بسته بندی در عصردیجیتال با دستگاه ها و ماشین آلات بسته بندی

تاریخچه بسته بندی:

تاریخچه بسته بندی به زمان ها و عوامل بسیار دور بر می گردد.درزمانهای قدیم غذاها ومیوه ها به صورت روزانه وتازه  وتوسط افراد خانواده تامین می شد واگر ظرفی مورد نیاز بود ، از ظرفهایی که درطبیعت بود استفاده می کردند مانند برگ ها ویا پوسته میوه های طبیعی وبه مرور با ساخت کوزه و سفال، وسبد بافی،  مردم ازاین ظروف برای نگهداری موادغذایی استفاده می کردند.

بسته بندی به سبک قدیم با توجه به افزایش جمعیت و تقاضای بالای بازار، جوابگوی نیاز جامعه نبوده و علاوه بر استفاده از تعداد بالای نیروی انسانی ، زمان قابل توجهی را نیز جهت بسته بندی محصول به خود اختصاص می داد . به مرور با اختراع کاغذ وشیشه و درنهایت پلاستیک ، پیشرفت قابل توجهی درصنعت بسته بندی پدیدآمد .پیشرفت سریع صنعت بسته بندی با تجارت وسفر به دور دنیا صورت گرفت .

درابتدا به علت قیمت بالای موادلازم ، بسته بندی فقط به کالاهای لوکس وگران قیمت اختصاص داده می شد . باشروع انقلاب صنعتی که حدودا از سال 1760 آغاز شد وتا سال 1840 ادامه پیداکرد بسیاری از صنایع دچار تحول شدنددراین میان صنعت بسته بندی نیز دستخوش تحولات چشمگیری شد و بسته بندی های امروزی پایه گذاری شد.

درعصرجدید با پیشرفت صنعت بسته بندی از لحاظ تکنولوژی و خلاقیت و تقاضای بالای بازار، صنعت بسته بندی ونوع بسته بندی محصولات اعم (از موادغذایی، دارویی،  بهداشتی، صنعتی و .. ) ، شکل نوینی به خود گرفته ومورد توجه تولیدکنندگان وصنعتگران قرارگرفته  است.

در قرن بیستم بسته بندی های پلاستیکی رشد قابل توجهی پیداکرد و با بهره گرفتن ازماشین آلات و دستگاه های بسته بندی ، تولیدات جدیدی به بازار عرضه شد وتولیدکنندگان برای رقابت دربازار پلاستیک و مشتقات آن را جایگزین کاغذ ، مقوا ، فلز ، شیشه و.. کردند.

با توسعه مواد پلاستیکی، دگرگونی شگرفی در صنعت بسته بندی بوجود آمد . استفاده از موادپلاستیکی در صنایع بسته بندی موادغذایی با افزایش بسته بندی های پلاستیکی گسترش یافت دراین زمان ایده پردازان و طراحان در صنعت بسته بندی با طراحی انواع دستگاه ها وماشین آلات بسته بندی به کمک تولید کنندگان شتافتند تانیاز جوامع بشری را برطرف کنند.

51

 

نقش بسته بندی درعصرجدید

امروزه بسته بندی حرفه ای با ماشین آلات بسته بندی پیشرفته علاوه بر اینکه سهم فروش محصول را افزایش می دهد در برند سازی و تاثیر آن در ذهن و قلب مشتری نیز می افزاید. ساختن یک برند و اجرای فرآیند بسته بندی کمک بسیاری در فروش سریع و بهتر کالا می کند.

اهداف بسته بندی :

بسته بندی استاندارد و مناسب ، نقش بسزایی در عملیات بازاریابی وحمل ونقل بهینه کالا داشته و باید به گونه ای اجرا شود که در کیفیت مطلوب و سلامت محصولات خللی ایجاد نشود همچنین استفاده از بسته بندی مناسب از عوامل تاثیر گذار در فروش محصول دربازارهای داخلی وخارجی می گردد.به طورکلی اهداف بسته بندی به دسته های زیر تقسیم می شوند.

 

 

1-حفظ و نگهداری کالا

مهمترین هدف بسته بندی حفظ ونگهداری کالا ، چه درمرحله عرضه وچه در انبار می باشد.بدیهی است دربسته بندی برای موادغذایی علاوه بر موارد فوق هدف اصلی جلوگیری ازفسادکالا وافزایش ماندگاری کالا می باشد.

 

2- اطلاع رسانی ومعرفی کالا

اطلاعاتی که روی محصول درج می شود علاوه برمشخصات کلی محصول ازقبیل نوع و جنس محصول ، درصنایع غذایی ودارویی اطلاعاتی درخصوص تاریخ تولید وانقضاء ، ترکیبات به کاررفته وسود وضرر ناشی از مصرف محصول ارائه می گردد.

