حداقل میزان معامله نخود در بورس کالا مشخص شد

وحید صادقی نژاد رئیس اداره انبار‌های بورس کالای ایران گفت: عرضه نخود در بورس کالا از 5 دی ماه با گشایش یک انبار که متعلق به فردی حقیقی است، آغاز شد. انبار این عرضه کننده در شهرستان کوزرانِ کرمانشاه است.

 

صادقی نژاد گفت: حداقل مقدار نخود قابل تحویل به انبار نیز ۵۰۰ کیلوگرم است. در این میان هزینه‌های انبار، انبارداری به مبلغ ۹ تومان ثابت در بدو ورود محصول به انبار و ۴ تومان به ازای هر کیلوگرم در روز برای نگهداری در انبار در نظر گرفته شده است. محصول تحویلی به انبار باید نخود متوسط با شرایط استاندارد منتشر شده در سایت رسمی بورس کالا و تولید سال ۱۴۰۰ باشد و انبار محصول تولیدی سال‌های گذشته را پذیرش نخواهد کرد.

نخود چگونه  در بورس کالا خرید و فروش می شود؟

نحوه تحویل این محصول؛ به طوری است که جهت تحویل گرفتن کالا از انبار لازم است حداقل به میزان ۵۰۰ کیلوگرم گواهی سپرده کالایی توسط مالک ارائه شود. در صورت مالکیت کمتر از این مقدار، لازم است گواهی سپرده لازم تا وزن مذکور توسط فرد متقاضی تحویل و در بازار معاملات گواهی سپرده نخود در بورس کالا خریداری شود.

باید توجه شود، اشخاص حقیقی و حقوقی که دارای کد معاملاتی اوراق بهادار هستند از طریق کارگزار یا به صورت برخط امکان خرید و فروش این اوراق را دارند.

قیمت نخود در بازار چقدر است؟

معاملات نخود از روز یک‌شنبه مورخ پنجم دی ماه ۱۴۰۰ در بورس کالای ایران آغاز شده است و با توجه به شرایط نگهداری و فصل برداشت، حداکثر زمان نگهداری و سررسید نماد تا پایان اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ خواهد بود و افرادی که گواهی سپرده کالایی این محصول را خریداری کرده اند، قبل از تاریخ مذکور لازم است اوراق را به فروش برسانند یا نسبت به تحویل کالا از محل انبار اقدام کنند.

معاملات نخود در بورس کالا معاف از مالیات بر ارزش افزوده

با توجه به اینکه محصولات کشاورزی براساس قانون، معاف از مالیات بر ارزش افزوده هستند، معاملات گواهی سپرده کالایی نخود نیز مانند سایر محصولات کشاورزی به صورت پیوسته انجام می‌شود و روز‌های معاملاتی آن در روز‌های شنبه تا چهارشنبه است که از ساعت ۸:۴۵ تا ۹ صبح زمان پیش گشایش و از ساعت ۹ تا ۱۵ معاملات به صورت پیوسته است.

انجام معاملات گواهی سپرده کالایی برخی مشکلات بخش کشاورزی رفع می‌شود و مزایایی از قبیل قیمت گذاری مناسب، ایجاد مرجع کشف قیمت معتبر، استفاده از بازار فروش سازمان یافته، دریافت پول در سریع‌ترین زمان ممکن، رعایت کردن استاندارد تولید، حمایت از تولیدکنندگان و ... نصیب کشاورزان خواهد شد. گواهی سپرده کالایی، اوراق بهاداری است که نشان‌دهنده مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالا است که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به پشتوانه قبض انبار صادره توسط انبار‌های مورد تأیید بورس کالا، اقدام به صدور آن می‌نماید.