکا نیز از تعیین ضرب‌الاجل کوتاه مدتی برای مشخص شدن نتیجه مذاکرات توسط آمریکا و ۱+۴ خبر داد.

احیای برجام در هفته‌های آینده بالاتر رفته است و به تبع آن می‌توان به مشخص شدن وضعیت دقیق‌تر نرخ دلار امیدوار شد. انتظارات معامله‌گران بازار ارز برای هفته پیش‌رو اما همچنان صعودی و با اختلاف قیمتی ۱۰۰ تومانی نسبت به قیمت روز پنج‌شنبه مطرح می‌شود.

طبق بررسی‌‌های به‌عمل آمده از معاملات پشت خطی روز شنبه و یکشنبه معامله‌گران با ارائه نرخ‌هایی حوالی ۳۰ هزار و ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان همچنان برای عبور قیمت دلار از مرز ۳۰ هزار و ۲۰۰ امیدوار هستند و دست خریداران را بالاتر از فروشندگان می‌بینند. اگر چه این نرخ‌ها، برای معامله مشتریان زیادی ندارد.

بازار طلا و سکه تغییر عمده ای نخواهد داشت 

محمد کشتی آرای نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: در  هفته گذشته بازار  جوی آرام داشت و نوسان قیمتی  محدودی را تجربه کرد و این میان درحد طبیعی و نرمال بازار بود.

او افزود: تقریبا در  چند روز پایانی سال میلادی هستیم  و به نظر می رسد در این هفته با توجه به  تعطیلی های که برای  بازارهای مالی و جهانی   در پیش رو داریم و مذکراتی که در حال انجام است به نظر نمی ر سد تغییرات عمده ای را برای این هفته داشته باشیم و معتقدم قیمت ها در اینهفته نوسان زیادی نداشته باشد و در همین محدوده مجود تغییر کند.