 

3- بازاریابی وتجارت

. یکی از اهداف بسته بندی که سبب افزایش تولید می گردد بازاریابی آن می باشد درجامعه کنونی بسته بندی شیک ازجایگاه ویژه ای برخورداربوده به طوریکه طراحان گرافیکی زمان زیادی را صرف طرح ونوع بسته بندی وشکل ظاهری آن می کنند.

4- امنیت کالا

امنیت کالا واینکه کالا یا محصول تولیدشده توسط یک شرکت صحیح وسالم وبدون تغییرات  دربازارعرضه شود،یکی از مهمترین اهداف بسته بندی می باشد به طوریکه حتی دربسته بندی از هولوگرام یا کدهای تعریف شده استفاده شده ودربعضی موارد از پلمپ های مخصوص استفاده می گردد.

اصول بسته بندی :

بسته بندی یک فروشنده خاموش قلمداد می شود، پوشش و نوع بسته بندی ،معرف کالا ی شما می باشد. در واقع بسته بندی مناسب نیمی از فروش است. رعایت نکردن اصول بسته‌بندی آثار سوء ای برای فروشنده و تولید کننده دربر دارد و موجب کاهش اعتماد به تولیدکننده، کاهش درآمد ودرنهایت بدنام شدن برند تولیدکنندگان می‌شود .ازنکات مهمی که دربسته بندی کالاباید قیدیارعایت گردد میتوان به، معرفی کالا ، رعایت بهداشت ،ایجاداعتماد ، طراحی زیبا ، سهولت حمل ونقل ، سهولت گشودن بسته ، سهولت نگهداری وچیدمان درقفسه فروشگاه ها  اشاره کرد.

 ماشین آلات بسته بندی:

پیشرفت ماشین آلات درصنعت بسته بندی موجب کاهش هزینه های تولید ، کاهش نیروی کار ،کاهش آلودگی درطول فرآیند تولید ، افزایش سرعت بسته بندی و کاهش هزینه های جانبی شده وسبب شده بسته بندی شکل اصولی تر و بهداشتی تر ی به خود بگیرد.

دستگاههای دوخت پلاستیک ریلی، دستگاه های بسته بندی وکیوم، دستگاه های چسب زن کارتن، دستگاه ها ی تسمه کش کارتن، دستگاه های بسته بندی شیرینک ، دستگاه های دوخت پلاستیک پدالی، دستگاه های پودری، دستگاه های بسته بندی حبوبات و قند و شکر، ازجمله دستگاه های موجوددرشرکت ماشین الات بسته بندی فرهام می باشد.

نکات قبل از خریددستگاه بسته بندی :

1- حوزه فعالیت واحدتولیدی ( صنعتی ، دارویی ، بهداشتی ، خوراکی )

2- هدف از بسته بندی

3- نوع بسته بندی

4- تعدادوتیراژ بسته بندی درروز

5- اتومات یانیمه اتوماتیک بودن دستگاه

6- فضای کاری واحدتولیدی

52

سخن آخر:

درعصرکنونی که بازار رقابتی داغ می باشد برای رشد ، توسعه وفروش بهترکالاها بدیهی است که به یک بسته بندی متفاوت وتمام عیار نیازمندیم. سازمان جهانی بسته بندی معتقد است که هیچ صنعت تولیدی روی زمین وجود ندارد که بتواند بدون بسته بندی کار خود را به اتمام برساند. کمیته سازمان جهانی بسته بندی در تکاپو است همه ابعاد ایمنی شامل تولید، کیفیت و حمل و نقل مورد بررسی قرارگرفته و از طریق آموزش بتواند بهترین شیوه بسته بندی را در این عصر ارتباطات در جوامع نهادینه سازند .

با پیشرفت تکنولوژی ماشین آلات بسته بندی، کیفیت ونیازمبرم به این امرسبب گردیده که حتی درزمینه دستگاه های بسته بندی از سیستم رباتیک استفاده گردد.  

 دستگاه های شرکت ماشین آلات بسته بندی فرهام بسیار متنوع، با کیفیت و کاربردی می باشند. ازاهداف این شرکت ساخت وتولید ماشین آلات خاص بسته بندی باتوجه به نیازمشتری می باشد . بدیهی است دراین خصوص آمادگی خودرا جهت هرگونه مشاوره در زمینه ماشین آلات بسته بندی اعلام میدارد. قیمت مناسب دستگاه های شرکت پیشرو صنعت فرهام، گارانتی و خدمات قبل وبعد از فروش این شرکت ملزومه فروش و مشتری مداری این مجموعه بوده وهمواره تلاش  مدیریت وکارشناسان شرکت براین بوده که از تکنولوژی  روز استفاده گردد.باعث افتخاراست جهت بدست آوردن اطلاعات مربوط به دستگاه ها واطلاعات فنی از سایت farhampack.com  بازدید به عمل آورید .